• Trassel

Cerclage?

Mamma mys!! Grattis! Å jag minns friheten när man körde själv först gången!

Idag var jag på RUL och allt såg fint ut! Varit lite nervöst för jag tycker jag känt lite dåligt. Tänkta att mk ligger fram men nej det gjorde den inte utan den är bak. Snodden låg däremot dubbelvik så det Kanske är därför?
    Strömmen gick på hela sjukhuset precis när vi kom så det tog några minuter extra för omstart.
    Sen skulle jag iväg till mvc för tappkollen hos läkaren och när jag kommer dit prick i tid så svimmar en tjej inne på toan så det blir full uppståndelse och allt en halvtimme försenat.
    Min läkare tog odlingar och så kom hon fram till att jag kanske hade en slidkatarr ( !? ) på g så jag fick lokalverkande penicillin. Tapen såg så fin ut så hon mätte den faktiskt inte och jag till min förvåning tyckte att det kändes ok! Blir sjukskriven till december nångång sen ska jag testa att söka HP igen. Det gick bra förra gången med en mindre uppsats.. Men tills dess känns det lååååångt men jag är glad över dagens positiva besked! Minus slidkatarren då.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel

Klogu, tyvärr minns jag inte på rak arm om det är nån som har cerklageerfarnhet från Karolinska. Tycker att det är konstigt att de inte pratar om cerklage för dej...

Silverklar, kanon, håller tummen imorn! Lite kort sjukskrivningstid tycker jag dock. V 36 verkar vara ganska vanligt med klipp så det låter normalt

• Trassel
    Klogu, jag har i både förra graviditeten och nu i denna problem med bakterier. Det upptäcktes bakterier i förra innan de skulle sätta det planerade cerklaget och då fick jag en ABkur innan och likadant denna gång så upptäcktes bakterier så jag fick en ABkur innan cerklaget. Jag har haft problem med enteroccocer och nu med GBS. Har du fått mer info nu om vad det är för infektion du har?
  • Trassel

Jag hade enterococcer vi de två första graviditeterna men änsålänge har dom inte visat sig. Däremot dök ju andra upp. Jag undrar varför det blir så? När jag inte är gravid så verkar de inte finnas.
    Skumt med dessa bakterier som dyker upp som gubben i lådan...
    Hoppas pillrena tar bort det!

• Trassel

Hej Becka!
    Jag har båda gångerna varit sjukskriven från att de satt cerklaget och sen efter v 30 har jag fått HP ( hoppas på det nu med men dit är det 10 v kvar nu )
    Inte lyfta/bära tungt, inte stressa, vila mycket, inte bada ( infektionsrisk) inget sex ( orgasm orsakar sammandragningar ) ingen fysisk ansträngning.
    Sen får man ju känna av lite vad man tycker man klarar av.

• Trassel
    MiScHoOo,
    vad roligt med en kurva! Skönt dock att det lugnade ner sig!
    Här är det väl bra, bäbis sparkar på där inne och kontrollen såg ju bra ut för några dagar sen så jag passar på att göra lite saker lugnt och försiktigt!
  • Trassel
    Silverklar,
    Vad skönt att det gått bra! Känner igen det där med ryggbedövningen. Min tog inte så bra heller nu. Eller rättare sagt, tog gjorde den för den gick inte ur på 6 timmar men den tog inte där jag skulle så jag fick också påfyllning i dropp ochlokalt. Tyvärr hjälpte inte det fullt ut men som du sa, det går ju rätt snabbt så det var bara att stå ut!
    Håller också med om det känns lite konstigt när man varit uppe ett tag. Min läkare tyckte att det är då vila som behövs och därför är jag sjukskriven heltid.
    Jag tror jag hade trygghansa 2008 men jag är inte säker. Kolla annars Folksam som inte kräver läkarintyg och försäkrar från v 23!
  • Trassel

Appråpå klipp av cerklage och hur lång tid det sen tog så klipptes mitt i v 35+3 och Sander föddes 39+3. Ca en vecka efter klippet var jag öppen 2 cm och det fanns bara lite väldigt mjuk tapp kvar då.Men då höll det ju! Konstigt det där och det ska bli spännande att se hur det blir denna gång.

• Trassel

Å jag längtar också som en tok till mer rörlighet! Just nu under hösten också. Vill ut i skogen och plocka svamp, räfsa löv, plantera lökar, fixa och dona hemma mm mm...
    Jaja, det får bli sen men det är seeeeeeegt....

Förretsen funderade på nått som jag glömt fråga, är det nån som haft cerklage med tre barn ( där allt har gått finemang ) ?
    Tänkte på det för nu med cerklge för andra gången så känns det som att går det bra nu så får det räcka med krånglande graviditeter och kommer vara väldigt glad för två levande barn.

Var det nån som såg svt:s nya dokumentär "Barn till varje pris?" idag? Tyckte den var bra och intressant.

• Trassel

Mamma mys, Stav hade jag det funkade super på mej så det kan jag absolut tänka mej igen!

Pupp,Jag är 19+5 idag.

Charliee, Jag har cerklage för andra gången nu och tappen verkar vara lite märkt av förra gången men cerklaget sitter fint än så länge. Sjukskriven har jag blivit direkt efter båda cerklaget och fram till v 30 för då blir det HP ( pga av mitt jobb) Tjänar litet på HP om jag går över v 37 eftersom man räknas som fullgången 37+0.
    Har man en slapptapp så är det det som gäller helt enkelt som jag har förstått det.
    Jag tror inte du behöver vara särskiltorolig om du får ett planerat cerklage, håller tummarna!!

Becka, det var inte illa! 4 st!! Jag är vansinnigt rastlös men har lärt mej att jag måste lägga band på mej annars kommer sd som ett litet expressbrev....

Jomanjano, Lustigt det där med att en del  läkare inte tycks tro att cerklage funkar och att det skulle vara en förlegad metod när det uppenbarligen funkar så pass bra för de som har haft det....
    25 veckor är ju jättebra men skönt om du kom längre än till v 30 också!
    Har aldrig behövt vara inlagd ( än ) utan klarat mej med vila här hemma.
    Kämpa på!!!

MeOn Fire, å, första årsdagen, det är tufft! Massor kramar till dej! <3 <3 <3

Svar på tråden Cerclage?