• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • sämstpåattvaragravid

lindaothomas

Skönt att det inte kommit tillbaks, det skall ju vara väldigt smärtsamt! Vecka 31 är ju toppen, nu är ju allt fördigutvecklat och bebisen behöver bara växa till sig lite

Jag har värkar som är lika starka som dem jag hade med första barnet, när jag var 6 cm öppen. Dock hade jag inte öppnat mig mer, så vi avvaktar och ser vart det leder. Cerclaget verkar hålla emot bra nu, men blir strikt liggläge ett tag framöver. Går in i vecka 18 imorgon, så det är många veckor kvar.

Gott nytt år till er alla!

• lindaothomas

Sämstpåattvaragravid..
    Oj då..fy så jobbigt med såna verkar.
    Men du får inte bricanyl?

Skönt att tappen ändå är 3 cm. De e ju positivt.
    Men du hade inte öppnat dig övanför cerklaget nått?

Har du nått ont eller tryck mot cerklaget?

Kram Linda

• waris

Linda: känns sådär faktiskt. När man redan har denna oro som är utöver cerklage o svag tapp, dvs är allt bra med liten o dessa "normala" orosmoment under graviditet. Så ska man behöva fundera över detta med ss. Sjukskriver hon mig inte imorgon betyder det att jag måste börja söka jobb för mitt uppdrag gick ut under ss med min andra åkomma jag råkat ut för. Så jo, jag är skitnervös o orolig i nuläget. Önskar det fixar sig utan problem så jag kan ägna mig åt vila o barnen i lugn o ro så gott det går sen.

Har varit uppe lite för mycket sista veckan, o så förkylning på det :/ känner som stick o hugg i tappen samt tyngdkänslan. Usch, låg dag idag. Hoppas jag får bra nyheter imorrn.

Har det varit lugnt nu för er andra med?

Sökte på fb om cerklagegrupp, nån som vet om nån?

• sämstpåattvaragravid

Lindaothomas

Jag hade redan öppnat mig upptill när de satte cerclaget, men inte mer. Det har tydligen kommit nya råd om att man ej skall ge bricanyl om det inte är kris, då det efter ett fåtal doser kan få minskad effekt och då inte fungerar om förlossningen sätter igång på riktigt. Jag öppnar mig relativt tyst (har alltså inte lika kraftiga värkar som man normalt har), så det är inte så farligt, men man blir ju lite orolig. De kommer sätta in bricanyl om jag öppnar mig mer, men de är lite oroliga att de får plocka bort cerclaget, då det verkar reta igång värkarbetet. Skall tillbaks om en vecka, så de skulle ta ett beslut då.

• waris

Märkligt med alla dessa olika råd o nya rön faktiskt. Fick bricanyl förra ggn, ingenting nu. Förra ggn blev jag ss direkt. Nu kändes det som jag fick tjata till mig en ss, men det gick iaf. Tom 30/3 till en början. Läkaren sa att det beror ju på hur ont du har om du blir ss, då hade jag precis förklarat hur ont jag hade haft i veckan. Ev satt bandet lite för hårt att det va det som irriterade? Tappen var svårmätt idag men i "böjt" läge så va det ca 5cm o det är ju superbra!

• lindaothomas

WARIS..

Hur har de gått? Vilken tid skulle du till läkaren idag?
    Hoppas verkligen du blir sjukskriven!
    Uppdatera! :)

Ja mår fortfarande bra allt e lugnt här.
    V 32 idag (31+0) njuuuuter!!

Tror inte de finns nån cerklage grupp tyvärr.. Inte hittat nån..
    Vi kanske skulle starta en?

Kram

• lindaothomas

Sämstpåattvaragravid..

Hade du med öppnat dig när cerklaget sattes? :/ inte roligt!

Men va konstigt att de inte ger bricanyl...
    Så du får ligga med sammandragningar och små värkar hemma?

5 cm är ju toppen! Jättelång! :) skönt!
    Hoppas bara värkarna släpper med!
    Min tapp va som längst ca 4-4.5 cm.

Kram

• waris

Blev ss till 30/3 igår... Idag ringer handläggaren o säger att han skickar ut en kommunicering att jag inte kommer få ersättning efter sista januari. Dvs nu måste jag bråka vidare! Blir så trött men kommer inte ge mig!!

Skönt att du kommit så långt Linda, passa på o njut ordentligt, sen blire fullt upp

Cerklagegrupp ja, ja det finns ju massor av andra grupper för div åkommor. Detta forum är bra men ligger ju till allmän beskådan... Man kan ju starta en hemlig grupp där man måste bli inbjuden sas?

Kram

• sämstpåattvaragravid

Waris

Ja, det är väldigt individuellt med sjukskrivning som jag förstått det. Man skall ha ganska mkt problem för det. Tanken var inte att jag skulle bli det, men eftersom jag haft feber och ätit 5 penicillinkurer samt haft väldigt mkt värkar sedan cerclaget sattes så kommer jag nu bli det tillv 36+6, men de tror inte att chansen är så stor att jag går längre än vecka 30. Fungerar cerclaget skall man ju kunna leva mer eller mindre som vanligt (utan bad, sex och tunga lyft). Hade önskat att jag var en av dem, då jag verkligen vill tillbaks till jobbet