• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:57:21 följande:
    Sitter och små ler pågrund av vad du skriver! Hoppas du förstår vad du skriver egentligen! Suck!! Trodde verkligen att människor var lite smartare än vad dom egentligen är!
    Du får gärna förklara.
  • Triskele
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-10 12:58:13 följande:
    I Sverige är det rejäl kö för att få adoptera så det skulle inte bli några barnhemsbarn här inte.
    Menar du att vi har över 30.000 som vill adoptera i Sverige per år?
  • Jennie med ie
    SuzR skrev 2010-03-10 13:01:08 följande:
     Det är väldigt lätt att tro att abortmotståndare bara bryr sig om ungen tills den föds och börjar kosta pengar.
    Det är väldigt lätt att dra alla som är emot abort över en kam också...
  • Miiikaela
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-10 12:56:04 följande:
    Nej det är inte mord precis som det inte är mord när någon avrättas i ett land med dödsstraff. Man kan väl se det som när man sljuter en inkräktare som olovligen har tagit sig in på ens egendom.
    Okej, jag kan säga så här att jag anser att när man avrättar en människa också är mord. Så ser JAG på det! Människor som leker gud tycker jag är hemskt! Jag blir äcklad av denna värld för att människor tror dom vet vem som har rätt att få leva och inte. Sen det där med att en inkräktare kommer in ovälkommen på ens egendom inte har med saken att göra. Eftersom barnet tvingade inte Mamman att ha sex och avla fram barnet. Utan det var mammans eget fel och därför tycker jag att det är hemskt att barnet ska få ta straffet. Tycker  det även är hemskt att man jämför barnet med någon som har dödsstraff. Den som har dödstraff har gjort något så otroligt hemskt att någon annan anser att den inte får leva. Vad har barnet gjort? Just det, inget!
  • IssaBL
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-10 12:58:13 följande:
    I Sverige är det rejäl kö för att få adoptera så det skulle inte bli några barnhemsbarn här inte.
    Inte nu kanske, men när det kommer 30000 nya barn utan föräldrar varje år så...
  • Jennie med ie
    Triskele skrev 2010-03-10 13:02:37 följande:
    Menar du att vi har över 30.000 som vill adoptera i Sverige per år?
    Nå, att det görs ca 30.000 aborter/år i Sverige, i runda slängar, betyder ju inte att det fötts 30.000 oönskade barn om inte aborträtten funnits. Det är i alla fall för mig en närstående tanke att om inte vi haft fri abort hade användandet av p-medel sett anorlunda ut, mindre slarv och mindre användande av de mer osäkra metoderna, och de ofrivilliga graviditeterna därmed färre. Men det är en parentes...
  • SuzR
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:55:26 följande:
    Jag säger min åsikt, sen om ni inte tycker som jag är en annan sak.. säger inte att ni ska tycka som jag eller någon annan! Jag säger vad jag tycker precis som ni gör! Om ni vill (ska inte säga mörda eftersom det verkar för känsligt tydligen :P ) ta död på barnet så varsågod! Tycker synd om barnet bara som inte fick chansen att säga något! Men om det är så att någon där ute börjar tänka om på grund av det jag skrivit så är jag bara lycklig över att jag sa något överhuvudtaget. Då har jag räddat iaf ett liv, medan ni bara har tagit slut på liven. Sorgligt, sorgligt att folk är som dom är i denna värld! Tvingar er inte heller att sluta ha sex, ha det så mycket ni vill om så är fallet! Som sagt jag bestämmer inte över er. MEN Jag låter bara min talan bli hörd, att jag anser det vara egoistiskt och omoget att ha sex när man inte vill bli gravid! Och Jennie med ie: Jag skriver till alla som läser detta.. så "du" är "ni" så att säga
    men har du BARA sex när du vill bli gravid? Om du inte har det utan för att det är skönt, så förhindrar du ju att det kan bli en graviditet...hur ser du på det?
  • forvantningar

Det var en väldigt hetsig debatt om aborter ni har.
    Har inte läst alla svar, endast några få.
    För det första tycker jag det är jätte bra att man kan göra abort i lägen då man kanske har blivit ofrivilligt gravid, eller om fostret inte utvecklas eller har någon allvarlig skada.

Att man inte ska ha sex för att risken om graviditet finns (trots skydd) tycker jag låter allmänt dumt.
    Det är precis som att om man är kristen inte ska ha sex före äktenskap.
    Något som är en religös synpunk och inget mer.

Jag kan dock tycka att springa och göra aborter hela tiden då man använder detta medel som preventinmedel är väldigt idiotiskt och dumt. Sorgligt helt enkelt.
    Men idagläget är dem på mvc väldigt uppmärksammade med om man gjort abort innan då man vill göra en abort.

Om man ska sänka gränsen för abort? tycker det låter ganska vettig.
    Isf där man upptäcker väldigt sent att man är gravid kan man ju isf ansöka via s. om att få göra abort ändå.

Har själv gjort en abort, blev oplanerat gravid (Med preventinmedel) och ansåg mig inte kunna ta hand om ett barn.
    Nu har jag en son på 3 månader som jag också blev oplanerad gravid med (-//-). Nu tog vi vårat "ansvar", vi ansåg att vi hade alla möjligheter i världen att klara av o bli föräldrar och såg därför ingen anledning till att välja abort.

• Triskele
    Jennie med ie skrev 2010-03-10 13:06:53 följande:
    Nå, att det görs ca 30.000 aborter/år i Sverige, i runda slängar, betyder ju inte att det fötts 30.000 oönskade barn om inte aborträtten funnits. Det är i alla fall för mig en närstående tanke att om inte vi haft fri abort hade användandet av p-medel sett anorlunda ut, mindre slarv och mindre användande av de mer osäkra metoderna, och de ofrivilliga graviditeterna därmed färre. Men det är en parentes...
    Det är väl mycket spekulation för min smak.
    Man kan lika gärna spekulera i om dom illegala aborterna skulle bli lika många och om folk skulle skydda sig sämre ändå om adoption var mer accepterat. Tänker på sydkoreas situation t.ex.
  • Tilda21
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:41:40 följande:
    Haha foster som inte är barn.. Nehe okej!! Så bara för att läkare säger att det är ett foster så är det inget barn?? Jag fick missfall i vecka 8 en gång i tiden och jag ansåg det som mitt barn för det var mitt BARN, inget annat! Foster, embryo, cell eller du får kalla det vad du vill.. Det är ändå ett barn med ett hjärta som slår med fingarar och tår och en helt egen personlighet. En liten bit av två männsikor som helt otroliugt nog utveclas till en egen individ med känslor och tankar. Den lever, förstår du inte det? En levande människa! Någon som hoppas på att bli älskad och omtyckt. Som längtar efter din kärlek och tröst. Någon som är beroende av dig! Vem, ja vem kan vara så kall att ta slut på detta liv? Det är just DET jag inte fattar att man klarar av!
    Ett foster som ligger i magen hoppas inte på att bli älskat eller omtyckt. De längtar inte efter kärlek och tröst. De vet ingenting. De har aldrig upplevt kärlek, de ha aldrig behövts tröstas, de bryr sig inte om att vara älskat eller omtyckt. Inte än. Du kan inte komma med felaktiga påståenden och tro att du för barnets talan. 

Det må vara beroende av dig för att kunna överleva, jovisst fram tills det kan klara sig utanför din kropp. Det är därför foster som har en hyffsad chans att överleva inte aborteras lagligt. Vart hänger du inte med?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!