• vixan

Cerclage?

Lanie skrev 2011-03-10 18:33:25 följande:
    usch så obehagligt att det gick så fort... hade du gjort ngt mer under den dagen då du var på kontroll? hade du sammandragningar senare? de brukar väl säga att typiskt för en försvagad livmoderhals är att man öppnar sig helt plötsligt, utan några som helst sammandragningar eller förvärkar, utan värkarbetet sätts igång när man redan har börjat öppna sig..

var på kontroll igen idag, allt såg fint ut, tappen varju dock ngt kortare än förra kontrollen så läkaren ville träffa mig igen om en vecka..fick även veta att jag inte har uvi. de hade inte kunnat hitta ngn specifik bakterie på odlingen så då görs inget..
    Jag hade legat inne i 4 dagar och fick åka hem efter kontrollen. Jag åkte hem och fortsatte vilandet i soffan. Orkade inte göra något var alldeles knäckt efter att legat inne i Lund. Klarade kanppt att prata. Jag fick sammandragningar samma kväll som jag kom hem men dessa stoppade jag med bricanyl. Sammandragningarna som ajg fick på fredagen kunde jag inte stoppa. Blödde som dagt ganska kraftigt och det var knappt något vatten hos bebisen så de valde att klippa cerklaget och då slutade värkarna.Är orolig för att cerklage inte är vad jag behöver och att det då retar så jag får sammandragningar. Har ju gått till v 35 med min dotter. 

Härligt att allt såg bra ut. Dessa tappar lever alltså ett eget liv öppnas, stängs, kortas och längs. Skönt att det inte var UVI. Jag hade ju det problemet och fick en massa AB och ju fler kurer desto fler nya bakterier.
    Första uvi var e-collie, andra var e-collie och garadanella och tredje var GBS och e-collie kanske också gardanella. Så jag är inte så positiv till AB.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-11 13:44:17 följande:
    har du pratat med din läkare om hur du känner med det här med cerklage, att det kanske inte är det du behöver?

ja, tapparna lever sitt egna liv o det är lite läskigt att man inte har ngn kontroll över dom.. tycker också det är skönt att det inte var uvi. Dessutom har jag mindre flytningar igen, nu är dom nästan som dom var förut.. jag är inte heller så förtjust i AB just för det är ju inte bara fördelar med det.. Känner inte heller samma obehag som jag gjorde tidigare i veckan så kanske att limevattnet har hjälpt mig lite.. har bett sambon o köpa hem fler för dom var slut nu..
    Jag har pratat med honom om det och han säger att han är övertygad om att jag behöver och att han inte vill chansa. Så jag får lita på honom. 

Bra att det känns bättre. 
  • vixan

Javisst litar jag på honom. De sätter ju inte cerklage på vem som. Nu när man träffat på fler som har och haft cerklage så verkar det som vi med slappa tappar har liknade symptomer. Jag träffade på i vin som försöker få syskon till våra änglar-tråden och hon sa att hon hade funeling vilket jag tycker verkar som en försvagad livmoderhals. Hon berättade att man inte vill ge henne cerklage då hon öppnar sig på en timme för då kan livmodern slitas sönder. En annan anledning var att hon var infektionskänslig och med cerklage är det lättare att få bakterier. 

Dessa problem har ju jag också. Öppnar mig på en timme och har lätt för uvi.  

• vixan

Jag går in i vecka 8 idag så det är lååååååååååånt kvar.

• vixan
    ISSEN skrev 2011-03-14 14:11:57 följande:
    Är det konstigt att min läkare endast gör en vanlig gynundersökning varje gång jag är där?? Har inte gjort ett enda vul sen cerklaget sattes! Bara ett vanligt!  Och som jag har förstått det så kan tappen växa en aning samt krympa...men min läkare säger att det inte är så så man börjar ju undra hur det är?
    Jag blir lite smått oroad över att jag ska typ öppna mig eller nåt när hon inte har kollat med vul men det kanske hon borde känna isåfall!
    Imorgon är det dags för RUL och jag är supernervös :/ Hoppas allt står rätt till med min inneboende och att vi går därifrån lyckliga :))
    Skulle vara lite kul att få veta könet oxå men det spelar ingen som helst roll även om det självklart vore hemskt kul med en tjej då vi har två killar redan, men huvudsaken är att bebisen är frisk och mår bra :)
    Har kommit en bit in i graviditeten och nu har jag börjat känna lite tryck neråt när jag precis ställt mig upp!  Inte så mkt ännu men nu vet jag iaf vad ni andra pratar om när ni pratar om tryck neråt!
    Har haft barnkalas här hemma i helgen då min son fyller 5 på Ons så vi har verkligen haft full rulle här hemma, har suttit ner för det mesta men kännde mig väldigt trött i "magen" igår kväll! Nu blir det vila för hela slanten ända tills bebis kommer ut vilket förhoppningsvis inte är snart!
    Vilken vecka är du i?
    Niinis skrev 2011-03-13 11:40:32 följande:
    kikar in en snabbis!

