• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • sämstpåattvaragravid

Hejsan! Jag tänkte få hoppa in här och ställa lite frågor till er som är mer vana vid cerclage, då jag fick ett insatt idag. Jag födde dottern för 5 år sedan i vecka 27, de misstänkte då försvagad livmoderhals, vilket under denna graviditet visade sig stämma. Jag fick idag mitt cerclage i vecka 14+5 och har sedan några dagar haft molande sammandragningar vid rörelse. Är det något att oroa sig för? Detta skedde som sagt innan cerclaget. Nu under dagen har jag fått dessa molande sammandragningar med något hugg då och då när jag promenerat runt. Jag har också feber. Trots detta skickade de hem mig. Är detta normalt att känna el borde jag bli orolig? Vad har ni fått för restriktioner? Mitt återbesök är inte förrän om 3 veckor och jag känner att jag inte har fått några svar på något

Någon som kan hjälpa mig?

• lindaothomas

Sämstpåattvaragravid ...

Jag hade krävt svar på alla mina frågor. Dåligt att de inte hjälper dig. Detta är mitt första cerklage så jag är inte så kunnig.

Min läkare har sagt att ja ska åka in direkt om ja får ont eller känner minsta obehag.
    Har blivit lovad all hjälp direkt! Hittills är jag jättenöjd!

Ja har inte känt nått alls.. Men hade ja känt sammandragningar hade ja åkt in och krävt hjälp! Sen va de kan göra de e ja osäker på.. :/
    Ligg stilla hela tiden ett tag och testa.. Om de släpper.
    Ja har blivit tillsagd att inte ha sex, inte få orgasm överhuvudtaget, ligga mestadels hela dagarna och absolut inte handla, städa eller tvätta! Så ja är helt sängliggandes från cerklaget sattes i v 13+....

Hur e dina restriktioner?

Stor kram till dig! // Linda

• sämstpåattvaragravid

Lindaothomas

Tack för snabbt svar De sa att jag ska åka in om jag även har sammandragningar liggande, men inte något annat. De sa att man kan röra sig normalt, dock inte aktuellt för mig eftersom jag även har kraftig bihåleinflammation och slem i luftrör sedan oktober och äter min 4e antibiotikakur, så jag tar det lugnt ändå. Jag kommer gå på magkänslan där och är sjukskriven 3 veckor till. Efter det vet jag ju inte riktigt? Men som sagt, de har sagt att man ska leva som vanligt. Inga restriktioner angående bad eller sex, men angående lyft.

Känns lite läskigt då jag öppnade mig tyst förra gången. Vad händer om detta sker? Slits livmoderhalsen sönder då? Det bör ju Dick göra väldigt ont?

När klipper man bandet normalt.

Kram

• lindaothomas

Sämstpåattvaragravid..

Du är alltså inte sjukskriven hela graviditeten?
    Ja är 100% sjukskriven från cerklaget sattes.
    Men va konstigt.. Ja får absolut inte bara. Inte ens i badkar, absolut inte i badhus pga infektionsrisk :/
    Samma med sex... Orgasm ökar sammandragningarna.. :/
    Va lustigt att de är så olika...

Läkaren sa även till mig att trycker de på mot cerklaget så känner du det... De gör ont och då klipper de direkt..
    Ja har öppnat mig hela vägen till cerklaget nu ungefär men känner inger pga att ja ligger ner. Skulle ja röra mig mycket är de kört direkt!

Tråkigt att de är så olika på olika ställen.
    Vilket sjukhus tillhör du?

Hoppas bihåleinflammationen släpper nu!
    Kram Linda

• sämstpåattvaragravid
    lindaothomas skrev 2013-12-18 22:10:36 följande:
    Sämstpåattvaragravid..

Du är alltså inte sjukskriven hela graviditeten?

Ja är 100% sjukskriven från cerklaget sattes.

Men va konstigt.. Ja får absolut inte bara. Inte ens i badkar, absolut inte i badhus pga infektionsrisk :/

Samma med sex... Orgasm ökar sammandragningarna.. :/

Va lustigt att de är så olika...

Läkaren sa även till mig att trycker de på mot cerklaget så känner du det... De gör ont och då klipper de direkt..

Ja har öppnat mig hela vägen till cerklaget nu ungefär men känner inger pga att ja ligger ner. Skulle ja röra mig mycket är de kört direkt!

Tråkigt att de är så olika på olika ställen.

Vilket sjukhus tillhör du?

