• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Qaroliine
    sämstpåattvaragravid skrev 2013-12-21 15:56:10 följande:
    Ah, hon tyckte inte min var kort (2,3cm), men jag har ju cerclage av andra anledningar än det. Alla läkare säger så olika, så man blir lite förvirrad.

Jaha, är det kanske 2 cm som gäller då..
    Tilde 101221
  • giggle

Under 2,5 cm så sätter de cerclage på SÖS iaf. Min minskade till 2,2 från typ 2,7 på en vecka och då akutopererade de mig. Sen växte den på sig och som mest var den nästan 4 cm.

Det spelar säkert roll vilken vecka man är i och om den aktivt minskar oxå.

• waris

Man hinner inte hänga så mkt här i juletid. Har snabbshoppat o flängt runt en del... Får se vad de säger på tappkollen i januari.

Min dotter kom i v 38 efter igångsättning som slutade i akutsnitt. Hjärtljuden va uppe i 200 och så hade jag en infektion, men tyvärr slarvade de bort proven. Hade värkar en hel helg o trodde som 2gångsmamma att jag minsann va superduktig o öppnade mig hemma ordentligt. Åker in söndag, 1.5cm öppen... Sen kom hon på måndagen.

Hoppas ni alla får en mysig jul om jag inte kikar in innan dess.

Kram på er alla!

• giggle

Jag fick cerclage i vecka 15 och mitt vatten gick 38+4 och sonen föddes 38+6. Jag låg helt fram till vecka 34.

Blev akut snitt efter 25 timmars värkarbete. Jag var öppen precis 10 cm men med helt hårda oflexibla kanter så det fanns risk att han skulle fastna.

Det känns ju lite ironiskt att jag öppnade mig väldigt långsamt och att det blev snitt pga ärrbildning (från en gammal konisering).

• waris
    sämstpåattvaragravid skrev 2013-12-22 23:15:28 följande:

Waris

När sattes ditt cerclage och varför?

Bägge mina har satts nånstans i v 12-14, nu sist va jag i precis v 12. Pga 2 koniseringar som gjordes -08. Läkarna sa redan då att jag nog skulle behöva cerklage vid framtida graviditeter. Jag hade kraftiga cellförändringar, därför de gjorde 2st för det va så mkt eller kraftigt lr vad de sa?

Min bm på hemmaplan sa att cerklage sätter man inte nuförtiden, ringde då själv till specmvc, 2 v senare sattes cerklaget. Så nu brydde jag mig inte om att ringa mvc där jag bor utan ringde direkt till min tidigare bm i Nyköping. :)
  • waris
    giggle skrev 2013-12-23 09:36:28 följande:

Jag fick cerclage i vecka 15 och mitt vatten gick 38+4 och sonen föddes 38+6. Jag låg helt fram till vecka 34.

Blev akut snitt efter 25 timmars värkarbete. Jag var öppen precis 10 cm men med helt hårda oflexibla kanter så det fanns risk att han skulle fastna.

Det känns ju lite ironiskt att jag öppnade mig väldigt långsamt och att det blev snitt pga ärrbildning (från en gammal konisering).

Liknande va det för mig, trodde jag va jääätteduktig o skötte värkarbetet hemma en hel helg. Kommer in söndag kväll, 1.5cm... Snopet!!

De försökte sätta igång mig på måndagen, hände ingenting så då blev det snitt för mig med.

Det kanske är vanligt att det går trögt o öppnas efter konisering? Iom ärrbildningen som uppstår?
  • waris

Ser nu att jag skrev min story direkt efter varann, skyller på mina gravidhormoner!! ????