• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

Jösses, det slog mej! Det kanske bara är en vecka kvar nu för oss! Hur hände det? Och när? Och hur har jag stått ut? Jag vet ju verkligen att det är värt det men denna graviditet har ju varit helt uppåt väggarna...

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Ester03

Nu har jag fått tid för att få cerclage i början av mars. Efter det kommer jag bli helt sjukskriven fick jag veta. Jag hade väntat mig att bli sjukskriven senare i graviditeten, men inte redan vid insättningen av cerclaget. Nu återstår att berätta för min chef att jag försvinner om en dryg månad...

• Becka81

Trassel: tjena, va skönt att se slutet på allt. Det är väl typiskt det där med att när man är mitt inne i det så känns riktigt tufft men när man sen ser slutet så fattar man inte att det gått så fort. /// Ester: härligt att det närmar sig tid för att få cerclage. Ja det där med sjukskrivning är ju lite olika. Hade själv trott att jag skulle jobba iaf några månader efteråt, men sedan när läkarna frågade hur jag hade tänkt det så började jag tänka att det kanske inte var så självklart att jobba som jag tänkt mig tog jag själv beslut om sjukskrivning utifrån att mitt jobb är smått stressigt ibland och innebär att jag står och går mycket som lärare. Det blir lite speciellt att vara hemma så här mycket och ha så lite umgänge men man hittar små projekt att sysselsätta sig med och lite rutiner att hänga upp vardagen på.

• Trassel
    Becka, Idag hade Gallsyran gått ner till 12,5, riktigt bra. Läkaren riktigt myste när han berättade det. Kliar gör det allt fortfarande men inte så idiotoskt som det gjorde i mellandagarna! Kliandet försvinner kanske inte på en gång så heller... Däremot hade de roliga bakterierna från 2008 återvänt i cervixrovet så NY penicillinkur nu igen!! suck...

Ester, första gängen jag fick cerklage så bestämdes det ( trots att det varit på tal ) på typ 10 dagar och då var det i juni så mitt i semesterschemat vilket inte var helt optimalt men det löste ju sig. Vad sjutton, man kan ju trilla och bryta benet och vara borta tre månader och det löser ju arbetsgivaren! Båda gångern har jag varit sjukskriven direkt efter cerklaget.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Becka81

Trassel: vad härligt och surt på samma gång. Skönt att det inte är så lång tid kvar nu. Själv har jag istället bekymmer med min dotter. Vill inte sova på kvällarna och blir övertrött och frustrerad, ska gå på pottan och läsa bok i oändlighet. Inte hjälper nässprayet mot min nästäppa heller. Usch vad gnällig jag blev nu.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-01-23 16:01:22 följande:
    Viola: de är inte så ivriga att diskutera klipp med mig heller. De har mest sagt att om allt ser bra ut får det sitta till v 36. Har tid för läkarkoll nästa vecka och sedan hinner jag nog inte med någon mer innan 36 så hoppas på att få en tid bokad nästa vecka. Hittills finns det inget som tyder på att förlossningen skulle starta innan det. Min mamma gicknöver i alla sina graviditeter med cerclage så inteomöjligt att jag gör det också. Fast känner själv att när klippet är klart så ska jag göra vad jag kan för att det inte ska gå över tiden.
    Intressant att höra att de inte har så bråttom att boka klipptid för dig heller! Vi får väl se när de tar bort snöret då!

Hoppas du går till fullgången tid men inte måste gå över!

Jag har så jobbigt med foglossning nu... Gny... Men är så glad att bebisen fortfarande är kvar i magen! Skulle vara fantastiskt att nå 34+0 som är på söndag. Därefter brukar man inte få kortisonbehandling för lungmognaden, som jag förstått det, och det känns stort. Sen hoppas jag på 3-4 veckor till efter det, så att bebisen blir fullgången, men 40 veckor vore väl lite övderdrivet

• Becka81

Tycker också att v 37 räcker sedan har vi utstått långt mer för våra bebisar än andra gjort ;) Idag ska jag unna mig att bege mig till stan och shoppa lite snygga sovkläder så man är lite anständig om det behövs övernattas på sjukhus.

• nyasha

Hej
    Jag är ny i tråden och ville bara säga hej. Fick cerklage i december -09 efter att i maj -09 förlorat min dotter som föddes i v 23+2. Hon klarade sig bara två dagar efter förlossningen. I juni -10 fick vi vår son tack vare cerklaget och nu försöker vi bli gravida igen.

• violatricolor

Hej och hoppas att du snart är gravid!

nyasha skrev 2012-01-27 09:46:12 följande:
    Hej

Jag är ny i tråden och ville bara säga hej. Fick cerklage i december -09 efter att i maj -09 förlorat min dotter som föddes i v 23+2. Hon klarade sig bara två dagar efter förlossningen. I juni -10 fick vi vår son tack vare cerklaget och nu försöker vi bli gravida igen.

• Becka81

Nyasha: stort lycka till med bebisverkstad.