Fru Hellström, jag har ruskigt svårt att sitta still också dessutom har jag ett jobb som kräver väldigt mycket av mej så jag blev sjukskriven direkt efter cerklaget och sedan resten av graviditeten. Jag fick förhållningorder om att ta det lugnt, dvs inte bära tungt ( inte mer än några kilo) inte lyfta, inte springa inte gå längre promenader, inte stressa inte på nått sätt anstränga mej fysiskt. Bad och sex rekommenderades inte heller pga av infektionsrisken ( det sitter ju ett bomullsband där och risken att det fastnar nått är större) Jag fick återkommande bakterier och käkade 4 omgångar med penicillin.
Jag behövde inte vara sängliggande, med cerklaget förblev tappen oförändrad men så fort jag ansträngde mej det minsta så triggades sammandragningar gång så det var lätt att märka att jag inte klarade särskilt mycket. Cerklaget kan ju retar lite och dra igång sd.
Det blev ett halvår med mycket tv, soffa och småpyssel. Tips är att ta fram sånt som är just småpyssel. Allt annat får du lägga på hyllan nu i några månader. Man klättrar ju på väggarna men det är det värt!