• Trassel

Cerclage?

Charliee, Ta du en kontakt med MVC, det har jag gjort tidigt just för att få en graviditetsplanering och just med tanke på cerklaget osv!
    Vad roligt med en liten Hoppsan!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel
    Charliee, å tack snälla du! Det värmer!
    De har ju ändrat lite i rutinerna ( i alla fall detta landsting ) så nu finns det ett tidigt hälsosamtal runt v 7-10 och sen inskrivning v 10-12. Men dte är ju bra att ringa tidigt så de vet att du är på g så ni kan planera för cerklget! Tycker alltid det varit skönt att få lite översikt och lite planering så man vet själv hur det blir och så man kan ge en hint till arbetsgivaren också.
  • Trassel

Karo, vilken kämpe!! Jag hoppas att allt fortsätter gå bra!
    När allt lugnat ner sig så får du fråga din läkare hur det kunde bli så här. Kanske det bara blev så nu och nästa gång kommer gå bättre.
    Håller mina tummar här att lillkillen fortsätter så bra som han börjat!!!

• Trassel

Av de som föds väldigt prematur så är dte ofta problem med lungorna av något slag, astma osv. Också problem med synen hör väl till vanligheterna. Och det där är ju väldigt indiviuellt såklart, en del klarar sig jättebra och inga men. Kan inte procenten direkt
    Min kusin fick tvillingar för snart 14år sen runt v 25 tror jag det var. Hon fick havandeskapsförgiftning så de var helt enkelt tvungna till slut att få ut dom. Dessutom hade de TTS ( den ena tvillingen tar näring från den andra) så ena tjejen vägde 1kg och den andra 410gr! De trodde aldrig att den minsta skulle klara sig överhuvudtaget men det gjorde hon. De genomgick både hjärt och hjärnoperationer och idag så är 1kgstvillingen som jag vet helt frisk och den andra hon har synnedsättning , finmotorikskada och så är hon förståndshandikappad men det kan nog likagärna ha berott på att de var tvugna att operera som att det kn ha varit medfött, synskadan är säkert pga av förtidigt född och de andra är förmodligen beroende på operatiner och den tuffa tiden hon hade. Men vilken glad tjej hon är idag! Och att hon lever! Detta är ju ändå 14år sen!

• Trassel

Vore kul att få lite koll på alla, det är så många som ligger före mej, typ alla nästan...
    Kan vi inte göra en liten BFlista? Och så kan man skriva klippdatum om man fått det om man vill?

{#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp ???

• Trassel

Vixan,
    Snyggt städat på listan! Den blev jättefin!

FruHellström,
    tjena! Dammsuga det lägger jag på hyllan under graviditet! Hur i hela världen fixar du det?

MeOn Fire,
    det är väl inte så vanligt att man går full tid men det är inte helt otroligt heller. Efter att jag klippte förra gången så öppnade jag mej rätt snart men det tog från 6/11 (klippdag) till 4/12 (39+3)  innan han kom ut!
    Jag var helt övertygad om att vi skulle få ett novemberbarn men icket. Däremot så gick förlossninge rätt snabbt och smidigt. Kände inte av att jag öppnade mej nämnvärt.

