• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • TikTok

Hej!
    Någon här i denna tråden med försvagad livmodertapp som har ett abdominellt cerklage insatt?
    *Håller tummarna för svar*

• kittykat

Hej! Du är välkommen till vår grupp på facebook, där finns några med abdominelt cerklage :)

Sök på cervixinsuffisens

quote=74413521][quote-nick]TikTok skrev 2014-11-28 19:29:09 följande:[/quote-nick]Hej!

Någon här i denna tråden med försvagad livmodertapp som har ett abdominellt cerklage insatt?

*Håller tummarna för svar*[/quote]

• Norrflicka
    TikTok skrev 2014-11-28 19:29:09 följande:

Hej!

*Håller tummarna för svar*

Jag har! Pga operation av tappen.
  • TikTok

Åh! Hur har det gått?
    För göra en lång historia kort, jag har förlorat 1 son i vecka 22, andra sonen fick jag akut vaginalt cerklage i vecka 18 pga jag börjat öppna mig, detta höll fram till 26+5, han levde & avled på neonatal 5 månader senare. Med 3:e barnet fick jag planerat ceklage i vecka 13, detta höll med sängläge fram till 31+3 då dottern föddes, fullt frisk & är idag 4 år.
    Har diskuterat syskon, och efter konsultation kom min läkare fram till att det isåfall är abdominellt cerklage som gäller.
    Vet ingenting om detta & söker nu all information man kan få. Verkar vara stabilare men också mer risker.
    Dela gärna med er om era erfarenheter om ni har abdominellt cerklage.

• TikTok

Ska tilläggas att jag gjort en kornisering av tappen pga grova cellförändringar.

• Norrflicka

Jag har abdominellt cerclage efter att jag opererat bort en bit av livmodertappen pga livmoderhalscancer. Cerklaget sattes in samtidigt som operationen av tappen genomfördes, detta i januari i år.

Har aldrig känt av cerclaget annat än i de första veckorna då det kunde kännas lite slitande och dragande och det var mest troligt eftersom det läkte.

Efter operationen fick jag inte ha sex på 8 veckor och efter detta gjorde det lite ont vid sex de första gångerna efteråt, men nu känns det som vanligt.

Jag har ganska snabbt lyckats bli gravid efter detta och för två veckor sedan föddes min fina dotter i v 38+0 med planerat snitt. :)

Med abdominellt cerclage så sitter det där det sitter och det är snitt som gäller.

Jag har gått på täta kontroller under hela graviditeten då man mätt tappen och kollat cerclaget varannan vecka.

I övrigt kan jag inte säga annat än att jag inte känner av cerclaget idag över huvud taget - graviditeten flöt på fint och tappen minskade Max 1 cm under hela tiden.

Beklagar verkligen dina förluster, så fruktansvärda saker du gått igenom. Starkt av dig att kämpa vidare! Förlorade själv tvillingar i v 21 förra året i september och fick besked om livmoderhalscancer i december, men nu äntligen har jag min efterlängtade unge intill mig!

jag hoppas att abdominellt cerclage kan vara en bra lösning för dig. Stor kram

• Norrflicka

Kan också tillägga att jag inte har behövt vara sängliggandes under någon del av graviditeten förutom en helg då jag hade konstanta sammandragningar, men det gick över. Jag var sjukskriven på halvtid den sista månaden men detta inte på grund av tappen. Har inte tränat eller tagit långpromenader eller så men i övrigt har jag kunnat hålla igång i stort sett som vanligt.

• TikTok

Åh tack för ditt svar!!

Min läkare säger att om jag accepterar detta abormella cerklaget så blir jag sjukskriven hela graviditeten med täta kontroller.

Men det är ju mer risker med detta cerklaget då det sitter fast.

Beklagar din förlust!

Behövde du inte va sängliggandes alls? Hur lång var/är din tapp? Min är bara 2.5 cm..

• Norrflicka

Nej, inte alls sängliggande. Men det kan ju bero på att jag inte haft problem med försvagad tapp eller så utan att det är pga operationen som cerklaget sattes in.

Efter op har jag 3,5 cm tapp kvar. Den var nere på 2,5 cm som minst under graviditeten. Cerklaget har inte påverkats det minsta då tappen krympt. Är med i en grupp där vi är flera tjejer som genomgått samma canceroperation och vi är runt 4-5 st som har fått barn efter vi fått cerklaget insatt. En del har varit sängliggandes och andra inte, men vi har allihop haft lyckade graviditeter. :) För att skänka lite hopp!

• TikTok

Åh tack!!
    Ja lite hopp känns alltid fint att få! <3
    Nu är det ju så att önskan om syskon finns, men när man redan har fått 1 som betyder allt så är man livrädd för alla risker som finns.
    Hade jag varit helt barnlös hade man nog inte tvekat. Men det är mkt som snurrar i huvudet. Man vill liksom inte riskera livet för ett syskon, men samtidigt, läkare hade väl inte rekommenderat något som hade varit för riskfyllt känns det som.
    Det är mkt som ska funderas på. :)