• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Casipoeia
    MiScHoOo skrev 2011-12-08 14:10:25 följande:
    Idag är jag så besviken på mig själv...

Jag var på väla och det är ett stort köpcentrum. Trodde vi kunde gå in i olika affärer och valde att köpa mina vitaminer först. Jag kände mig svimfärdig så jag låg på soffan utanför Apoteket och yr blev jag, kallsvettig och svårt att andas.

Dem ringde efter en vakt och han ringde en ambulans, det skulle dröja innan ambulansen så vakten körde mig i rullstol till bilen. Ringer förlossningen och hon undrade om jag kan vänta och jag väntade 15 min och sedan bröt linjen. Kom hem och när jag ringde hemifrån till förlossning tyckte hon jag skulle avvakta.

Ringde obstretisk mottagning och barnmorskan sa att jag skulle avgöra om jag ville in och att jag inte behöver ringa innan jag åker till förlossningen. Som ni alla vet är jag rädd att bli inlagd så nu ska jag försöka sova lite.

Det trycket jätte mycket på bandet nu så jag vet inte var jag ska ta mig till.
    Men usch!
    Hoppas verkligen att de lugnar ner sig nu när du ligger och vilar.
  • Casipoeia
    mamma mys skrev 2011-12-08 08:35:56 följande:
    becka..grattis..hoppas på många veckor till:)

mischooo: jag har aldrig haft några utslag av vattkoppor..så jag testade på sjukhuset o det visade att jag haft vattkoppor...

casiopeia: välkommen till tråden..lägg gärna till dig i bf listan...o grattis till graviditeten..håller tummarna på många veckor till.. 
    Tack så mycket.
    De får du mer än gärna göra Glad

Bf: 23/03-12
  • Lill Z

Casipoeia: Välkommen!! Hoppas på många veckor med bebbe i magen till!!

Mischooo: Vilken jobbig dag!! Ang. att ditt barn inte ska må bra när det kommer ut vid snittet så skulle jag säga att nu när du kommit så lång så finns det ju inget som säger att du inte skulle få en frisk liten bebis. Var också lite rädd för det med min dotter, men när det väl närmade sig snittdatum var jag så spännd på att äntligen få träffa denna individ som kämpat med mig alla dessa veckor. Genom att du tagit dig så långt som du gjort nu har du ju verkligen minimerat risken för att något ska vara fel. Dessutom kan jag känna att du som har gått igenom så mycket innan ska väl få ett helt underbart snitt med en helt underbar och frisk bebis.

Vad skönt att du fick flyttat snitt datumen lite iaf  !!!    

Mitt ul gick  bra och cerklaget satt bra och "långt upp". Så nu ska jag bara ta mig denna sega bit till v 28.  

• Jomajano

Casipoeia: hej förstår hur du har det jag blev sängliggande från v 23 till i stort sett nu v 35+0 idag :) 8 v låg jag på sjukhus också, blää har varit den värsta tiden men nu väntar nått gott :) stort lycka till!

En fråga till er allihop, kom på att min sjukskrivning går ut nästa v 14/12.. Men har inte klipptid försen 19/12 hur har ni det med sjukskrivningar? Det kan ju kanske inte stå pga. Hotande förtidsbörd men om man har legat still i 13 v kan man ju inte direkt jobba heltid nu... Och föräldrar dagar vill man ju inte ta ut än...

• Trassel

Casipoeia,
     förlorade också vårat första barn i v 21+4, likadant där, tyst öppnande och när jag vaknade mitt i natten av att det gjorde ont så åkte vi in direkt men då var jag helt öppen och det fanns inget att göra.
    Sedan blev jag gravid med Sander och cerklaget satt hur bra som helst fram till klipp, behövde inte ligga ner men var sjukskriven helt. ( har ett fysiskt jobb och klättrar på väggarna här hemma när jag måste vara still, skitjobbigt)
    Hade ett tidigt mf i vintras och sen gravid igen. Denna gången har jag mått jättedåligt, hela sommaren försvann i en dimma av illamående och trötthet men hösten har gått bra, den jobbiga foglossningen försvann tom som jag dragits med sen 2007 i stort sett! Oron har varit lite mindre nu och jag har kunnat känna igen mej mer fram tills i tisdags då de ser att cerklaget sitter lite sådär... Nu känns det lite som dag till dag igen men idag är ändå 30+0 och skulle det sätta igång så borde det mesta vara ok men inte roligt med en massa veckor på neo nu direkt. Vi får se.

