Trassel skrev 2012-01-19 23:15:07 följande:
Här där jag bor, i Jönköpingskrokarna är de hyfsat frikostiga med cerklage verkar det som om man jämför så det är nog några per år i alla fall som får det. Men ingen undersökning tidigt ändå.
Tråden är jättelång och det finns föregångare! Jag hittade ju hit redan 2007/08
Det gick också väldigt snabbt för mej då med Gabriel men när vattnet gick så stannade allt av och tom med två igångsättningsförsök så vägrade kroppen vara med på noterna så det tog från 03tiden på fredagmorgonen till 14.30 på lördagen då han är född.
Som mest måste vi vänta på Snodden i två veckor till. Känns överkommligt. Sander hette Snöret i magen. Båda har ju klarat sig tack vare ett snöre/snodd!
Ja, det verkar vara lika även här i Falutrakten, då det sätts några gånger per år. Min kurator som jag går hos har bara haft någon enstaka hos sig som har haft cerklage. Eftersom att jag har läst mycket efter detta så har jag snubblat över några som även har fått genomlida detta och förlorat barn sent 2 gånger innan "diagnosen" sattes och dom fick cerklage. Då är jag faktiskt lite glad att jag bor där jag bor, då läkaren hann nämna att jag ska få cerklage innan jag ens hann sätta mig på stolen nästan. Är tacksam att jag slapp bråka om det.
Är också tacksam för kuratorn, känner att jag kommer att behöva henne även vid nästa graviditet. Känner att jag inte riktigt kommer kunna koppla av förrän jag kommer uppåt de veckorna som barn faktiskt klarar sig. Känns som att jag kommer att vara inställd på att just runt vecka 21-22 kommer något gå fel. Jag är nervös och orolig, samtidigt som våran längtan är så stark. Vi vill ju det här!
Sådana gånger är det tacksamt att sjukvården faktiskt finns, att det finns hjälpmedel att få. Jag hoppas för allt i världen att jag aldrig kommer att behöva genomgå detta igen. Hoppas att det är livmoderhalsen som är försvagad så det inte är något annat som startade hela processen.