• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums

Hej allesammans!

Hoppas ni mår bra och att det går bra för er ni som fött och ni som snart ska föda typ. Här flyter livet på för fullt och en liten tjej som växer så det knakar man hinner knappt med. En känsla jag fått nu efter själva cerclaget är att det liksom ilar ibland uppe i mellan benen, är det någon som känner likadant eller så?

Bjooork: vilken historia, jag har dock inte legat inlagd så länge men känner absolut igen mig i din historia som du skriver. den stora frågan HUR SKA MAN VÅGA IGEN. man vet ju aldrig hur det blir det behöver kanske inte alls bli så som första graviditeten till nästa graviditet. jag har också blivit lovad ett cerclage igen OM jag nu skulle våga mig på det igen.

lycka till allesammans!
    kramar

lilltjejen kom den 29 augusti
  • Becka81

Varit på besök hos BM. Hjärtfrekvensen var alldeles för hög, 175, så fick vila en halvtimme innan den kollades igen och då var den nere på 150 någonting. Hon sa att hade den varit hög även efter vila hade jag fått åka till sjukhus för bedömning. Hoppas verkligen att det inte är någon fara med barnet. Dessutom fick jag veta att jag hade en sammandragning som jag inte ens kände. Känns lite läskigt. Tänk om jag märker av förlossningsverkarna så sent när de kommer att jag inte hinner få epidural eller ens hinner in till sjukhuset. Ska berätta allt det här när de klipper cerclaget imorgon och hoppas att de kanske kan ta en ctg-kurva eller något eftesom jag uppenbarligen inte märker alla verkar och hjärtfrekvensen varit hög idag. Någon som känner igen sig?

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-20 11:09:45 följande:
    Varit på besök hos BM. Hjärtfrekvensen var alldeles för hög, 175, så fick vila en halvtimme innan den kollades igen och då var den nere på 150 någonting. Hon sa att hade den varit hög även efter vila hade jag fått åka till sjukhus för bedömning. Hoppas verkligen att det inte är någon fara med barnet. Dessutom fick jag veta att jag hade en sammandragning som jag inte ens kände. Känns lite läskigt. Tänk om jag märker av förlossningsverkarna så sent när de kommer att jag inte hinner få epidural eller ens hinner in till sjukhuset. Ska berätta allt det här när de klipper cerclaget imorgon och hoppas att de kanske kan ta en ctg-kurva eller något eftesom jag uppenbarligen inte märker alla verkar och hjärtfrekvensen varit hög idag. Någon som känner igen sig?

Jag tycker det kan vara svårt och veta om jag har en sammsndragning eller om det bara är bebisen som trycker utåt på något sätt, det är särskilt svårt att avgöra om jag inte ligger och vilar, dvs om jag går eller sitter, men oftast känner jag dem, tror jag. Jag känner dock igen mig i oron att inte hinna in.

Har du långt till sjukhuset?

Be om att få göra ctg imorgon! Hoppas klippet går så smidigt som möjligt också!

Har också varit hos bm. Hade lite högre bt än tididigare men fortfarande normalt: 130/80 och lite vita blodkroppar i urinen så nästs vecka ska de skicka odling. Har dock inga symtom på uvi...
  • Becka81

Tar kanske 20-25 minuter till sjukhuset. Hoppas också det år snabbt med klippet. Kommer bli inskriven och få ett rum imorgon och vara kvar för övervakning under dagen ifall det sätter igång. Annars kommer jag få åka hem på kvällen. Vad bra att blodtrycket ändå är normalt. Håller tummarna för att odlingen inte visar något. Usch vad jag längtar till imorgon så jag kan få klippet överstökat och förhoppningsvis lite extra koll på bebisen.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-20 13:31:30 följande:
    Tar kanske 20-25 minuter till sjukhuset. Hoppas också det år snabbt med klippet. Kommer bli inskriven och få ett rum imorgon och vara kvar för övervakning under dagen ifall det sätter igång. Annars kommer jag få åka hem på kvällen. Vad bra att blodtrycket ändå är normalt. Håller tummarna för att odlingen inte visar något. Usch vad jag längtar till imorgon så jag kan få klippet överstökat och förhoppningsvis lite extra koll på bebisen.
    20-25 min är ju en snabb resa! Då hinner ni nog in. Finns ju inga garantier men det låter som bra förutsättningar

