• vixan

Cerclage?

ISSEN skrev 2011-03-16 17:17:30 följande:

Fy farao när ska oron försvinna??!!!! Idag har jag till och från haft rätt mkt sammandragningar så jag ringde gyn som absolut tyckte jag ska komma in och kolla upp det :( Är så fruktansvärt orolig för att det är nåt fel, att jag öppnar mig eller nåt :( Har inte kunnat få ur det där med Funeling eller vad det hette ur huvudet, tän om det är nåt sånt! Finns väl inget de kan direkt gra nu om det startar va? Är ju bara i v 19, faaaan kan inte tiden bara gå turbofort åtminstonde några veckor!!
    Kanske är lite psykiskt oxå då min son fylle år iag, minnen kommer tillbaks och man känner efter tror jag,
    Igår kväll hade jag en obehagskänsla i underlivet, som att det tryckte på fast ändå inte, har inte haft så idag när jag legat ner hela tiden men när jag reser mig känns det som det ska börja.
    Hur är det med uvi, kan man ha det utan att märka av nåt spec, hade det med ena sonen och kan inte minnas att jag mrkte nåt! Är mer kissnödig men det är man väl ändå som gravid?
    Nu ska jag strax käka lite sen kommer sambo hem fr¨ån jobbet och då åker vi in, får se vad som händer, känns skit just nu!
    Uss förlåt för att jag spyr galla här va bara tvungen att få skriva av mig lite!

Man kan ha tyst UVI för det har jag.
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-19 17:54:38 följande:
    Då var cerklaget klippt...
    Blev magsjuk natten till igår, vilket startade sammandragningar var 5 min och "mensvärk". Kom in på prenatal kl 9 och blev inlagd. Hade öppnats inneifrån fram till cerklaget, så läkaren tyckte att det skulle bort för att det inte riskera att dra sönder tappen. Efter cerklaget var tappen fortfarande sluten drygt 3 cm.
    Efter att de klippt cerklaget (aj, aj, aj, det hade växt fast och fick ingen bedövning...) fick jag smärtsamma värkar var 5 min, men de avtog under natten. Fick åka hem idag vid lunch, då tappen fortfarande var sluten drygt 3 cm och jag bara har de normala sammandragningarna.
    Fortsättning följer...
    Kan tappen slitas sönder??  Nu blir jag ju rädd då jag öppnade mig på en timme med min dotter. Jag fick värkar och en timme senare var jag öppen 10 cm.  Hur ska jag hinna till sjukhuset när det tar 30 minuter för mig att köra dit?? 

Jag tyckte inte att det gjorde ont att klippa men mitt cerklage satt endast 4 veckor så det hade inte växt in tappen.
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-20 15:38:44 följande:
    Vet faktiskt inte hur det funkar riktigt om man öppnas med cerklaget kvar... Läkaren som jag träffade ville iallafall ta bort det, med det var inte Dr P.O...
     Hade egentligen tid för att klippa cerklaget den 5 april, men det var inte Dr P.O som skulle göra det. Han hade inga tider den veckan... Det var läkaren som jag var hos på förra vul som skulle fixa det och han sa till mig redan då att jag skulle vara fastande och komma kl 8:00 för att ibland gjorde det så ont att man fick sövas. Antar att han då såg att det nog hade vuxit fast och skulle vara smärtsamt att ta bort... Har innan dess bara hört att man kan få lustgas om man vill.
    Lanie skrev 2011-03-20 12:50:18 följande:
    vad skönt!

