• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Lill Z: Så du har också en sätesbebis. Låter som våra ligger på samma sätt. Min ligger också med huvud och rygg på höger sida. Får se vad som händer! Skönt att höra att du varit nöjd med planerat snitt!

Becka81: Ja, nu närmar det sig verkligen! Visst är det spännande! Dags att komma i ordning. Hjälp vad dagarna går fort plötsligt! Vi har ju ärenden kvar att göra, saker att fixa hemma... Skötplats ffa, vet vi inte riktigt hur vi ska lösa. Litet badrum med dusch... Hm... Tips mottages tacksamt! Cerklaget får sitta kvar på mig tills vi ser om bebisen vänder sig, annars tar de bort det vid snittet.

• Lill Z

Becka : då är det ju nära nu! Så spännande! Viola: vi hade också litet badrum när vi fick vår dotter. Men vi fick tag i ett smalt skötbord på hjul som gick att förflytta. Tex rulla in i duschen med badbaljan på vid bad och rulla bort när man skulle duscha själv. Skriver från mobilen om det blir lite konstigt....

• Ester03

Nu har jag fått tid för att få cerclage. Den 6 mars ska jag in. Ni som redan fått planerade tidiga cerclage, är det något man ska tänka på?

• Lill Z

Ester: Vad skönt för dig att du fått en tid och att du ska få ett cerklage. Vet eg inte om det är ngt speciellt som jag tänkte på innan el som man ska tänka på. Men lyssna på din kropp och vad som känns rätt för dig. Är mitt andra tidiga cerklage jag har nu och en sak som jag förstått är att det finns lika många upplevelser som det finns cerklage insatta..... Har ni pratat om du vill bli sövd el ryggbedövad? Fråga bara på om det dyker upp frågor, jag svarar gärna så gott jag kan.

• violatricolor

Ester: Säger som Lill Z att upplevelsen av insättningen verkar kunna vara väldigt olika så därför är det svårt att ge råd. Hoppas det går bra! Jag hade lite ont på uppvaket men fick smärtlindring just då. Sedan behövde jag ingen mer smärtlindring. Det onda gick över fort! Men som sagt, det är en personlig upplevelse.

Lill Z: Tror vi får skaffa ett sånt skötbord också. Kändes det stadigt och säkert?

• slapparen

I dag är en deppardag... Många tankar och funderingar. Behöver ert ärliga svar på en fråga: är det sämre chans att det lyckas med ett akut cerklage än ett planerat?

• Jomajano

Det är säkert lite sämre å sätta det akut än planerat, så är det med allt, men på mig satt de ett cerclage v 26 var då öppen ca 2 cm innifrån och hade ca 7 mm sluten tapp, men med vila kom inte min lilla snäcka försen 35+4 vägde 2,8kg och vi åkte hem 2 dar senare... Stort lycka till!!

• Jomajano

Kan tillägga att min "tråkiga" graviditet började i v 23 då de upptäckte att min tapp v 1,7 cm sakta å tyst öppnade jag mig den ens bilden av tappen var inte den andra lik.. I v 29 bl.a., va jag öppen 2 cm med buktande hinnor trots cerclaget och två dar senare var jag stängd igen... Tappen är oförutsägbar helt enkelt...

• slapparen

Tack för ditt ärliga svar. Skönt att du gick så pass länge som du ändå gjorde. Ja, tappen verkar leva sitt eget liv.. Och det är ju det som är så jobbigt också, att man inte vet någonting, inte har ngn kontroll alls.

• Becka81

Ester: det enda tipset jag kan ge är att. Hålla kalendern relativt fri veckan efter cerclaget så att du inte anstränger det för mycket. I övrigt så är det nog mest till att känna sig fram vad man klarar av. Men kan vara bra att ha lite filmer, böcker och annat som man kan sysselsätta sig med. De första dagarna bosatte jag mig i princip i soffan. Såg till att jag hade det mesta jag behövde där så att jag mest behövde gå upp för att värma lunch eller gå på toaletten. ///Viola: ja nu rullar dagarna på och man börjar känna sig smått otålig. 33+4 idag och har egentligen allt vi behöver eftersom det är andra barnet. Har däremot inte köpt några varma ytterkläder. Behövde aldrig några sist eftesom jag födde under sommaren. Men man är väl inte ute så mycket när detär så är kallt och sen funkar det väl med lager på lager, filtar, åkpåse och mössa.