• vixan

Cerclage?

SaraDK skrev 2011-03-04 13:04:50 följande:
    Jag är i v.32+5... Har ju bara tänkt på att bebisen ska stanna i magen, inte att något annat skulle gå fel...
    Känns extra tungt eftersom vi redan har en flicka som har en cp-skada och sitter i rullstol. Blir tufft om man skulle få två handikappade barn...
    Beklagar verkligen! Håller tummarna på att de sett fel.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-04 13:31:05 följande:
    ISSEN: jag förstår dig verkligen att man vill ut o göra saker o se människor o inte bara vara hemma. själv håller jag på o bli tokig på att knappt ta mig ur huset, men jag tänker hela tiden på vad jag kan få för mödan.. kan inte ge dig några tips hur o lösa det med barnen då vi inte har några levande barn sen innan, jag tycker det är svårt nog att det bara är jag o sambon o att jag får lägga över mer på sambon.. jag tror inte jag skulle klara en sån här graviditet igen med barn springande runt i huset.. det är nog så tufft ändå.. du har inte en nära vän som kanske kan avlasta er lite? kramar!
    Ni skrämmer mig!! =)
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-04 16:47:43 följande:
    skönt att du inte mår så dåligt, hoppas det håller i sig! när började du o må dåligt med tvillingarna?

jag har börjat o ställa mig den frågan nu, vad fasen håller vi på med? i början var jag ju orolig för mf, men det är ju sånt man inte styr över, men nu är oron ngt helt annat för nu känner jag ansvar att göra allt rätt för att den lille i magen ska få en chans.. jag var medveten om att graviditeten skulle bli jobbig, men det här är värre än jag föreställt mig... o i ärlighetens namn vet jag inte om jag skulle orka med det här igen, det tar alldeles för mkt på psyket..
    Jag kände lika när jag hade cerklage förra gången. Kände mig liksom fången i min egen kropp men jag tror att det mest var för att jag låg inne två gånger. Jag var livrädd för att bli inlagd och det är ju fasan nu med.

Det värsta var att jag kände mig så fri när Elian kom ut. Jag vet ju hur jobbigt det var så jag hoppas att jag är förbered. Just nu känns det som att allt kommer till att gå bra. Jag önskar att jag skulle kunna arbeta hela graviditeten som de flest får. Tiden hade liksom gått mycket snabbare.

Jag började må dåligt dagen efter att jag plussat. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-04 17:21:46 följande:
    ja, precis så känner jag, fången i min egen kropp, har försökt o hittat en bra förklaring till hur jag känner o där var den..

vad jobbar du med? du kommer o bli helt sjukskriven eller? jag är glad att jag har den möjligheten att jag kan jobba hemifrån, annars hade jag också blivit helt sjukskriven o det hade varit lite väl drygt, nu har jag iaf mina fyra timmar per dag som jag inte behöver tänka på graviditeten...
    Jag jobbar som lärare så hemarbete blir det inte. Jag kommer att bli sjukskriven så fort cerklaget är på plats någon gång i v 14.  Har FK strullat med din sjukskrivningen? Varför sydde man inte fast stödtrådar?
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-04 17:53:55 följande:
    kan tillägga att fk inte strulade, däremot strulade min första läkare, hon ville inte sjukskriva mig efter insättandet för hon sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning, jag låg på uppvaket o nästan skrek att jag sket i om jag fick några pengar eller inte, jag ville bara ha intyget....
    Min läkare sa att han sjukskriver då han tror att tyngdkraften påverkar tappen. Att FK in skulle godkänna en sjukskrivning förvånar mig inte alls. 

Hade du UVI i din förra graviditet?
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-04 18:14:07 följande:
    det verkar iaf som att de som varit med i tråden har fått sjukskrivningen godkänd utan problem, jag har iaf inte läst om ngn som blivit nekad ersättning. min nya läkare säger ju oxå att hon tror tyngdkraften kan påverka o det känns ju logiskt, jag får ju tyngdkänsla om jag är uppe o går för mkt..

nej hade inte uvi i förra grav, dock har jag haft problem med det i perioder sen jag var liten.. har haft en uvi i den här graviditeten, men inget jag kände av... har du problem med det?
    Ja jag har problem med det. Käkar numera tranbärskapslar och dricker citronvatten dagligen. Fick njurbäcksinfektion under min första graviditet. Fick även UVI med tvillingarna i v12. Hade en massa bakterier och ju mer antibiotika jag fick dest fler nya bakterier dök upp. Gardanella och GBS är några exmp. av bakterier. Det kan vara en anledning till att jag öppnade mig.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-04 18:53:41 följande:
    för en månad sen eller så gjordes en odling¨från slidan då man fann e-colibakterier.. fick antibiotika då.. när jag var hos läkaren förra veckan så lämnade jag urinprov o jag frågade om de inte skulle ta prover från slidan också, men läkaren ville inte göra det om det inte såg ut som att jag hade en infektion, ifall det såg rörigt o smetigt ut, vilket det inte gjorde, för hon sa att man ibland kan bli förvirrad av vad proverna visar, att man kanske tar bort för många av dom goda bakterierna som gör att man kanske får ännu mer besvär, precis som du beskriver, att du fick ännu mer bakterier.. de tog ju prover på mig när jag födde wilton för o se om de hittade gbs eller så för o förklara att det var därför jag öppnade mig, men fann inga såna bakterier, tror dock dom upptäckte att jag hade en cmvinfektion, men läkaren sa att hade wilton blivit smittad av den så hade det visat sig som psd i magen o inte det faktum att jag helt plötsligt hade öppnat mig..

jag har börjat o dricka en hel del limevatten sen jag fick uvi i den här graviditeten o nu har jag ju inte haft några såna besvär iaf...
    Det dumma är ju att jag har tyst UVI alltså jag känner inte av den. Sura drycker gös susen. jag tror att jag druckit för lite. Drack knappt ett glas vatten om dagen.
  • vixan
    Trassel skrev 2011-03-04 19:01:48 följande:
    Hej på er!
    Jag hade inga problem med sjukskrivningen och jag var sjukskriven från v 13+4 då cerklaget sattes. Visserligen blev jag sjukskriven 5-6 veckor i taget mellan tappkontrollerna. Jag kände alltid av sd så fort jag var uppe och rörde för mycket på mej.
    Under graviditeten hittade de e-colibakterier ( men ingen synlig infektion) tre gånger som jag fick peniciilin för, inget roligt men hellre penicillin än att det blev en infektion. Jag försökte förebygga lite med probiotika som probiomax. Försökte också dricka rätt mycket men hade inga problem med uvi, det var mer för att magen skulle må så bra som möjligt. 
    Vad menas med en synlig infektion?
  • vixan
    Trassel skrev 2011-03-04 19:20:27 följande:
    ungefär som lanie skrev, att det ser smetigt och rörigt ut och irriterat.
    Aha då förstår jag. 
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-05 00:57:31 följande:
    det hoppas jag också. läkaren i lund sa att jag inte får bli gravid med tvillingar och hoppas inte jag blir det. det är det enda jag är rädd för just nu
    Läkarna i Lund tror inte att jag behöver ett cerklage.
Svar på tråden Cerclage?