• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • lindaothomas

Va inne på koll av tappen igår. Och va nästan öppen hela vägen ner till cerklaget. Lite stängt innan cerklaget! Så de e väl en tidsfråga innan bebis kommer nu..
    Vi hoppas de går över nyår iaf så hon blir en 2014 bebis! V 26+4 idag.
    Alla dagar är värdefulla!

Hoppas ni mår bra!

• giggle
    lindaothomas skrev 2013-12-03 16:43:11 följande:

Va inne på koll av tappen igår. Och va nästan öppen hela vägen ner till cerklaget. Lite stängt innan cerklaget! Så de e väl en tidsfråga innan bebis kommer nu..
    Vi hoppas de går över nyår iaf så hon blir en 2014 bebis! V 26+4 idag.
    Alla dagar är värdefulla!

Hoppas ni mår bra!

Oj, det låter inte alls bra. Har det blivit så trots att du ligger helt still eller har du varit uppe mycket?

Efter vecka 28+0 så räddas väl 90% så jag hoppas du tar dig minst dit. Och efter vecka 32+0 överlever typ 99%

Är du inlagd på sjukhus nu?
  • lindaothomas

Giggle:
    Ja har i princip bara legat hela tiden sen v 13.. Nån dag har ja lagat snabbmat och så typ men
    Vi pratar inte långa stunder uppe.

Läkaren vill att ja ska röra mig fast ja är öppen men ja vågar inte de. Tycker inte det är värt de.. Ska ligga blixt stilla fram över nyåret och hoppas lilla tjejen är kvar över dess minst! Känns asa jobbigt att de är såhär fast ja legat och har cerklaget.
    Fattar inte va ja gjort för fel :(
    Blir sååå ledsen.. :(

Hur mår din lilla giggle?

• giggle
    lindaothomas skrev 2013-12-04 23:12:37 följande:

Giggle:
    Ja har i princip bara legat hela tiden sen v 13.. Nån dag har ja lagat snabbmat och så typ men
    Vi pratar inte långa stunder uppe.

Läkaren vill att ja ska röra mig fast ja är öppen men ja vågar inte de. Tycker inte det är värt de.. Ska ligga blixt stilla fram över nyåret och hoppas lilla tjejen är kvar över dess minst! Känns asa jobbigt att de är såhär fast ja legat och har cerklaget.
    Fattar inte va ja gjort för fel :(
    Blir sååå ledsen.. :(

Hur mår din lilla giggle?

Du har ju inte gjort nåt fel alls. Man kan inte göra mer än att ligga och inte anstränga sig.

Jag tror du gör klokt i att fortsätta vara still. Jag satt inte ens rätt upp förrän på slutet utan lutade mig alltid bakåt så att det inte skulle bli tryck rakt ner.

Man kan stänga sig igen. Nu var jag inte lika öppen som du men hade funnelling och det stängde sig efter extremvila.

Min son mår jättebra och blir snart 5 månader. Är så sjukt tacksam varje dag.

Jag hoppas verkligen att det går bra för er och att du tar dig minst till vecka 34.
  • lindaothomas

Giggle.
    Läkaren min säger att de som är öppet är öppet. De kan återslutas för stunden om ja är lugn men öppnas direkt om ja anstränger mig på minsta sett. Så bättre kan de inte bli säger han.
    Bara lika och sämre.. :(
    Konstigt att de säger olika. :/

Men ligger här helt blixt stilla iaf och hoppas på att inget drar igång före nyår iaf. Det är första steget och målet. Hoppas Hoppas!
    Vill så gärna beställa vagnen och köpa babyskydd och så.
    Våga njuta. :(

Va betyder att du hade funnelling?

Min tapp va ca 3 cm lång och stängd nån mm/några mm innan cerklaget sitter annars är ja öppen hela vägen upp :(
    Ja ligger med och äter. Sitter aldrig upp förutom när vi ska till läkaren, men då ligger ja så mycket som går i bilen med Sätet. :/

Mysigt med eran son

• waris

Funneling är när man öppnas inifrån. Har haft tryck neråt hela dagen idag när jag stått o gått. Får se hur det ser ut imorgon när cerklaget ska sättas. Har lite småärenden jag måste uträtta i em i samband med att jag ska lämna dottern hos mamma. Usch vill helst bara ligga ner.

Förstår att det är skit rent ut sagt o bara ligga ner i flera veckor. Men nu är det inte långt kvar till 2014!! Kämpa på! <3 kram

• lindaothomas

WARIS.
    Verkligen.. Tiden går ju ändå fort!

Alltså måste ju ja inte ha nån funnelling om ja fattar rätt? Eftersom ja öppnat min ovanför cerklaget.
    Öppet från längst upp till nästan cerklaget..
    Eller fattar ja fel?

Skönt imorn med op. För de va Väl imorn ?

Kram Linda

• waris

Jo alltså funneling menas med att man öppnar sig inifrån o neråt mot cerklaget. Finns massa bilder på Google som visar bra. Förra ggn hade jag ingen utan bara kort tapp. Japp imorgon är det dags :)

Såg på nyheterna igår att bebisar nu ska ha napp samt sova i egen säng, sålde ju allt efter dottern pga att hon sov med oss, nu blir jag jättekluven, måste vi köpa nya sovgrejor?? Har funderat på en sån där liten säng man ställer/kopplar ihop med sin egen säng iofs, men de är så sjukt dyra, även begagnade...

Kram!

• lindaothomas

WARIS.

Okej då förstår ja.. :)

Är du nervös inför imorn? De kommer gå så bra :) vet du vilken tid?

Vi vill att våran bebis ska sova i egen säng. Tycker de e lite läskigt att ha bebisen hos sig om man snurrar runt och har sig. Men visst e de säkert mysigt med :)