• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel
    nyasha, hej och välkommen i tråden! Vad kul att det fyller på lite!
    Beklagar er lilla ängel men härligt att även du kunde bli hjälpt av cerklaget sen.

Viola, kolla om du kan hyra en tens hos BM?

Var nog på sista BMbesöket idag. Det såg bra ut med allt, hjärtljud, blodtryck och så låg som vanligt. Det enda som hade hänt är att jag nu börjat gå ned i vikt. Ingen större fara så här i slutet magen växer ju ändå. Hungrig bäbis eller nått.
    Fick reda å att jag hade en tjusig cocktail av bakterier i cervixprovet jag tog förra torsdagen. Det var e-coli, enteroccoccer och GBS! Och då togs ju provet bara fem dagar efter en 10dagarskur med kåvepenin. Nu fick jag amoxilicin som jag började med igår. Den bet ju bättre förra graviditeteten.
    Så se upp med prover och det är värt att göra en efterkoll så behandlingen verkligen biter!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-27 22:02:12 följande:
    nyasha, hej och välkommen i tråden! Vad kul att det fyller på lite!
    Beklagar er lilla ängel men härligt att även du kunde bli hjälpt av cerklaget sen.

Viola, kolla om du kan hyra en tens hos BM?

Var nog på sista BMbesöket idag. Det såg bra ut med allt, hjärtljud, blodtryck och så låg som vanligt. Det enda som hade hänt är att jag nu börjat gå ned i vikt. Ingen större fara så här i slutet magen växer ju ändå. Hungrig bäbis eller nått.
    Fick reda å att jag hade en tjusig cocktail av bakterier i cervixprovet jag tog förra torsdagen. Det var e-coli, enteroccoccer och GBS! Och då togs ju provet bara fem dagar efter en 10dagarskur med kåvepenin. Nu fick jag amoxilicin som jag började med igår. Den bet ju bättre förra graviditeteten.
    Så se upp med prover och det är värt att göra en efterkoll så behandlingen verkligen biter!
    Tens: Ja, jag vet, borde kolla detta! Men är det inte läskigt med elektriciteten? Och kanske obehagligt för bebisen?

Hoppas ni lyckas få bort bakterierna!

Alltså detta med flytningar... Jag är ju orolig att få någon infektion så jag analyserar verkligen mina flytningar och nu tror jag inte det är något fel för det känns inget på lukten och det ser ganska normalt ut men jag tycker den har fått en något mörkare skiftning. Skulle vilja be läkaren kolla detta på tisdag men jag börjar tycka det är pinsamt att be honom kolla mina flytningar
  • Trassel

Viola, tens är fantastisk och strömstyrkan ställer du själv. Det finns vissa områden (magen) man undviker men kolla med din bm hon vet och går igenom med dej! Mina flytningar har i stort sett aldrig sett konstiga ut trots alla bakterier så be honom kolla, inget att skämmas för att man är orolig!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-27 23:52:16 följande:
    Viola, tens är fantastisk och strömstyrkan ställer du själv. Det finns vissa områden (magen) man undviker men kolla med din bm hon vet och går igenom med dej! Mina flytningar har i stort sett aldrig sett konstiga ut trots alla bakterier så be honom kolla, inget att skämmas för att man är orolig!
    Nä, jag vet, men det känns bara lite jobbigt att säga att "Kan du kolla om mina flytningar är ok..." Borde vara van vid gynundersökningar vid det här laget men ibland känns det pinsamt ändå... Ska försöka ta upp det...

Ska prata med bm om Tens på måndag! Måste komma ihåg! 
  • Trassel

Viola, be honom ta odling istället? Skriv upp TENS på handen!

• violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-28 14:45:04 följande:
    Viola, be honom ta odling istället? Skriv upp TENS på handen!
    Ja... kanske.... Men det är ju onödigt om allt verkar normalt i hans ögon... Han brukar inte ta odling... Nej, jag får väl beskriva det hela och höra vad han säger... Tack för ditt tips i alla fall

Ja, det ska jag göra... Grejen är att jag vet inte om jag kan låna/hyra det på spec.mvc. Kanske måste kolla med någon annan, typ sjukgymnast eller vanliga mvc, och det vet jag inte om jag orkar för så illa är det oftast inte. Bara vissa dagar...  Men jag ska ta upp det med bm på måndag i alla fall och höra vad hon säger! 

Tack för att du bryr dig!  
  • violatricolor

Hmm... Det bästa vore ju om bm har en TENS-apparat som jag kan testa när jag är där så jag vet om det är något för mig... 

• Trassel

Jag fick ju en i julklap men den var inte dyr det finns värstingvarianter. Den på clas Ohlson kostade 500:-
    Men det är ju idé att hyra en först och se hur den funkar på dej.
    Mailade lite med min jobbarkompis Pär och sa att jag fått en tens. Vi pratade nämligen om det lite i somras. Vi brukar ha samma typ av ryggproblem. Han hade gått och köpt en nu också och nu slap han använda värktabletter!

• violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-28 21:48:09 följande:
    Jag fick ju en i julklap men den var inte dyr det finns värstingvarianter. Den på clas Ohlson kostade 500:-

Men det är ju idé att hyra en först och se hur den funkar på dej.

Mailade lite med min jobbarkompis Pär och sa att jag fått en tens. Vi pratade nämligen om det lite i somras. Vi brukar ha samma typ av ryggproblem. Han hade gått och köpt en nu också och nu slap han använda värktabletter!

Det var ju fantastiskt bra!
  • violatricolor

34+0 idag! Det tycker jag känns fantastiskt! Hoppas på 3-4 veckor till. Sitter dock och läser på lite om snitt för att vara förberedd eftersom den ännu inte lagt sig med huvudet ner. Den låg på tvären ett tag, tror jag, men nu är det nog säte, tror jag det kallas. Den har huvud och rygg till höger, rumpan ner och fötterna något till vänster... Så förstår ni... Imorgon har vi bm och CTG och på tisdag läkarbesök, inklusive TUL.