• Trassel

Cerclage?

Sist när jag skulle sätta cerklaget hade jag också bakterier men då enterococcer. Jag käkade en penicillinkur som tog slut dagen efter cerklageinsättandet tror jag, denna kuren går väl ut på måndag så det blir ju ungefär samma sak som sist men olika bakterier. Så jag tror inte de ändrar op-dag men jag träffar min läkare på torsdag så då får hin säga hur vi ska göra.
    Jag hatar dessa bakterier, förstår inte varför dom ska bråka med mej och dessutom bara när jag är gravid! Annars är det inga problem.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel

Vixan, usch och fy för bakterier, det är så lömskt. Med Sander så hade jag återkommande bakterier också och första gången då vi örlorade Gabriel så fanns bakterier där med ( inte gbs ) men då kunde de inte säga ifall bakterierna kommit dit efter att jag hade öppnat mej eller om det kunde varit tvärtom.
    Hursomhaver är jag inte överens med bakterier!

MiScHoOo, jag hoppas också på att allt ska funak på fredag och många månader därefter!

• Trassel

Hej! Uppdatering från mej via mobilen. Fick cerklaget idag vid lunch och det gick bra förutom att bedövning inte tog fullt ur så det blev lite påfyllning blev det mitt i! Nåja, det var uthärdligt i alla fall. Nu 6 timmar senare känner jag nästan rumpan igen! Blir kvar över natten här och beordrades sängläge tills imorn. På det stora hela tycker jag det känns ok, inga sammandragningar som jag känner av än. Imorn hoppas jag att dom släpper hem mej!

• Trassel

Melinda! Nejmen är du! Jag tänkte jag skulle fråge efter dej men dom släppte mej ju inte från sängen!!
    Vill du så kommer jag gärna upp och hälsar på en cerklagekollega!
    Och vad skönt att höra att allt är så bra som det är! Förstår att du har hemlängtan, jag fick koma hem idag och jag hoppas jag får vara hemma fortsättningsvis också!

Snalmums, jag fick en liten spinal som inte tog fullt ut där den skulle så de fyllde på med lokalbedövning men det kändes lite ändå. Op går ju rätt fort så jag stod ut... en tog det banne mej 6 timmar innan rumpan vaknade ändå! Ingen bricanyl men jag får diklofenak nu i tre dagar mot inflammation och så äter jag ju peniciilin mot GBS också.
    Idag på morgonen var läget ff lugnt , inga sd och inget som gjorde ont så då fick jag gå upp efter ronden och faktikst åka hem! Så nu är jag hemma och tar det lugnt istället...

• Trassel
    MiScHoOo. Förra gången med cerklaget så var jag på koll ungefär en gång i månaden, ca 4-5 veckor. Nån gång extra blev det ju när man åkte in till förlossningen för man var orolig över något. Jag tror att det kommer bli ungefär  samma sak denna gången. När jag varit på tappkontroll så har vi också tagit odlingar. Jag tror att det är 4 veckor är rätt så normalt mellan kontrollerna, helst ska man ju inte vara inne och peta på cerklaget i onödan heller. Nu har ju du en annan typ av cerklage men jag tror att det är rätt vanligt med ett par veckor mellan.
    Finnjonna eller englabella som hon hette här var gravid samtidigt som jag och vi hängde här i tråden. Hon var inte på kontroll två gånger i veckan utan mer sällan också.
    För mej känns ju tiden upp till någorlunda säkra veckor som att jag egentligen vill ha mest kontroller sen är det ju mer ok om det skulle hända något och bäbisen skulle komma, då finns det ju i alla fall goda chanser.
    Svårt är det. Helst vill man ju ha en liten varningsklocka som ringer ifall nått skulle vara tokigt därinne...
  • Trassel

MiScHoOo, 14 dagar låter ju helt rimligt! Jag vet att det kändes något mer ok när man kom till lite säkrare veckor att det gick lite längre mellan.

• Trassel

Säkra veckor finns väl aldrig men kommer man upp i veckorna så ökar ju chansen för överlevnad. Hittade detta:

Cirka 70-80 procent av de barn som är födda före graviditetsvecka 29 överlever. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32 överlever fler än 90 procent. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 33 och 37 överlever 99 procent av barnen.

• Trassel

Mamma mys, alltid skönt med bra tappkontroller. Min läkare sa nu när hon satte cerklaget att tappen var något kortare bak men att det såg bra ut. Sen pep hon iväg innan jag ens han fundera på vad det betydde. Kan tappen vara krokig alltså?
    Förra gången var jag 35+5 eller 6 när de klippte cerklaget. Sen ska vi inte prata om hur lång tid det tog innan förlossningen satte igång...

• Trassel

Fru Hellström, foglossning är inte kul. Jag har det med . Peppar, peppar är det inte så farligt än denna gången men det har suttit i även efter förlossningen och jag känner av den vid mens och vid äl. Har du tur kanske den lättar lite mot slutet nu när barnet fixerar sig?

Mamma mys, men jag är ju bara i v 15... den ska väl inte behöva börja böja sig redan nu?

Thalis, *vinkvink* Hur är läget?

Pupp, å fy tusan vad läskigt! Kunde de se varför du blödde?

• Trassel
    Thalis, hejhej! tacktack! Ja visst växer dom! Sander blir ju tre i december och han är verkligen stora killen! Vad hände med mitt lilla Snöre? Nu ligger ju Snöret2 på jäsning men oj vad mycket mer nervös jag är denna gången... dessutom hade jag gbs också men har fått penicillin redan.
    Cerklaget sattes i fredags så det är jättenytt och jag går och känner efter hela tiden. Hjälpte inte mycket av att jag hade värsta magknipet i gårkväll heller. Och att imorgon är det Gabriels fyraårsdag så det är mycket som surrar i huvudet nu.

Pupp, vi ligger hyfsat lika då, jag är 15+0 imorn. Jag hade blödningar i somras, väldigt små men man blir ju hysteriskt orolig. Efter cerklaget har jag inte haft någon hitills i alla fall. Jag håller tummarna för att detta verkligen inte är något farligt, man kan ju blöda en del och läkarna säger att man kan blöda som en mens och det inte betyder något egentlign. Hoppas det bara var en rest som blödde ut nu eftersom det var lite klumpar och att det blir bra nu! Jag tycker det är lustigt att du inte fick komma in? Kan du inte ringa och rådfråga förlossningen? Massor kramar!!! <3

Mamma mys, håller med, dessa tappar... kan dom inte bara funka som det är tänkt??
Svar på tråden Cerclage?