Hoppas bihåleinflammationen släpper nu!

Kram Linda

Verkligen konstigt hur olika det är! Vi tillhör Sunderby Sjukhus utanför Luleå och de sätter tydligen väldigt få cerclage per år, så jag börjar vara orolig att de inte har nog med erfarenhet att göra detta på rätt sätt och ge rätt råd?

Godkände FK sjukskrivning hela graviditeten?

Hade gärna jobbat om det går, men inte om det på något sätt påverkar något med barnet.

Ja, nu hoppas vi på bättring på den fronten, men de tror jag får dras med det tills graviditeten är över, då antibiotikan vägrar bita

Men Linda, då är du snart i mål då? Mitt personliga mål är vecka 30 till att börja med!
  • waris

Linda&tomas, ja nu när hon är hemma o sjuk blir det mest mys o lite pussel o sånt. Men annars går hon heltid på dagis just nu sen cerklaget sattes. Får se hur det blir efter återbesöket ang lyft o så. Men som sjukskriven 100% har man rätt till heltid på dagis. Jag hoppas det räcker att hon går 9-15 som förut ist för tiderna hon haft nu, 6.30-17... E långa dagar för lilla skruttan.

Ja när jag är själv blir det en hel del serier o film, o slösurf... Usch! Man lessnar!

Sämstpåattvaragravid: för min del så fick jag denna gång inga direkta restriktioner, "jag hade ju gjort det förut" så jag lyssnar på min kropp helt enkelt. Men bär o lyfter inte dottern o sånt. Inget bad, inget sex o mkt vila. Jag tror det är väldigt individuellt både från patienthåll vad man får för restriktioner, samt vad det är för läkare.. Men som sagt, sex,bad, lyft är big no no!

Sen förstår jag inte hur man ska undvika att få orgasm, händer ju att man vaknar av det... Hua!

Kram på er!

• lindaothomas

Sämstpåattvaragravid ...

Mitt stora mål är v 30 oxå och där är jag nu imorn. :) sen självklart nästa mål är ju nyår. Vill inte få bebis innan dess ;)
    som vi längtar! Fattar inte att vi ska få bebis sen :) sjukt! Trodde aldrig ja skulle ta mig såhär långt då ja låg inlagd i v 24 då de trodde de skulle starta... Men ännu striktare sängläge hjälpte mig!

Ja har inte haft några problem med försäkringskassan. Sagt helt som det är. Ligger och ska helst inte ens värma min egen mat eller nått. Så tur i oturen att min man blivit arbetslös...
    Från v 8 blev ja sjukskriven 50%
    Sen efter op i v 13 blev ja sjukskriven 100% ända fram tills BF 6/3..
    Som sagt inga problem här!

Men klart de e skönast att jobba om de går.. Vidrigt att ligga såhär hemma och inget kunna göra. Så klart du ska jobba om du kan. Men svårt att veta när de räcker lixom..

Här i Norrköping gör de inte heller många cerklage per år men verkar ju veta mera än på ditt lasarett. Eller så är de olika va som hänt tidigare? Ingen koll...
    Detta är min 5 graviditet. Fast vi inte har några barn än.. Vet inte om de är jätteförsiktiga för det?

Kram!

• lindaothomas

WARIS..
    Åh långa dagar sen för Lill tjejen.
    Hoppas hon inte behöver gå så länge sen..
    Håller tummarna!

Visst e de segt att ligga här.
    Har kommit så pass långt nu att ja vill inte se film eller serier. Såååå trött på det.. Blä blä! Så nu ligger ja mest och googlar efter barngrejer :) mysigt det med!

"Tur i oturen" att mannen är hemma o arbetslös så han underhåller mig och tar hand om mig.. :)

Blir de lugn jul?

• Qaroliine

Jag måste fråga, hur tidigt har man sett att livmoderhalsen är påverkad på er?
    Kan tappen vara kort redan från början?

I min första graviditet uppdagades det ju inte förrän jag sökte hjälp i v 23. Nu med tvåan är jag såklart rädd att det ska bli problem redan från start..

Tilde 101221
  • lindaothomas

Qaroliine.

När de opererade in cerklaget på mig i v 13 va ja nästa 2 fingrar öppen redan då.. De sydde ihop med med cerklaget och än ligger hon kvar i magen :)

Många har ju kort tapp pga att de tagit bort bitar av den.

Har du kort tapp innan menar du?
    Kram Linda