är fortfarande hemma med sängläge men jag rör mig och sitter en del emellanåt. v.29+2 idag, så det går framåt!! börjar planera inför förlossningen, vill ju ha planerat snitt i v.37. det är ju inte så jätte långt kvar!
    min mans mamma gick bort här i veckan, vart en del sorg här hemma då han inte kunde vara med henne när hon dog, hon bor i chile. och hon hann aldrig träffa sina barnbarn Rynkar på näsan

ni som gjort planerat snitt, hur har de gjort med cerklaget? man kan väll inte ta bort den innan med risk för att det ska sätta igång då va? kan man få det gjort samtidigt med snittet, när man ändå är bedövad?

ska träffa en läkare på tisdag som bedömer om jag får snittet.

vi har bestämt att det inte blir fler koller av livmoderhalsen alls Förvånad för jag fick så starka sammadnragningar efter det vaginala ul som gjordes i slutet på v.24, och eftersom att man ändå inte kan göra mer tyckte både jag och dom att vi skulle inte ta risken att sätt Igång något om jag nu är så känslig.

men finns det risker med att inte kolla? jag har ju ingen tapp kvar över cerklaget, bara under ca 1 cm totalt, ja iaf på sista kollen men det var över 1 månad sedan.

lycka till er alla i graviditeterna och ni som fått era små redan, nu inväntar vi våren tycker jag!!!!
    Känner att jag håller med lite. Vad gör det egentligen för nytta att kolla tappen när den ena dagen mäter 5 cm för att nästa dag öppna sig. Jag mätte min tapp på torsdag och på fredag satte allt igång och min ängel kom till världen.

Jag förmodar att jag kommer som SaraDK kolla tappen en gång i månaden då vi har samma läkare. =)
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-11 19:04:55 följande:
    tråkigt att höra, men av egen erfarenhet så är det bättre med cerklage, en livlina man bär på och skulle det lyckas, ja du  då är man välrdens lyckligaste mamma men när det inte gick för mig så var det ingen lösning med ett vanligt cerklage utan nu har jag abdominell cerklage, även jag blev nekad på min tredje graviditet och jag har min underbara läkare som opererade in ett cerklage förra gången och en annan läkare som hjälpte mig med min sista förlossning sa om abdominella cerklage. Det som är viktigt med mitt inlägg är att man inte ska riskera ett nytt sent missfall, för att nästa är inte säkert att ett vanligt cerklage hjälper och då är man på ruta 1. Som många av er vet att jag har 4 små änglar och önskar inte min värsta fiende drabbas av vad jag har genom lidit.
    Funkar abdominellt cerklage alltid eller finns det fall där det inte fungerat?
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-14 12:56:14 följande:
    Jag går på VUL var fjärde vecka...

Har fått svaren på de sista proverna!
    Fostervattensprovet visade att där inte är några kromosomförändringar och blodprovet visade inget tecken på infektion.
    Alltså så ser det ganska positivt ut jämfört med allt läkaren sa att det kunde vara för 1 ½ vecka sen...
    På onsdag förmiddag har vi tid för nytt u-ljud av hjärnan för att se om det skett några förändringar av vätskan i ventriklarna...
    Skönt med goda nyheter. 
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-14 18:43:39 följande:
    jag vet inte om det har fungerat på alla, Finns inte så mycket att läsa på internet förutom på
    www. finnjonnablogspot.com. Tycker personligen hon skriver inte jätte mycket fakta men det finns lite. Jag har varit i kontakt med massa olike läkare från olika länder bland annat amerika, libanon och sverige och alla dessa läkare sa samma sak, det är mycket starkare band eftersom bandet sitter mycket högre upp än ett vanligt band. Man slipper infektioner. Skillnaden mellan abdominella cerklage och ett vanligt är.. Den vanliga syr man in ett band vaginalt, medan abdominella cerklage syr man ett band runt livmodetappen. Så riskerna är väldigt liten. Själv hoppas jag att det hjälper men har inga förhoppningar. Jag hoppas att jag blir gravid så jag kan skriva på min blogg alla framsteg och allt negativt under min graviditet så att jag kan hjälpa andra. Innerst inne tror jag att det kommer att fungera eftersom jag känner bandet lite för mycket ibland. speciellt innan, under och efter mens. Det tråkiga med abdominella cerklage är att jag aldrig kommer att födda vaginalt, kommer kanske aldrig höra första skriket osv. Men hoppas och ber att jag åtminstånde får ett barn.

