• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • slapparen

Hej

Får man vara med här? Jag har försökt läsa igenom hela tråden men kom "bara" till sidan 211 sen gav jag upp. :)

Jag är just nu gravid vecka 20+0 och i måndags sattes ett akut cerklage på min tapp som var 16 mm (4 cm några veckor innan).

Jag förlorade ett barn i våras på grund av att jag öppnat mig tyst och då buktade även fosterhinnan ut. Efter ett par dagar gick vattnet. Efter ytterligare en vecka (ingenting hände efter att vattnet gått) så togs beslut om att avsluta den graviditeten.

Den här graviditeten har jag gått på extrakontroller och allt har sett bra ut fram tills förra veckan alltså... Vilken chock.

Så nu är jag ordinerad sängläge och ligger här och bara undrar om "resan" är över i morgon, nästa vecka... eller om det ändå finns chans att gå mååååånga veckor till och få föda ett levande barn. Ovissheten är stor, vilket jag vet att ni förstår hur jag menar och känner.

Vilka är ni som hänger här i tråden? Någon mer som kanske är kring vecka 20? Har ni fått planerade cerklage eller akutinsatta?

Jag har så mycket frågor som snurrar och jag ska försöka ta mig igenom några fler trådar för att kanske finna en del av svaren.

• Becka81

Slapparen: välkommen hit. Vad bra att du fått gå på extrakoller så att de upptäckte när det blev dags för cerclage även om det blev ett akut sådant. Vi är många här med bra erfarenhet av att gå långt med cerclage. Jag var som du i min första graviditet men lyckades hålla mig till v.25 då min dotter föddes efter en vecka av akut sängläge på sjukhus, med buktande fosterhinna och var öppen 2 cm. Dottern mår utmärkt idag och jag har nu kommit till 32+5 tack vare planerat cerclage. Fråga gärna om sådant du undrar, jag och flera med mig svarar gärna på sådant du undrar över. :)

• Becka81

Viola: sicken liten buse, tur att det är några veckor kvar för den att skärpa till sig ;) Jag hade ju säte sist och genomgick kejsarsnitt. Var lite skraj inför det, gillar inte sjukhus men visade sig inte vara så farligt. Det jag tyckte var jobbigast var att efteråt tog det några dagar innan mina "toalettreflexer" blev helt återställt. De kapar ju ju lite nertågande i snittet och bökar lite med tarmarna. Tyckte inte heller om att se ut som Fankenstein, hade klämmer som höll ihop snittet för att det skulle läka fint, vilket det verkligen gjort. :)

• violatricolor
    slapparen skrev 2012-01-29 19:45:47 följande:
    Hej

Får man vara med här? Jag har försökt läsa igenom hela tråden men kom "bara" till sidan 211 sen gav jag upp. :)

Jag är just nu gravid vecka 20+0 och i måndags sattes ett akut cerklage på min tapp som var 16 mm (4 cm några veckor innan).

Jag förlorade ett barn i våras på grund av att jag öppnat mig tyst och då buktade även fosterhinnan ut. Efter ett par dagar gick vattnet. Efter ytterligare en vecka (ingenting hände efter att vattnet gått) så togs beslut om att avsluta den graviditeten.

Den här graviditeten har jag gått på extrakontroller och allt har sett bra ut fram tills förra veckan alltså... Vilken chock.

Så nu är jag ordinerad sängläge och ligger här och bara undrar om "resan" är över i morgon, nästa vecka... eller om det ändå finns chans att gå mååååånga veckor till och få föda ett levande barn. Ovissheten är stor, vilket jag vet att ni förstår hur jag menar och känner.

Vilka är ni som hänger här i tråden? Någon mer som kanske är kring vecka 20? Har ni fått planerade cerklage eller akutinsatta?

Jag har så mycket frågor som snurrar och jag ska försöka ta mig igenom några fler trådar för att kanske finna en del av svaren.

Hej!

Beklagar verkligen din stora förlust.

Jag miste en pojke i v 22+5 pga att förlossningen startade. Fick först en blödning och några dagar senare värkar så jag har ingen given historik för att få cerklage men eftersom jag har en livmodermissbildning också så ville de prova. Det kan tydligen funka om man har en livmodermissbildning. Men det var ett svårt beslut för läkarna.  Jag fick planerat cerklage i v 18+något.

Har sett att det finns en del här i tråden som fått akut cerklage och blivit hjälpta av det så jag hoppas det gäller dig också! Håller tummar och tår för er!
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-01-29 20:29:55 följande:
    Viola: sicken liten buse, tur att det är några veckor kvar för den att skärpa till sig ;) Jag hade ju säte sist och genomgick kejsarsnitt. Var lite skraj inför det, gillar inte sjukhus men visade sig inte vara så farligt. Det jag tyckte var jobbigast var att efteråt tog det några dagar innan mina "toalettreflexer" blev helt återställt. De kapar ju ju lite nertågande i snittet och bökar lite med tarmarna. Tyckte inte heller om att se ut som Fankenstein, hade klämmer som höll ihop snittet för att det skulle läka fint, vilket det verkligen gjort. :)
    Jag vet, den har liksom vinklat upp kroppen istället för ner Vet du varför din bebis låg i säte?

Skönt att höra att det gick relativt smidigt! Ja, toalettreflexerna har jag hört kan bli störda och det bekymrar mig väl lite. Det kan ju bli riktigt jobbigt! Och så ökad risk för blodpropp, stor blödning och infektion, det är ju inte heller så bra... Men annars är jag inte så jätteorolig även om jag säkert kommer vara det om det väl blir dags.

Jaha, kan man få klämmor på snittet, det visste jag inte  
  • Becka81

Ingen aning om varför dottern låg i säte, hade ju haft huvudet ner under stora delar av graviditeten. Jodå, klämmens ser ut som häftklammrar ungefär förutom att ändarna inte trycks ihop. Det som är bra med sådana är att när man rör sig så dras det inte lika mycket i snittet som då får möjlighet att läka snyggare och snabbare. Just ja, agraffer heter de. Dock är det inte på alla sjukhus de används. En kompos blev enbart sydd medan jag blev sydd samt fick agraffer som extra support.

• slapparen

Usch, har mycket sammandragningar ikväll.. Inte särskilt onda men lite obehagligt när magen blir hård. Funderar på att ringa 1177... men frågan är om det går att göra något åt det?! Är det på G så är det ju... Eller?

• Trassel

Hej på er! Åkte in till förlossning kl 5 imorse och 7.33 föddes Snodden! 37+3 blev det till slut. Snodden, 49 cm 3560gr, och jag stannar två dagar på bb för lite prover. Får skriva mer sen!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-29 21:58:09 följande:
    Hej på er! Åkte in till förlossning kl 5 imorse och 7.33 föddes Snodden! 37+3 blev det till slut. Snodden, 49 cm 3560gr, och jag stannar två dagar på bb för lite prover. Får skriva mer sen!
    Åh, är Snodden här?! Vilken glädjande nyhet! GRATTIS!!! 
    Becka81 skrev 2012-01-29 21:16:06 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-2-99/m38157199.html Intressant om stygn vs agraffer
     Intressant. Ska kolla...

Hoppas fortfarande att den ska vända sig Men det är ju bra att förbereda sig ändå, känner jag. En del förlossningar slutar ju i akut snitt i alla fall.