• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-06 13:33:16 följande:
    Det kommer gå bra Viola. Måste ju snart vara dags för klipp. Jag gör mitt 22 eller 23 och du har ju BF 10 dagar före mig.
    Eftersom bebisen ligger i säte så har de bestämt att vänta med klipp tills den vänt sig eller till snittet.... Och det känns bra, tycker jag. Antar att de tar det efter jag fått bedövning om jag snittas?

Då vet du ungefär när du har klipptid då!  

Det jag är nervös för är väl mest att inte förstå när det är dags att åka in, smärtan och att lära mig ta hand om bebisen... 
  • Lill Z

Viola: ja, men ett troll skötbord blir väl bra !

Ja, listan rör ju verkligen på sig...det börjar ju tom krypa närmre mig som är sist!! Är v 27+0 idag så nu får jag ställa om på att jag faktiskt är gravid och att det ändå kanske blir en bebis....... 

• violatricolor
    Lill Z skrev 2012-02-06 14:31:49 följande:
    Viola: ja, men ett troll skötbord blir väl bra !

Ja, listan rör ju verkligen på sig...det börjar ju tom krypa närmre mig som är sist!! Är v 27+0 idag så nu får jag ställa om på att jag faktiskt är gravid och att det ändå kanske blir en bebis....... 
    Ja, det hade hjul och det var det viktigaste. 

27+0 är ju jättebra! Ja, det blir nog så att du får med dig en bebis hem  
  • Becka81

Viola: om de väntar med klippet till snitt så gör de det säkert efter du fått bedövning när du ändå ska få det. Håller tummarna ändå för att barnet vänder sig. Är också lite fundersam till om man kommer förstå när detär dags att åka in, men det ger sig nog. Du kommer bli den bästa mamman just ditt barn kan ha. Att bara tänka tanken visar ju på stor omtanke. När jag fick min dotter i v25 var jag verkligen oförberedd och trodde något var fel när hon skrek vissa nätter och jag kände mig otillräcklig som bara kunde hålla om henne och vagga henne. Kände mig inte riktigt förberedd på allt nattvak, men på något sätt så hittar man sig som mamma.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-06 15:26:32 följande:
    Viola: om de väntar med klippet till snitt så gör de det säkert efter du fått bedövning när du ändå ska få det. Håller tummarna ändå för att barnet vänder sig. Är också lite fundersam till om man kommer förstå när detär dags att åka in, men det ger sig nog. Du kommer bli den bästa mamman just ditt barn kan ha. Att bara tänka tanken visar ju på stor omtanke. När jag fick min dotter i v25 var jag verkligen oförberedd och trodde något var fel när hon skrek vissa nätter och jag kände mig otillräcklig som bara kunde hålla om henne och vagga henne. Kände mig inte riktigt förberedd på allt nattvak, men på något sätt så hittar man sig som mamma.
    Tack snälla du!

Jag kommer nog känna mig väldigt osäker i början och otillräcklig när h*n skriker eller inte mår bra. Men självklart var du ännu mer oförberedd i v 25! Det måste ha varit väldigt chockartat!

Jag har dock lite svårt att fatta att det är en bebis i magen och att jag antagligen får med mig den hem. Det är som om jag inte vågar tro det, efter allt som varit. Det var annorlunda första graviditeten, då vår son föddes i v 22+5 och dog. Då, innan han föddes, vågade jag tro på att vi skulle bli vanliga föräldrar, var helt inställd på det, och så blev det som det blev. Så jag tror jag känner mig lite extra oförberedd eftersom jag inte riktigt vågar tro att det ska gå vägen...

• Lill Z

Viola: mitt cerklage tog dem när jag fått bedövningen, precis innan snittet. Så jag hoppas på samma procedur denna gång. 

Det är så trist att man ska behöva vara rädd så som vi är och inte våga glädjas och våga tro.
    Tror helt säkert att du kommer att bli en underbar mammma, bara den saken att du oroar dig för att inte bli det visar ju att du verkligen vill ge din bebis det bästa. Jag fick ju vårat första levande barn i v 36 och kände väl också lite "hur ska detta gå". Hur vet man om dem är hungriga, vill sova el har ont osv. Men det är som Becka skriver att helt plötsligt har man växt in i det och för mig blev det en helt underbar tid. Fast att alla hade sagt till mig att de första månaderna kunde bli lite jobbiga. Men jag hade sådan tur att jag kunde njuta fullt ut. Det hoppas jag på att jag ska kunna göra denna gången också.   

• violatricolor
    Lill Z skrev 2012-02-06 19:34:39 följande:
    Viola: mitt cerklage tog dem när jag fått bedövningen, precis innan snittet. Så jag hoppas på samma procedur denna gång. 

Det är så trist att man ska behöva vara rädd så som vi är och inte våga glädjas och våga tro.
    Tror helt säkert att du kommer att bli en underbar mammma, bara den saken att du oroar dig för att inte bli det visar ju att du verkligen vill ge din bebis det bästa. Jag fick ju vårat första levande barn i v 36 och kände väl också lite "hur ska detta gå". Hur vet man om dem är hungriga, vill sova el har ont osv. Men det är som Becka skriver att helt plötsligt har man växt in i det och för mig blev det en helt underbar tid. Fast att alla hade sagt till mig att de första månaderna kunde bli lite jobbiga. Men jag hade sådan tur att jag kunde njuta fullt ut. Det hoppas jag på att jag ska kunna göra denna gången också.   
    Tack! Ni är så snälla! Ja, jag hoppas och tror att man växer in i rollen så småningom... Det är väl första tiden som man är som mest osäker. Hoppas att du får njuta av spädbarnstiden denna gång också!
  • Becka81

Nä visst är det svårt att fatta när man inte har barnet i famnen än. När det ligger i magen är det svårt att fatta fullt ut trots sparkar och fosterrörelser. Även om jag har ett tidigare barn har jag svårt att fatta att jag snart ska ha en liten bebis.

• Lill Z

Just nu har jag ibland skärmat av mig så från graviditeten att jag nästan "glömmer bort" att jag är gravid och känner mig mer "sjuk" istället., Men idag bestämde jag mig för att nu får det vara nog, nu ska jag försöka ta in och njuta....kan ju vara sista gången jag är gravid denna gång. Så nu har jag planerat in ca 1 tim om dagen när jag bara ska njuta och glädjas, klappa mage, frossa i bebis saker på nätet mm. Låter ju inte riktigt klokt när man skriver det....men så ska jag iaf pröva att göra !  

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-06 19:53:44 följande:
    Nä visst är det svårt att fatta när man inte har barnet i famnen än. När det ligger i magen är det svårt att fatta fullt ut trots sparkar och fosterrörelser. Även om jag har ett tidigare barn har jag svårt att fatta att jag snart ska ha en liten bebis.
    Ja, det är svårt att förstå och svårt att våga tro... Men mer och mer börjar jag nog inse att det mest troligen kommer att vara en liten bebis här hemma om några veckor.