de har inte sagt ngt alls. Jag kan ju tänka mig att jag kanske får vara kvar i linköping fram till v 30, drygt tre veckor till.. sen om allt är lugnt kanske dom skickar hem mig med sängläge.. o skulle ngt hända då så kan ju kalmar ta hand om oss. jag tror inte jag kommer hem innan iaf.. nu när jag är på plats i linköping, skickar dom nog inte hem mig o sen om ngt händer innan v 30 så hamnar jag här igen.. jag har inte frågat heller, men det kanske jag ska fråga om hur planen ser ut...
    Hoppas att det håller sig lugnt nu så att du kan komma hem framöver!Hade läst innan att du öppnades direkt efter cerklageklipp, så jag var beredd på det själv. Men här verkar det vara en seg tapp... Vill mest att hon stannar kvar lite till, för det hade varit underbart att kanske få slippa att ligga inne på neo denna gången. Flängde ju fram och tillbaka i 2 månader sist... 
    Den 5 april ska jag till P.O och få cerklage tid. Ska förbereda honom på tusen dumma frågor. Jag har börjat undra om jag har någon känsel i tappen. Kände inget när de knipsa av en bit av tappen när de tog cellprov.
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-28 09:34:57 följande:
    Har nu klarat 10 dagar sen cerklageklipp... v. 36+1 idag.
    Härligt!! Hoppas planerat cerklage funkar lika bra på mig som på dig. Har din graviditet varit komplikationsfri för övrigt?
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-28 19:46:01 följande:
    Enda problemet som har ett samband med cerklaget, var att jag fick jätteont efter att de opererat dit det. Åkte hem dagen efter op och trodde bara att det skulle göra så ont... Som tur var frågade Schäfer här om jag sluppit sammandragningar. Det var efter ett dygn hemma och då åkte jag in igen. Blev inlagd med 2 sorters antibiotika och brikanyltabletter. Var inlagd i 2 dygn, sen hade det lugnat ner sig.
    Annars har jag haft en toppengraviditet! Mått toppen, knappt inga krämpor (vätska i benen de senaste veckorna och ont periodvis i ligamenten). Sen är det ju lite ovisst med vätskan i "Räkans" hjärna, men det har ju inget med cerklaget att göra...
    Hoppas oxå att det ska gå bra för dig! Tjejen som jag delade rum med, som fick cerklage samtidigt (oxå Dr P.O), går det oxå bra för. Hon ska ta sitt cerklage i början av april och fick en son i v.26 för 2 år sen, så dina odds verkar ju bra!!!
    Hoppas verkligen att det går bra denna gången. Fick träffat bebis idag som tack och lov inte har sällskap i boet. Har funderat på om man inte behöver cerklage och får det ändå. Vad kan då hända?
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-29 16:57:18 följande:
    ska jag avslöja en sak för er?
    Japp, tycker jag att du ska.
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-29 20:57:44 följande:
    Tror inget särskilt händer då... Dr P.O var ju inte helt hundra på att jag behövde det, men tyckte att det lät som cervixinsufficiens  när jag beskrev förloppet när jag fick flickan i v. 22+0. Flickan i v. 28+3 var så sent i graviditeten och mer tveksamt, men kunde oxå vara pga svag tapp...
    Till mig sa han att han var övertygad om att jag behövde det. Min dotter föddes i v 35 från första värk till att hon var ut tog det 3 timmar. Låg inne pga njurbäcksinfektion. Mina tvilling pojkar kom en i v19 och andra i 24. Fick då ett akutcerklage efter att tvilling 1 kommit. Själv är jag inte lika övertygad då läkarna i Lund mer skyllde på att det var tvillingar.
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-29 23:27:08 följande:
    Okej då! då får jag avslöja om ni är så himla nyfikna Tungan ute.

Jag är kanske gravid igen. Gjorde en gravtest i förgår och den var svag positiv men båda strecken syns tills idag. Var hos läkaren och hon kunde se att jag har haft ägglossning och att jag har förtjockade slemhinnor eller vad det heter. Fick återbesök igen om 2 veckor. Min privat läkare är den bästa i hela helsingborg och hon kommer att ta hand om mig samtidigt som förlossningsöverläkaren på Obstetrisk mottagning på lasarettet. Det ska bara gå hela vägen denna gången...

Tyvärr har jag inga känslor denna gången, allafall inte än,,, tror just nu oron har tagit över, måste bara passera v 20.
    Grattis!!
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-30 20:50:02 följande:
    Fast om du har försvagad tapp, så spelar det ju stor roll att du väntade tvillingar. Dubbel tyngd att hålla inne...
    Kommer säkert att gå jättebra för dig denna gången. Nu när det bara är en oxå...
    Hoppas på det!

På tisdag ska jag träffa dr P.O då lägger han väl upp en plan.

Måste fråga en ganska dum fråga. Kan man leva som vanligt fram till cerklaget sätts på plats? 
  • vixan

Har funderat på det här med att lämna på dagis. När man fått sitt cerklage kan man ta en promenad till dagis för att lämna. Mannen börjar jobba klockan sju och det skulle innebära att min dotter måste gå upp halvsex för att gå på dagis. Tycker synd om henne.

Svar på tråden Cerclage?