• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Triskele
    MammaIna88 skrev 2010-03-10 14:51:55 följande:
    men nu tror jag TS menade dessa som frivilligt gör en abort utan medicinska orsaker sent i graviditeten.. Finns det medicinska skäl till att en abort bör eller måste ske så är det nog ingen snack om saken.
    Fast nu sker inte det förutom i yttersta undantagsfall så det är ju inget egentligt problem.
  • Doktorn
    Isanje skrev 2010-03-10 14:59:02 följande:
    Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men. På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis... från TS
    Isanje, där har du fel.

Det är just av detta etiska dilemma som du nämner som man tidigare beslutade om att abortgränsen inte får sträcka sig längre än v 22.  Man sätter inte in "alla resurser" för att rädda ett barn som är lika gammal.  TS har inte heller påstått detta, såvitt jag vet.  Hon nämner att det finns ett fall med ett varn fött i gestationsvecka 22 som räddats till livet och hänvisar till en tidningsartikel (dvs det var så sensationellt att det gränsade till medicinskt mirakel att barnet överlevde).

I Sverige brukar man räkna gestationsvecka 24 som minimigräns för att försöka rädda ett friskt och livsdugligt barn, annars låter man naturen ha sin gång.  Det finns alltså ett "glapp" mellan v22 och v24 för att undvika just det etiska dilemma du beskriver.  (I glappet får man inte göra abort, och man satsar inga neonatalåtgärder på att rädda fostret/barnet.)
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • kaosmaskinen
    MillaP skrev 2010-03-10 15:12:08 följande:
    har inte läst tråden men jag ska berätta vad som hände mej. min första graviditet slutade med en abort i v 21. detta för att dom på UL såg att min bäbis endast hade ett halvt hjärta. läkarna anade kromosomfel och ett fostervattensprov togs. detta visade att bäbisen hade trisomi 16 och som sagt endast ett halvt hjärta vilket innebär att han inte hade överlevt en födsel eller att vara utanför min mage. Hade jag inte fått genomgå en abort i de här läget så vet jag inte vad jag hade gjort eller mått.. fick ändå vänta flera dagaran på att få nått slags ok från socialstyrelsen. vilket jag oxå tycker är konstigt. säger min läkare att detta barn inte har något liv trotts att den lever för stunden och säger att en abort är ända utvägen då ska väll socialstyrelsen skita i det.. givetvis tycker inte jag att man ska få göra abort så pass sent bara för att man ångrar sej eller fel kön eller så....men händer de som för mej så tycker jag absolut att det ska vara ok. kanske tänker jag tokigt vad vet jag!! men de är mina tankar å jag står för dom!
    Först och främst vill jag bara beklaga vad du gått igenom, det måste ha varit väldigt jobbigt. 
    Jag tänker bara att man får se dilemmat (med socialstyrelsens inblandning i det enskilda fallet) ur ett vidare perspektiv. Jag anser nämligen att hela tillvägagångssättet ger ett skydd som behövs mot att mindre nogräknade läkare sätter i system att utföra sena aborter på tveksamma grunder och då är det bättre att alla ansökningar går igenom samma process än att läkaren själv får fatta dessa beslut. 
  • Doktorn

Eh, insåg just att ja missat att TS skrivit just om det etiska problem med livräddning/Abort i v22 som jag påstod att hon inte hävdat.
    Ursäkta Isanje, du hade citerat TS korrekt. Det är TS som är ute och cyklar.

• Lavish

Personligen tycker jag gränsen för fri abort ska sänkas till v 12. Däremot kan aborter få genomföras under hela graviditeten om man kan veta säkert att barnet kommer att dö under graviditeten eller under förlossningen.

• Shadilly
    Lavish skrev 2010-03-10 20:54:09 följande:
    Personligen tycker jag gränsen för fri abort ska sänkas till v 12. Däremot kan aborter få genomföras under hela graviditeten om man kan veta säkert att barnet kommer att dö under graviditeten eller under förlossningen.
    Vad tänker du att man ska uppnå med det?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • BlommyNess12
    Lavish skrev 2010-03-10 20:54:09 följande:
    Den sista formen av abort du beskriver utförs redan, det kallas bara inte för abort utan för avbrytande av graviditet och får utföras fram tills att förlossningen sätter igång.
  • thomasmamma
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 21:15:37 följande:
    Själv kan jag inte förstå hur man kan göra en så sen abort som i vecka 22, om det inte finns väldigt rimliga skäl till det. Personligen anser jag att vecka 14 borde vara gränsen för fri abort, med dispans vid svåra fall som tex incest, övergrepp/våldtäkt och/eller där den gravida kvinnan ej vetat om att hon varit gravid/alternativt är väldigt omogen/okapabel att ta hand om ett barn!
    håller med. det beror på omständigheterna.
  • Doktorn

Jag har försökt läsa ikapp lite sedan igår kväll och jag får intrycket att många debattörer blandar ihop den allmänt gällande abortlagstiftningen med sin personliga preferenser om abort eller ej.

Alla har rätt att ha en åsikt om abort, och lagen tillåter idag kvinnan att ha ett fritt val att bestämma om hon vill genomgå förlossning eller inte så länge hon bestämmer sig före v18. Mellan v18 och v22 måste Socialstyrelsens etiska råd ge dispens, och efter v22 är abort olagligt.
    TS har inte i trådstarten uttryckligt skrivit det, men senare debatterat för sänkta abortgränser, dvs att förbudet mot abort borde gälla tidigare än v22.

Flera debattörer har hållit med TS i den åsikten med motiveringen att "jag skulle inte abortera ett barn även om det är svårt sjukt", osv.
    Jag vill betona att dagens abortlagstiftning tillåter att man behåller ett sjukt barn, eller t.o.m. oönskat barn.  Det finns ingen som kommer tvinga er att abortera ett foster/barn!  Er ståndpunkt i abortfrågan är helt ok, och därtill laglig och helt accepterad.

Den ståndpunkten får däremot inte sammanblandas med att man argumenterar för att alla andra ska ha inskränkt fri abort för kvinnan.  Det ni argumenterar för är inte bara att ni själva får bära och föda ett sjukt barn - det är helt ok för mig. Det ni argumenterar för är att min fru måste bära och föda fram ett sjukt barn bara för att ni vill det!

Jag skulle vilja se en trovärdig förklaring till varför ni som har fritt val att abortera eller bära barnet ska tvinga alla andra kvinnor att fullfölja en oönskad graviditet!

• Maxbox
    SaramedM skrev 2010-03-10 20:17:26 följande:
    höjas? menar du allvar? Hur tänker du då? att man ska få ta piller som dödar barn i samma vecka som de kan överleva?
    Jo, jag menar allvar. Däremot så är jag inte så insatt i begreppen. Kände tex. inte till detta med avbrytande av graviditet. (se inlägg nr 319) Men i och med det så är jag nöjd med läget.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!