• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Qaroliine
    lindaothomas skrev 2013-12-19 21:18:22 följande:
    Qaroliine.

När de opererade in cerklaget på mig i v 13 va ja nästa 2 fingrar öppen redan då.. De sydde ihop med med cerklaget och än ligger hon kvar i magen :)

Många har ju kort tapp pga att de tagit bort bitar av den.

Har du kort tapp innan menar du?
    Kram Linda

Jag har ingen aning hur tappen är nu, är bara i vecka 6. Ska göra vul i v 8 och tog nästan för givet att vi ska se en opåverkad tapp då, sen slog tanken mig att tappen kanske är kort redan.

Jag har inte tagit bort bitar av min, dem vet inte varför den var 7-9 mm kort förra graviditeten. Men den höll i 13 veckor (från v 23-36) utan cerklage då

Tilde 101221
  • lindaothomas

Qaroliine..

Hoppas den inte är kort redan!
    Till mig sa läkaren att de va ovanligt att man redan så tidigt som jag va då i v 13 hade öppnat mig... :/ kändes ju sådär..
    Så om vi vågar satsa på nån mera graviditet så måste ja vara sjukskriven innan v 13.
    En hel del. Känns sjukt tungt!

Hoppas du inte är öppen eller har kort tapp!
    Håller tummarna!

Ska du på vul i början på jan?
    Kommer inte ihåg va du sa för datum?
    Kram Linda

• sämstpåattvaragravid

Hej på er! Igår ringde läkaren som bestämde att cerclaget skulle sättas in upp mig. Då var det helt andra bud! Mkt vila, inga lyft, inget bad och inget som kan leda till orgasm få detta ger ökade sammandragningar. Sjukskriven hela graviditeten och mycket vila. Hon tyckte dock att vi skulle ha vecka 22+0 som första mål, vilket blev lite chockerande för mig. Jag trodde att de satt cerclaget för att hålla barnet inne längre än förra gången (27+0)? Så jag har gått och ställt in mig på vecka 30. Jaja, skall tillbaks idag om febern inte ger med sig, men hoppas att jag slipper det. Sammandragningarna har dock avtagit, så det känns skönt.

Hoppas alla får en trevlig helg!

• lindaothomas

Sämstpåattvaragravid...
    Skönt att du verkade få prata med en vettig!! Jobbigt att de säger olika!

Skönt att sammandragningarna har slutat med.
    Har hållt tummarna för dig!
    Så hoppas de hjälper ;)

De ville nog sätta upp mindre delmål för att de känns så långt till v 30 tror du inte?
    Håller tummarna! :)
    Kram

• Qaroliine
    lindaothomas skrev 2013-12-20 01:03:33 följande:
    Qaroliine..

Hoppas den inte är kort redan!
    Till mig sa läkaren att de va ovanligt att man redan så tidigt som jag va då i v 13 hade öppnat mig... :/ kändes ju sådär..
    Så om vi vågar satsa på nån mera graviditet så måste ja vara sjukskriven innan v 13.
    En hel del. Känns sjukt tungt!

Hoppas du inte är öppen eller har kort tapp!
    Håller tummarna!

Ska du på vul i början på jan?
    Kommer inte ihåg va du sa för datum?
    Kram Linda

Ja, den 7 jan ska jag på vul, på privat mvc.
    Låter helt galet att vara öppen 2 cm redan i v 13 Vilken v nu?

Tilde 101221
  • lindaothomas

Qaroliine.

Nu är ja i v 30. (29+0)
    Känns underbart! Men ja rör mig inte ur fläcken förutom när ja snabb duschar och går på toa heller :) så de e antagligen därför hon är kvar i magen säger läkaren :)

• lindaothomas

Sämstpåattvaragravid..
    Vet inte alls.
    Normal tapp åt väl 4 cm. Tror även 3 cm räknas som normal. Men har inte full koll. Kanske nån annan av tjejerna vet... :)