• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Cinza
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-12 08:54:36 följande:
    Det är väl ingen som tycker gränsen för sena aborter pga medicinska skäl skall ändras? Jag tror det är så att det är en allmän åsikt att de abroter som utförs kanske inte alltid beror på just att kvinnan blivit gravid trots skydd elelr inte tål p-medel...det som tex TS skriver är att hennes erafrenheter inte är sådana och heller inte mina. en väninna gjorde abort sent (v 13-tycker jag är sent9 pga att hon inte ville bli tjock, en annan gjorde abort eftersom hon inte trodde hon kunde bli gravid om hon hade oskyddat sex under mensen.... Visst är det upp till var och en besluta sig för en abort oavsett skäl, men de som är emot aborter sent (förutom pga medicinska skäl) tänker nog just på de som faktsikt klantat sig... Jag ser inte heller ngt skäl straffa en kvinna, men jag tycker man kunde låta ett samtal ingå där man grundligt går igenom olika preventvmedel, infomerar om att man kan bli gravid när som helst faktiskt i en cykel även om risken är liten under mensen...osv. Inte skuldbelägga men försöka arbeta preventivt. Jag tycker inte man ska kunna beställa en sen abort  (tex v 12-18) utan att man har fått prata ordentligt först med en BM el läkare.
    Men hela ts handlar ju om aborterna mellan v.18 och v.22 och hon vill att den gränsen skall sänkas. Med tanke på att ju längre in i graviditeten man kommer desto färre aborter görs så är det tydligt att detta är inget som någon tar lätt på. Varken kvinnan eller det rättsliga rådet. Jag är övertygad om att de är helt klart bättre lämpade för att avgöra huruvida särskilt medgivande skall ges än vad du och jag eller någon annan på detta forum är.
  • Gaby 01

Ska man se krasst på det så vad är det egentligen som säger att det är mer rätt att avsluta ett liv tidigt? En livsgnista har ju oavsett tänts och skulle ifall inte aborten skett med största säkerhet blivit en fullt livsduglig människa.

Så är det nångång egentligen rätt att avsluta liv?

Jag är för fria aborter för jag tycker att ingen ska behöva föda ett barn mot sin vilja men visst är det samtidigt en mycket viktig fråga att belysa. Det är ju faktiskt ett litet liv som avslutas.

• Stinky
    Gaby 01 skrev 2010-03-12 14:44:30 följande:
    Ska man se krasst på det så vad är det egentligen som säger att det är mer rätt att avsluta ett liv tidigt? En livsgnista har ju oavsett tänts och skulle ifall inte aborten skett med största säkerhet blivit en fullt livsduglig människa. Så är det nångång egentligen rätt att avsluta liv? Jag är för fria aborter för jag tycker att ingen ska behöva föda ett barn mot sin vilja men visst är det samtidigt en mycket viktig fråga att belysa. Det är ju faktiskt ett litet liv som avslutas.
    Det är många liv som avslutas dagligen. Biffen på din tallrik var ett liv. Din kokta morot levde ett fint liv under odlingstiden. 
  • Plutteli
    Ska man se krasst på det så vad är det egentligen som säger att det är mer rätt att avsluta ett liv tidigt? En livsgnista har ju oavsett tänts och skulle ifall inte aborten skett med största säkerhet blivit en fullt livsduglig människa. Så är det nångång egentligen rätt att avsluta liv? Jag är för fria aborter för jag tycker att ingen ska behöva föda ett barn mot sin vilja men visst är det samtidigt en mycket viktig fråga att belysa. Det är ju faktiskt ett litet liv som avslutas.
    Nåja, största sannorlikhet är kanske att ta i, de flesta aborter görs innan v. 12. Dvs innan tiden för största risken för MF nåtts. Och som de flesta vet är MF extremt vanligt, så ingen kan ju säga att embryot som aborteras i V. 5 inte skulle ha blivit ett missfall i v. 8 om det fått stanna kvar!
  • Zusannah
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 23:11:22 följande:
    intressant argument---men om den fria aborten skulle läggas till v 12 då? och allt däröver upp till v 22 skulle ske på dispens?
    Det är ju också en möjlighet...