Vi har också 20-25 min till sjukhuset men måste först beställa taxi. Är det en vanlig dag så brukar man inte behöva vänta mer än 10 min på taxin så då tar det ju inte mer än 30-35 min att komma in men är det fredag eller lördag kväll så vet jag inte, då kanske man kan få vänta lite längre. Då får man väl beställa en ambulans i värsta fall. Men så fort får vi hoppas att det inte går om det sätter igång!
  • Becka81

Varför måste ni beställa taxi? Om jag behöver åka in när min man jobbar måste iofs jag också beställa taxi och kan de inte komma loss i samhället där vi bor måste de först åka 20 min för att ta sig hit först.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-20 15:26:10 följande:
    Varför måste ni beställa taxi? Om jag behöver åka in när min man jobbar måste iofs jag också beställa taxi och kan de inte komma loss i samhället där vi bor måste de först åka 20 min för att ta sig hit först.

För vi har inte bil. Bor i en större stad så kollektivtrafik funkar för det mesta utmärkt
  • milagross
    violatricolor skrev 2012-02-17 21:10:53 följande:
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}  
    Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4 Baby 
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10 Baby 
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11 Baby 
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11 Baby 
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:21/12 (igångsättning) Baby 
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 22 dec Baby 
    Silverklar BF 24 jan 2012  Klipp 5/1   född:??? 
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2Baby 
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp 19/1  född: 29/1Baby 
    Jomanjano BF 11/1-12 klipp 19/12 född: 12/12-11 i v:35+4Baby 
    Violatricolor BF 10/3-12 planerat snitt och klipp 5/3-12  född:??? 
    Becka81: BF 20/3-12 klipp 21/2   född??? 
    Casiopeia: BF 23/3-12 klipp??? född???
    milagross: BF 23/3 -12 klipp: 1/3 född:???
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april 
  • Becka81

Börjar känna mig lite smått förväntansfull.. Två timmar kvar innan jag ska åka till sjukhuset för klipp. Känns iofs som om oddsen är rätt låga för att förlossningen sätter igång med detsamma, men mannen har ändå fått ta med BB-väska och babyskydd till jobbet utifall att. Önskar ändå lite att bebisen ville komma det närmaste dygnet även om det bara är 36+0 idag och vanliga MVC vill se mig igen om en vecka. jag har iaf kommit 11 veckor längre än i förra graviditeten. Funderar på om jag ska vara busig på sjukhuset och försöka röra mig en hel del för att få igång lite värkar.

• Trassel
    Becka81 skrev 2012-02-20 11:09:45 följande:

Känner igen mej. Sander hade några sånna toppar på hjärtljuden också men sjönk alltid efter en stund. De kan få det stundvis när de är aktiva och Sander gillade aldrig dopplern, han blev stressad av den , det märktes.

Jag kände inte så ofta av sammandragningarna och vid förlossningen öppnade jag mej 6 cm utan att jag kände av det särskilt mycket. Inte ens ctgkurvan visade så mycket av det. De siffrorna som visar sd var bara uppe på 15-20! Det var väl därför alla blev så överraskade, jag med..., när det bara helt plötsligt brakade igång så det var en himla tur att vi var på förlossningen då. Mitt tips är att känns något det minsta annorlunda så åk in på en gång!!
    Med Sander gick vattnet så då kte vi in och denna gång så kände jag ju faktiskt  av sd som jag inte gjort innan.
    lycka till idag!! 

Viola, men det är säkert därför de gärna kör snitt då pga av din hjärtformade! blev lite fåordig nu men snodd var missnöjd och ockuperar ena armen.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och