• Trassel

Cerclage?

Lanie, att tappen är stängd och att sd till trots inte verkar ha påverkat tappen! Och att droppet gör att sd lugnar ner sig är ju bra! Du är ju i stort sett v 26+0 och det är ju inte illa pinkat så det ska nog gå vägen ett tag till! 
    Kram!!! 
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel
    ISSEN, även här var de ganska noga med att påpeka att de ville kolla så sällan och försiktigt som möjligt för att inte reta tappen. Undersökningarna var bara med vul och en och annan tops för provtagning men de var aldrig inne och pillade förens cerklaget skulle väck!
    Vad roligt med en liten tjej! 
  • Trassel

Mitt cerklage klipptes i  35+4 tror jag eller om det ar +6 och sen höll det till v 39+2 fast jag  var 2 cm öppen! Helt otroligt egentligen men jag har för mej att jag fortarande har det rekordet eller fick jag lämna över det till nån?
    Nu minns jag inte riktigt...

• Trassel

Laine, även om du inte känner likadant tycker jag tiden rullar på snabbt för dej! Tänk v 30+0!!

Vixan, jag blev inte sövd vid cerklagesättningen. Det bästa för barnet var att inte bli det sa de.

Issen, har inte behövt ta något av de läkemedlena så tyvärr kan jag inte hjälpa dej med svar där.. En kort tapp behöver inte betyda att det är dåligt. Det kanske behövs att du blir inlagd några veckor nu när det är en kritisk period?

• Trassel

Oj vad olika det är från sjukhus till sjukhus! Är inte det lustigt egentligen?
    Jag minns faktiskt inget av hur cerklaget satt fast men jag har för mej att det syddes som SaraDK beskriver.
    De pratade först om sövning för mej med men ändrade sig och sa att det bästa för barnet var att inte bli sövd så det blev ryggbedövning. Ingen höjdarupplevelse kanske när man inte har ont. Fick blodtrycksfall men själva operationen gick snabbt, 10 min ungefär, jag kände ingenting förutom att de höll på med något. Narkossköterskan och jag pratade om allt möjligt annat. På uppvaket blev jag lite yr efter att ha blivit runtsnurrad i sängen på vägen dit och måde lite illa men det gick över. Efter att bedövningen släppt kändes det inte mycket i tappen och det blödde väldigt lite. Fick åka hem några timmar senare.
    Känner inte att jag skulle vilja bli sövd nästa gång utan det  går bra med ryggbedövning då med.

• Trassel
    Vixan, mitt cerklage släppte aldrig det höll fint ända tills klipp i v 36! Det sattes i v 14. Jag hade inga sammandragningar dagarna efter cerklage så det gick bra det med.
  • Trassel
    Niinis! Nej men vad härligt att allt löste sig! Det var ju en stor kille för den veckan, låter ju jättebra! Massor grattis och Hjärta
  • Trassel
    Vixan, ja fostret somnar också av narkosen men jag tror inte att fostret tar skada av narkos utan man väljer nog bara att undvika det pga av de vanliga riskerna det finns med att bli sövd.
  • Trassel
    Vixan, med Gabriel som föddes i v22 så gick förlossningen när den väl satte igång igen så gick det på 40 min kanske. Med Sander så satte inte förlossningen igång från det att cerklaget klipptes ( det gjorde inte särskilt ont alls) i v 36 till 39+2 då det satte igång med att vattnet gick med ett knäpp.
    Det var exakt när sportradion körde sin jingel kl 19 och sen föddes Sander kl 03.39.
    Vi åkte in vid 21tiden men då hade jag inga värkar utan det var för att jag skulle få ett penicillindropp när vattnet hade gått var det bestämt. Vid 23.30tiden hade jag etablerade värkar och var fullt öppen ( de kollade inte det tidigare då de trodde att det skulle ta längre tid men det gick fort)  vid 01snåretnånting. Krystvärkar hade jag i två timmar men de klingade retfullt av så på slutet körde de på lite värkstimulerande dropp och då kom han på bara två-tre krystvärkar! Det var en bra förlossning på alla sätt och vis!

Fru Hellström, hej och välkommen hit! 
  • Trassel
    Fru Hellström, jag har ruskigt svårt att sitta still också dessutom har jag ett jobb som kräver väldigt mycket av mej så jag blev sjukskriven direkt efter cerklaget och sedan resten av graviditeten. Jag fick förhållningorder om att ta det lugnt, dvs inte bära tungt ( inte mer än några kilo) inte lyfta, inte springa inte gå längre promenader, inte stressa inte på nått sätt anstränga mej fysiskt. Bad och sex rekommenderades inte heller pga av infektionsrisken ( det sitter ju ett bomullsband där och risken att det fastnar nått är större) Jag fick återkommande bakterier och käkade 4 omgångar med penicillin.
    Jag behövde inte vara sängliggande, med cerklaget förblev tappen oförändrad men så fort jag ansträngde mej det minsta så triggades sammandragningar gång så det var lätt att märka att jag inte klarade särskilt mycket. Cerklaget kan ju retar lite och dra igång sd.
    Det blev ett halvår med mycket tv, soffa och småpyssel. Tips är att ta fram sånt som är just småpyssel. Allt annat får du lägga på hyllan nu i några månader. Man klättrar ju på väggarna men det är det värt!
Svar på tråden Cerclage?