• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Felicia Adrian
    Dramatic Chipmunk skrev 2010-03-10 14:23:34 följande:
    TS, jag tycker att det är moraliskt värre att skaffa barn när man är 50 år när man vet att det finns en riskfaktor på över 1:30 för Downs syndrom och andra komplikationer som låg födselvikt och högre risk för dödföddhet. Om du nu vill sänka gränsen för abort så vill jag införa en gräns för när man får skaffa barn. Dilemmat i båda fallen är ju bara vart gränsen ska gå och vem som ska ha rätt att sätta den. Ett foster har kunnats räddas i v. 22, ska vi därför sänka abortgränsen till v. 21? För kvinnor i åldern 45 år är risken för missfall ca 53%, alltså dör mer än vart annat foster i magen, ska gränsen för att få skaffa barn då sättas vid 44 år eftersom risken då "bara" är ca 34 %? Likväl som att du kanske tycker att en kvinna som upptäcker sin graviditet i v. 17 får skylla sig själv och föda fram barnet i alla fall så tycker jag att en kvinna som vid 45 års ålder inser att hon borde ha skaffat barn med eller utan partner, också får skylla sig själv och faktiskt vara utan. Jag är ledsen om jag använder mig av personliga "påhopp" men jag tycker att det är intressant att se saken ur olika synfallsvinklar.(källa: se.babycenter.com/preconception/activelytryin.../)
    Mycket bra sagt.
  • MammaIna88
    Triskele skrev 2010-03-09 19:44:20 följande:
    Jag ser inte någon övre gräns om fostret inte är livsdugligt. Eller om risk för kvinnans liv föreligger och man måste sätta igång en förlossning. Det är ju en risk jag själv måste räkna med, då jag inte kan förutse att allt går bra med min graviditet, även om jag hoppas att det gör det.
    men nu tror jag TS menade dessa som frivilligt gör en abort utan medicinska orsaker sent i graviditeten..

Finns det medicinska skäl till att en abort bör eller måste ske så är det nog ingen snack om saken.
  • pyjamastrollet
    MammaIna88 skrev 2010-03-10 14:51:55 följande:
    men nu tror jag TS menade dessa som frivilligt gör en abort utan medicinska orsaker sent i graviditeten.. Finns det medicinska skäl till att en abort bör eller måste ske så är det nog ingen snack om saken.
    Men varför har hon då med dessa veckoexempel? Efter v.18 får man ju bara abort beviljad om det finns särskilda skäl...
  • Isanje

Jag kan bara tala för mig själv. Hade jag fått veta i vecka 18-19 att mitt barn inte skulle överleva utanför magen,dö direkt efter förlossningen så hade jag inte kunnat klara av att gå hela graviditeten ut,känna sparka o puffar från ett barn som jag visste skulle dö. Föda barnet med vetenskapen att jag kommer ALDRIG se barnet le eller se h*n växa upp.

• Isanje
    men nu tror jag TS menade dessa som frivilligt gör en abort utan medicinska orsaker sent i graviditeten.. Finns det medicinska skäl till att en abort bör eller måste ske så är det nog ingen snack om saken.
    Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

från TS
  • Cinza
    Helt ärligt så  sker det knappt några aborter sent i graviditeten om inte medicinska skäl föreligger. Absolut inte i v.22. Detta står att läsa för vem som helt på socialstyrelsens hemsida. Alltså är detta inte ett problem.
  • MammaIna88
    Fru U skrev 2010-03-10 14:01:55 följande:
    Folk som gör abort är inte människor längre utan idioter!
    Men GE DIG nu va!

Tänk på de som gör abort p.g.a medicinska skäl? Fostret i magen kanske är såpass sjukt att det inte skulle överleva utanför livmodern! Vad tycker du då att man ska göra?
    Finns även mammor som av andra skäl inte kan klara av en graviditet, en graviditet som skulle innebära en fara för deras eget liv.
    Eller dessa som drabbas av utomkvedshavandeskap, ja de har då inget annat val än att göra en abort om de inte vill kola vippen.

Sen kan jag tycka att aborter p.g.a att man slarvar med preventivmedel är sjukt oansvarigt! Skydda er för guds skull!
    Även dessa som gör aborter p.g.a fel kön, ja de däremot bör tvångssteriliseras enligt mig..
    Eller dessa som i vecka 20 får för sig att göra abort för de antingen velat me beslutet eller precis blivit dumpade av killen, ja det får mig att se rött så jag är nog varken för eller emot aborter.

Finns nå som heter time and place

Ibland har man inget val och då tycker jag inte att du har rätten att kalla dessa för idioter..
  • MammaIna88
    pyjamastrollet skrev 2010-03-10 14:55:41 följande:
    Men varför har hon då med dessa veckoexempel? Efter v.18 får man ju bara abort beviljad om det finns särskilda skäl...
    ingen aning.. men när jag läser hela hennes ts uppfattar jag det som att hon pratar om aborter på fullt friska foster..
  • MammaIna88
    Cinza skrev 2010-03-10 15:00:31 följande:
    Helt ärligt så  sker det knappt några aborter sent i graviditeten om inte medicinska skäl föreligger. Absolut inte i v.22. Detta står att läsa för vem som helt på socialstyrelsens hemsida. Alltså är detta inte ett problem.
    asså tyvärr så förekommer det jo.. läste i en tråd här på FL ett tag sen en tjej som skulle gö abort i vecka 20 eller 21 för hon kände att hon ej kunde ta hand om barnet..

Hon hade väl nå barn sen innan som inte va gammal alls och hon hade också adhd sa hon o skulle skaffa kontaktfamilj eller person för stöd i föräldrarskap antar jag.. så visst hennes situation var inte det ultimata för ett barn men det va inget fel på fostret enligt henne så visst görs det aborter så sent då utan medicinska orsaker..

vissa här vet kanske vilken tråd jag syftar på.. kan inte sj hitta den här :(
  • MillaP

har inte läst tråden men jag ska berätta vad som hände mej.

min första graviditet slutade med en abort i v 21. detta för att dom på UL såg att min bäbis endast hade ett halvt hjärta. läkarna anade kromosomfel och ett fostervattensprov togs. detta visade att bäbisen hade trisomi 16 och som sagt endast ett halvt hjärta vilket innebär att han inte hade överlevt en födsel eller att vara utanför min mage.

Hade jag inte fått genomgå en abort i de här läget så vet jag inte vad jag hade gjort eller mått.. fick ändå vänta flera dagaran på att få nått slags ok från socialstyrelsen. vilket jag oxå tycker är konstigt. säger min läkare att detta barn inte har något liv trotts att den lever för stunden och säger att en abort är ända utvägen då ska väll socialstyrelsen skita i det..

givetvis tycker inte jag att man ska få göra abort så pass sent bara för att man ångrar sej eller fel kön eller så....men händer de som för mej så tycker jag absolut att det ska vara ok.

kanske tänker jag tokigt vad vet jag!! men de är mina tankar å jag står för dom!

Svar på tråden Sänk abortgränsen!