jag skickar vad den amerikanska läkaren har skrivit till mig om du eller alla andra är intresserade att läsa, själv tycker jag det är bra fakta:

Dear Ms....

I am sorry to hear of your losses and am sure that this has been devastating for you.  I know that this may sound surprising but I can assure you that you can have all the children you want with a transabdominal cerclage (TAC) in place.  That is true regardless of whether a transvaginal cerclage (TVC) has failed.  I am currently placing over 115 TACs per year and they virtually guarantee a term delivery without the need for bed rest, albeit requiring a C-section.  Additionally, you simply leave the TAC in place at the time of C-section and it will work just as well for all subsequent deliveries.  I have had women have 4 term pregnancies following a TAC placement.  The TAC is optimally placed prior to pregnancy through a very small transverse incision at the top of the pubic hair and you can fly home 3-4 days following surgery without any physical restrictions.  I have placed them in women from both London and Beirut without any problem.  I realize that you may have many questions and I would be happy to talk with you on the phone.  You can arrange a time to do that by contacting my assistant, Ms. Erin Fillmore, at 773-702-6127.  I think we are 7-8 hours behind you and you simply dial your international access number, the US country code and then 1-773-702-6127.  We have an International Office which can assist you with the arrangements if you choose to come to Chicago.  I look forward to speaking with you.  Good luck.   

Låter ju positivt.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-15 13:29:04 följande:
    härliga nyheter saradk!

issen: tycker också det är konstgit att göra gynundersökning o inte göra vul.. så lite fingrande som möjligt! tycker verkligen du ska ifrågasätta!

nu blir det ego för min del.

fick starka o täta sd i söndags natt , åkte in, de satte dropp o så fort de tog ur droppet så kom sd tillbaka efter att bebis ligger o sparkar som en galning. inatt blev jag flyttad till uppsala... tappen är dockstängd o har samma längd som den haft de senaste veckorna 24 mm o cerklaget är stabilt. inga blödningar så allt ser ju ändå ganska positivt ut, men det klart vi vet ju inte vad som kommer hända, nu har jag ett annat dropp som de ska ut imorgon så då får vi se vad som händer o vad de beslutar o göra.. om de fortsätter med dropp eller om de avvaktar o ser om de ska låta förlossningen starta.. känns väldigt läskigt.. är i v 25+6 idag.. behöver solskenshistorier o pepp!
    Stackars dig!! Tänker på dig. 

Det är ju bra att tappen är stängd. Har de odlat för GBS och Gardanella? 
  • vixan
    Schäfer skrev 2011-03-15 19:52:22 följande:
    Åh Lanie...förstår att du är jätte orolig!!! Men som tidigare sagts, du är stängd och opåverkad trots täta sd så det är ju jätte bra!!!
    Solskenshistorier finns det många - min systerdotter t.ex. är ju född i v.22+5 och är idag en glad och go 2½ åring
    Sköt om Dig nu och jag håller tummarna för Dig!!! Styrke kramar Hjärta

ISSEN: grattis till en tjej - kul Funneling är när man öppnar sig inifrån! Funneling kan du söka på och troligen hitta en hel del information och om läkaren inte vet vad funneling är skulle jag verkligen ifrågasätta hennes kompetens! MEN, det kan ju vara så att hon är otroligt opedagogisk (sådär som bara läkare kan vara) och inte förklarar ordentligt för dig. Vad jag menar är att vi inte ska sitta här och ifrågasätta hennes kompetens som inte känner henne... Hon kanske är jätte duktig men tyvärr inte har förmedlat till dig!? Fast jag tycker det är märkligt att hon gör gynundersökningar!? DET ska du ifrågasätta och så tycker jag du kan fråga rätt ut ang. vul-mätning och funneling! Lycka till!
    Vad är skillnaden mellan funneling och försvagade livmodershals?
Svar på tråden Cerclage?