-
Du får gärna inboxa namnet till mig. Jag går numera på specmvc i malmö. De har hjälpt mig allra bäst.MiScHoOo skrev 2011-03-05 19:49:10 följande:men varför tror dem inte det? Be om att träffa den doktorn jag var hos, han var jätte duktig. om du är intresserad kan jag inboxa namnet till dig. Jag mådde jätte bra efter undersökningen, inte innan för att jag trodde att han skulle neka, och var trygg under och efter operationen. Han var jätte duktig och brydde sig inte som andra läkare -
Helt underbara männsikor som jobbar på mas!! Förmodar att du har samma läkare som mig eftersom du har cerklage. Är det kanske dr. P.O.SaraDK skrev 2011-03-06 12:44:51 följande:Går oxå på specmvc i Malmö. Är jättenöjd med dem! -
Jag fick ett akutcerklage när ena tvillingen kommit ut så för att hindra att tvilling 2 ocksp skulle ploppa ut så fick jag det. Fick en massa sammandragningar efter 3 veckor man valde i Lund att inte stoppa värkarna eftersom jag blödde rejält så cerklaget klipptes.SaraDK skrev 2011-03-06 16:28:58 följande:Ja, då har vi samma läkare. Skoj! Är det ditt första cerklage och vilken vecka är du i?
Ska dit på tisdag, fast till en annan läkare. Så nästa gång jag träffar P.O blir antagligen när de ska ta cerklaget i början av april...
Så jag hoppas att det håller när det sätts in planerat. P.O har varit helt otrolig efteråt och jag har fått komma dit tre gånger för samtal om det som hänt och framtida graviditet. Ska dit i början på maj och få ett VUL och datum för cerklage. Härligt att få det bort klippt. Jag kände inget alls när de klippte bort det. Hur har din graviditet varit och hur mycket har du fått röra dig.
Håller tummarna för att du får positiva besked. -
Jag fick inget smärtstillande alls när de klippte bort cerklaget. Kändes inte alls. Har kanske ingen känsel i livmoderstappen. Känner inte när de knippsar av till cellproven heller. =)SaraDK skrev 2011-03-06 21:45:20 följande:Vixan: Vad hemskt att du förlorade båda barnen!
Jag har fått en flicka i v.22+0, som inte överlevde och en flicka i v. 28+3 som nu är 9 år. Hon fick en hjärnblödning och sitter i rullstol.
Min graviditet har varit toppen denna gången. Hade ont under båda de andra graviditeterna, som smärtsamma stickningar i livmodern. Men det har jag inte kännt av denna gången. Jag blev sjukskriven från operationsdagen tills nu den 2 april, då jag går går in i v.38 och det inte räknas som prematurfödsel efter det.
Har inte varit sängliggande, men tagit det lugnare. Inte lyft tyngre än ca 4 kg, suttit och legat mycket i soffan och undvikit att gå för mycket... Mannen har fått ta mycket med dottern och städning.
