• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Miiikaela
    Tilda21 skrev 2010-03-10 13:24:45 följande:
    Nej. Fostret "vill" inte någonting. Det lever pga att du tillåter det att leva. En abort handlar till väldigt liten del om barnet eller fostret, det handlar om kvinnan som har tagit beslutet att abortera sitt barn. Sitt helt rättmätiga beslut, till och med vecka 18/22.
    Frågar dig samma fråga då.. Hur kan du veta det?
  • Miiikaela

Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Hur kan denna lilla människa förstå detta då?

• SuzR
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:23:39 följande:
    Hur kan du säga det bara så där på rak arm? Du vet ju inte vad som försigår i den lilla hjärnan? Eller vet du?
    eh...jag säger det för att i de första veckorna så finns det ingen hjärna, eller 'tycke' eller 'vilja'. Det finns nervrör som ska BLI hjärna men inget är utvecklat ännu. Men nu pratar jag om abort på tidigt stadie, men jag tror ändå inte att barnet i vecka 18 tänker 'jag vill inte dö' eller 'jag vill leva'
  • Jennie med ie
    SuzR skrev 2010-03-10 13:09:23 följande:
    men har du BARA sex när du vill bli gravid? Om du inte har det utan för att det är skönt, så förhindrar du ju att det kan bli en graviditet...hur ser du på det?
    Det finns ju detta alternativet också: att man inte bara har sex när man vill bli gravid men är medveten om risken och beredd att bära och föda barnet som kan bli till fast det inte är vad man ville med sexet... (sen finns det ju sex som inte kan leda till graviditet också, om man nu vill gå in på detaljer vilket inte är nödvändigt för sakfrågan)
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:26:43 följande:
    Så du anser inte att folk är idiotiska som har sex med människor hit och dit utan skydd och sen tycker så synd om sig själva bara för att dom fick en könssjukdom eller en oönskad graviditet för att dom inte tänkte sig för?
    Jag ser det som rätt ruttet att ha sex utan att skydda sin partner mot smitta om man inte har oskyddat exklusivt.
    Det blir inte mindre synd om en person som blir sjuk för att denna varit delaktig i handlingarna som lett till sjukdomen. Det är lika synd om en rökare som får lungcancer som för en ickerökare.
    Men ingen väljer att bli oönskat gravid, graviditeter är inte viljestyrda.
  • Reglementet

mikan

Vad använder du för preventivmedel?

• Fru U
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:12:49 följande:
    SÄger det bara att folk ser abort som en utväg ut ur deras klantiga misstag. Om inte abort fanns, vad skulle man göra då? Jo folk skulle vara mer försiktiga för att inte riskera att bli gravida. Männsikor skulle vara mer noga med skaffa sig p-medel. Folk skulle inte knulla runt som galningar som dom gör nu. Folk skulle TÄNKA först och handla sen. Nu har viju den där livlinan som kan rädda en ur ens problem. Men om den inte fanns där skulle folk vara mer förnuftiga och mogna
    Så det handlar om att folk ska sluta knulla runt. Din moral ska bestämma hur många jag får ligga med?

Tack o lov så fungerar det inte så
    Svaren bor i hjärtat
  • Tilda21
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:27:37 följande:
    Frågar dig samma fråga då.. Hur kan du veta det?
    Finns det ingen hjärna är det självklart.
    Finns det något som skulle kunna bli en hjärna är det självklart.

I vecka 18, javisst, finns där en hjärna, en ganska outvecklad och ofullständig hjärna. Men jag är yttersttveksam till att de finns tankar om at leva eller dö. Det är något som händer, inte något barnet påverkar eller har en åsikt om.
  • SaramedM

Utan att ha läst hela tråden

TS; de aborter som utförs så sent är ofta aborter av barn med svåra ibland dödliga funktionshinder/sjukdomar

Det handlar sällan eller aldrig om någon som kommer på att de inte vill bli förälder!

En abort i v 21 är ingen lätt sak och inget man ska ta lätt på heller, det handlar om att föda fram ett barn

Svar på tråden Sänk abortgränsen!