• Trassel
    Jomjano,
     märkligt det där. Hör till Ryhov i Jönköping och här har det aldrig varit nått snack om cerklage. Likaså vad det gäller ab vid bakterier. Förra graviditeten hade jag återkommande enteroccocbakterier ( ingen infektion dock ) och fick ab , jag tror det var 5 ggr om man räknar in vid förlossningen och nu har jag GS och har fått två omgångar med ab. Min läkare har tyckt att det har varit bättre att behandla för min del. När vi förlorade vårat första barn, då fanns bakterier där men de har aldrig kunnat säga ifall förlossningen satte igång då pga av infektion eller om det var cevixinsuffen som gjorde det. Jag lutar rätt starkt åt cervixinsuffen eftersom jag inte känner när jag öppnar mej.
    Violatricolo
    r, hej på dej!
    Hur mycket sd ett cerklage klarar är nog rätt individuellt men över lag så tycker jag nog att det verkar som att det klarar en hel del om man tänker på alla här inne. Förra cerklageraviditeten hade ag rätt mycket sd och tappen och cerklaget var aldrig påverkat av det. Denna graviditet kan jag inte utvärdera än, men det verkar som att cerklaget sitter där det ska.
  • Trassel
    Violatricolor,
    Första gången jag ade cerklage 2008 så sattes det med hjälp av ryggbedövning, funkade bra för mej. Jag är gärna "med på" vad som händer. Denna gång var det också ryggbedövning men det var för att jag ville annars söver de likagärna. Bricanyldropp fick jag inte varken förebyggande eller efter. Sammandragningarna har jag upplevt kommit efter cerklagesättandet så lite retar nog bandet men för mej har de aldrig itills påverkat tappen och det ar vart på en okj nivå. Först gången var tappen 4 cm oc oförändrad tills efter klippet. Denna gång något kortare förmodligen lite påverkad av ärrbildning. Först gången så gick det ungfär 4 v mellan de planerade tappmätningarna denna gången glesare men jag får åka in och kolla precis när jag vill om jag känner mej orolig eller om något känns konstigt. Jag känner ju igen mej lite sen sist och kanske är lite lugnad av det men jag känner mej absolut inte säker.
    Blödit ytterst sparsamt efter cerklagesättandet så det där kan nog vara lite olika säkert. Blöder du en del så släpper de nog inte hem dej eller om det är något som inte känns bra.
    Jag har också varit sjukskriven direkt efter insättandet och kommer inte jobba alls. Likadant var det förra gången men jag har ett väldigt krävande jobb. Söker HP eller vad det nu heter nuförtiden runt v 30.
    Hade jag haft ett jobb som jag på deltid kunnat jobba hemifrån så hade npg det funkat för mej.
    Pratade med min handläggare på FK häromdagen faktiskt och berättade lite om vad cerklage innebar och hon var väldigt intresserad och sa att att sjukskrivningen inte skulle vara nått som de tänkte ifrågasätta alls. Så det är ju bra att man kan hjälpa till att informera! Hoppas det hjälper nån annan nu!
  • Trassel

Pupp,
    varje dag som går är ju kanon och att du inte har sd och att blödningen slutat! Alla bra saker får man ta som små guldkorn! Ligg still så håller vi tummarna!!

Vixan, Fru H och MeOnFire,
    klart det kommer gå bra med klippet. Det är ju en fis i rymden i jämförelse.. Lycka till nu!!

Viola,
    det är alltid skönt att höra hur andra har haft det, det ger mer än vad läkarna säger tycker jag.
    Blödningen man får efter cerklaget är ju för att de syr i tappen så det brukar vara ganska lindriga blödningar som går över rätt fort. Hade lite missfärgade flytningar upp mot nån vecka sist och denna gång försvann det på två dagar.
    Vad det gäller kontroller så diskutera det på återbesöket. Du ska ha så många kontroller som DU känner dej trygg med!
    Mina restriktioner är inte lyfta/bära tungt, max några kilo. Inte anstränga mej fysiskt. Inte stressa. Inte sex. Inte bada. Mycket vila. Och då har det ju ändå hitills funkat rätt bra för mej men jag försöker hålla mej till de restriktionerna. ( svårast är att inte lyfta och bära när man har småbarn hemma men det går... )
    Att det drar igång efter insättandet verkar vara väldigt ovanligt i alla fall så jag tror du kan vara ganska trygg med detta.

Själv är jag idag på den där dagen då vi förlorade våran första kille. 21+4. Senast med Sander så var det ju verkligen ny mark efter den dagen och allt kändes nytt och ännu mer osäkert. Nu har jag ju i alla fall Sanders graviditet att jämföra med så det blir ju mer igenkänningsfaktor denna gång men den här dagen känns lite extra i minnet.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007, Sander f 4/12 2008 och till "Snodden" i magen bf 15/2-12.
  • Trassel

Ska bli spännande att höra hur det går för klippningarna idag och imorn!
    Jag gick ju från 35+3 till 39+3 och jag hoppas verkligen inte det blir så denna gång! Det kändes som jag gick en månad på övertid! Och då var jag ju ändå 2 cm öppen i tre veckor och inget hände ändå. Supersega hinnor!!

Fru Hellström, käka mycket cvitamin om inte annat så blir du ju lite piggare!

MammaMys, Viola, ja det känns som ett litet delmål faktiskt att komma förbi den där dagen.
    Idag är Snodden piggelin i magen så nu får detnpg bli soffan en liten stund innan lunch!

Svar på tråden Cerclage?