Hoppas att jag får samma upplevelse som dig när de klipper cerklaget. Fick du lu
-
Han ska var bäst i Sverige på det här med cerklage. Jag hoppas att han lyckas med mig med!!!Smulan1975 skrev 2011-03-06 21:55:25 följande:Vixan o SaraDK: Beklagar allt ni fått gå igenom. Hoppas att du Sara får positiva besked snart! Vill bara skriva att P.O. är helt fantastisk och otroligt duktig på cerklage. Han har satt hundratals - dels i Saudiarabien och dels i Sverige. Tack vare honom och hans "snöre" har jag två barn idag! Han är min gud
(Nu vet jag inte riktigt vad som hände med texten)
Ni är i goda händer iallafall. -
Avskyr UVI och får det lätt i graviditet. Har haft en uppåtgående uvi (njurbäcksinfektion) när jag väntade min dotter. Nu äter jag tranbärstabletter 2 gånger dagligen och detta funkar iallafall när jag inte är gravid så jag hoppas att det funkar nu när jag är gravid också. Dricker citronvatten dagligen och försöker dricka massor.Lanie skrev 2011-03-07 20:15:58 följande:var en sväng på förlossningen igår o kollade upp mina ökade flytningar.. o från vad läkaren kunde se så var det just flytningar o inte fostervatten som jag gick runt o nojade över. kollade även så cerklaget satt där det skulle o att tappen var stängd o hård.. allt det såg bra ut, tappen var återigen lite kortare än förra mätningen, men inte så farligt.. dock har jag nog fått uvi igen så det lär väl bli antibiotika igen.. det var väl mindre roligt.. -
Oj bara 15 minuter om dagen!!!auca skrev 2011-03-07 21:26:02 följande:Glömde att skriva att jag var sjukskriven från vecka 14 och låg ner med tillåtelse att vara uppe i 15 minuter varje dag och fick bära 1 kg ungefär
-
Jag känner direkt när jag inte har druckit. Jag har inga kraftiga kännigar. Det jag känner är att när jag kissar så kissar jag liksom inte ut utan det känns som urinet är tjockt. hehe ursäkta förklaringen. Så for jag har haft bakterier i urinen har jag fått AB direkt trots att de inte skickat iväg det på odling. Har till och med bytat AB för att det visat sig att man chansat på fel bakterie.Lanie skrev 2011-03-08 21:40:08 följande:Lillknas: det är vanligt att tappen förkortas lite de första veckorna efter ingreppet. Min tapp förkortades nog som mest 1,5 cm under fem sex veckor, från 39 mm, ner till 24 mm, för två veckor sen hade den växt till 32 mm, men när jag kollade den i söndags så var den nere på 24 mm igen.. men så länge som tappen är helt stängd så är det ingen fara.. bara fortsätt o vila... har hört att det är bra o ta det så lugnt man kan iaf tre fyra veckor så cerklaget verkligen sätter sig...
saradk: lite läskigt att du börjat o öppna dig innifrån, hoppas det stänger till sig igen.. när ska ni få beskedet om proverna?
vixan: efter senaste infektionen har jag druckit mkt limevatten o även sett till o dricka mkt o jag har ju inte haft problem, men har slarvat lite med limen nu så det har kanske ändå funkat.. har återgått till limevatten igen.. jag vet också det att jag drack väldigt dåligt i söndags, drack en hel del kaffe, men inte så mkt vatten så vet inte om det kunde ge utslag.. iofs har jag känt av lite obehag, så kanske har jag fått infektion igen.. får se om dom ringer, om jag har fått uvi igen så borde de ringa idag eller på torsdag. även om jag var på kontroll i söndags, så har jag ju en tid på torsdag också, funderar på om jag inte ska ta o kolla igen då.. har lite frågor till läkaren också som jag kunde passa på o fråga också.. så jag kommer nog inte o avboka, som jag tänkt först -
Håller tummarna på att dessa prover också ger positiva besked.SaraDK skrev 2011-03-09 12:00:28 följande:Har fått svaret på magnetröntgen och det var ganska positivt. Ingen synlig blödning och inget som växer i hjärnan, utan enda synliga förändringarna var något förhöjda vätskespalter. Gränsvärdet är 10 mm och på vänster sida var det 11 mm och höger 13 mm... Läkaren var positiv till detta beskedet och nu väntar vi på fostervattensprovet och det sista blodprovet... Det andra blodprovet som de tog för att se om det var någon infektion visade att jag inte har syfilis.
Såååå, ganska positiva besked än så länge.
-
Jag har långtapp men inte hjälpte det mig. Jag hade en tapp som var 5 cm dagen efter att tvilling 1 kommit ut.
När jag hade mitt förra cerklage kollade de mig på torsdagen och allt såg bra ut jag var stängd och tappen var 3.5 cm i v 24. Dagen efter åker jag in då jag har värkar var fjärde minut och störtblödde. De klippte cerklaget och jag var öppen 3 cm sen stannade allt av igen och de satte igång mig. Är detta typiskt en försvagade livmodershals eller var det något som satt igång förlossningen tror ni?