Jomajano,
    Jag är sjuskriven fram till 18/12 eller om det var 19... sen är det meningen att gravidpenningen ( fd havandeskapspenningen ) ska ta över. Sjukskriven tror jag bara du kan vara till 37+0 då det beräknas som full tid. Annars är det nog f-dagar eller har du sparad komp eller semester att tulla på?

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Lanie

jomajano: sjukskriven pga hotande förtidsbörd kan du bara vara fram till v 37+0. Sen får du antingen ta föräldradagar, semester eller komptid. Har du andra besvär som svår foglossning, kan du få sjukskrivning fram tills att bebis kommer. Känner en som var sjukskriven ända fram till bf pga svår foglossning. I mitt fall gick min sjukskrivning ut den 4 juni o jag hade bf 21 juni. Förlossningen satte igång innan jag cerkaget var klippt, 29:e maj kom Thea till oss. Så det var välplanerat tyckte jag, kunde börja o ta fp dagar direkt :)

• MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-12-08 15:13:25 följande:
    Mischooo: Jo, förresten, andnöd och yrsel kan man väl få av järnbrist?

tack snälla. Ja, det måste va det.
    Casipoeia skrev 2011-12-08 15:46:08 följande:
    Men usch!
    Hoppas verkligen att de lugnar ner sig nu när du ligger och vilar.

Jag vaknade precis, känner mig mycket bättre tack.
    Lill Z skrev 2011-12-08 16:17:01 följande:
    Casipoeia: Välkommen!! Hoppas på många veckor med bebbe i magen till!!

Mischooo: Vilken jobbig dag!! Ang. att ditt barn inte ska må bra när det kommer ut vid snittet så skulle jag säga att nu när du kommit så lång så finns det ju inget som säger att du inte skulle få en frisk liten bebis. Var också lite rädd för det med min dotter, men när det väl närmade sig snittdatum var jag så spännd på att äntligen få träffa denna individ som kämpat med mig alla dessa veckor. Genom att du tagit dig så långt som du gjort nu har du ju verkligen minimerat risken för att något ska vara fel. Dessutom kan jag känna att du som har gått igenom så mycket innan ska väl få ett helt underbart snitt med en helt underbar och frisk bebis.

Vad skönt att du fick flyttat snitt datumen lite iaf  !!!    

Mitt ul gick  bra och cerklaget satt bra och "långt upp". Så nu ska jag bara ta mig denna sega bit till v 28.  

Jag önskar föda idag innan den 22. Det är jätte jobbigt nu. Grattis till bra resultat.

• snalmums
    Jomajano skrev 2011-12-08 17:17:59 följande:
    Casipoeia: hej förstår hur du har det jag blev sängliggande från v 23 till i stort sett nu v 35+0 idag :) 8 v låg jag på sjukhus också, blää har varit den värsta tiden men nu väntar nått gott :) stort lycka till!

En fråga till er allihop, kom på att min sjukskrivning går ut nästa v 14/12.. Men har inte klipptid försen 19/12 hur har ni det med sjukskrivningar? Det kan ju kanske inte stå pga. Hotande förtidsbörd men om man har legat still i 13 v kan man ju inte direkt jobba heltid nu... Och föräldrar dagar vill man ju inte ta ut än...
    ett tips är att söka gravidtets pennning, jag lyckades få det. fk tog hänsyn till mina särskilda besvär. kanske värt att göra ett försök iallafall även om det rör sig om några veckor/dagar.
    lilltjejen kom den 29 augusti
  • Jomajano

Ok tack för svar, gravidpenning, e det havandeskapspenning?? Pratade med FSK om det tidigare i graviditeten men då va det att glömma pga att dom gick bara på tunga lyft.... Knäppt!

• Becka81

Hur har era koller på SpecMVC sett ut? Ser att en del av er gör UL. På mig gör de bara en mycket snabb gynkoll bara för att se att cerclaget sitter. Så har ingen aning om huruvida tappen är verkad nu eller inte.