Redan idag är det så att man kan avbryta graviditeten i princip hur sent som helst (intill bf-datum) om det visar sig att fostret har så allvarliga skador att det inte kan överleva utanför livmodern (t.ex saknar skallben).
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    siamusen skrev 2010-03-11 23:20:28 följande:
    Sa är det här i Frankrike. Eller snarare: fri abort till v. 12 och sedan när som helst vid skada eller liknande. Rutin-Ul görs dock inte förrän i v. 22 sa langa aborter görs efter den veckan, efter FVP och nagra veckors svar pa det provet. Sist jag gjorde MKP var det flera kvinnor med stora magar som var inne för att göra sina FVP, flera som var uppenbart upprörda och grät och som alltsa fatt daliga nyheter pa sitt rutin-UL. Men visst, sänka den fria till v. 12. Vad skulle man vinna pa det egentligen? Inget tror jag, da de allra flesta aborter ända sker innan och de som sker senare är de som inte vetat om sin graviditet, de som fatt svar av tidiga FVP eller mKP eller de vars situation har andrats av nagon anledning. För fostret spelar det ingen roll om det aborteras i v.12 eller 17+6 sa jag ser inte poângen med att straffa mamman för att hon inte vetat om sin graviditet tex.
    Jag både håller med och inte med.

För fostret är det naturligtivs lika illa när det än aborteras, så om det är tidigt eller sent kan ju på det viset kvitta.

MEN anledningen att jag reagerar är det sättet som aborter utförs. Det är ju inte så att fostret blir sövt och får smärtstillande medicin i samband med aborten, utan när det fötts fram kvävs det ihjäl eftersom lungorna inte är tillräckligt utvecklade.

Till och med de allra minsta djuren med bara en tillstymmelse till hjärna kan ju bli rädda och känna smärta, så att ett foster som är 22 veckor gör det är jag helt övertygad om.

Ett foster på 10-12 veckor tror jag dock inte har samma medvetandegrad så där tror jag inte lidandet och rädslan blir lika stor heller. Så av den anledningen tycker jag ändå det är befogat att sänka gränsen, särskilt gränsen för fri abort.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Fru U skrev 2010-03-12 00:03:25 följande:
    Det jag undrar är om ni som är emot sena aborter (godkända av socialstyrelsen) känt någon som gjort abort efter vecka 20? Jag har och det var längre in i graviditeten än vecka 20 och beslutet var mycket svårt för henne att fatta men i realiteten fanns inget annat val. Ni som vill sänka gränsen är inte medvetna om att det skulle leda till att kvinnor plågas och lider. Varför skulle min vän gå flera månader till och känna barnet i magen sparka och veta att så snart förlossningen satt igång och barnet fötts så skulle det dö omedelbart Det var grymt nog som det var.
    Om du läser lite i tråden (eller i alla fall mina inlägg) så ser du att jag anser att den sortens aborter där fostret aborteras för att det kommer dö i samband med förlossningen inte omfattas av abortgränsen ens i vecka 22. Redan idag får man avbryta graviditeten direkt när läget är sådant. Det kallas inte ens abort.

Jag har en vän som miste sitt barn på detta sätt, barnet saknade skallben så det kunde inte leva utanför livmodern. Jag tycker inte det har med abortdebatt att göra att det barnet dog, det var ju bara en tidsfråga ändå som du själv skrev. Förlossningen skulle innebära döden.

Den gränsen jag vill sänka gäller de som t.ex vill avgryta graviditeten för att fostret har Downs syndrom, eller för att man inte har råd med ett barn till. Även i sådana fall kan man nämligen få särskild dispens efter vecka 18 (även om det är ganska få aborter även det).
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Det är så jag tycker. Ett liv är ett liv.

Men samtidigt går det inte att förbjuda abort såsom världen - och synen på foster -  är nu. Utan man måste jobba mer med att förebygga att behovet av abort uppstår. Utbildning är en viktig del, idag kan alla ungdomar allt om könssjukdomar och hur man trär på en kondom på en banan, men hur många vet vilka dagar kvinnan lättast blir gravid? Hur många vet i vilken ålder män och kvinnor är mest fertila?

Att sänka abortgränsen är också ett steg på vägen, ett steg för att visa på fostrets "rättigheter" och inte bara kvinnans. Fostret ska ha rätt att dö "värdigt" om nu graviditeten avslutas i förtid, inte känna rädsla eller smärta.
    På den fronten har faktiskt mycket skett, för bara 10-20 år sedan kastades foster och annat medicinskt avfall på en slags soptipp. Det är faktiskt sant, min mammas väninna jobbade som sjuksköterska då och har berättat det.

Numera kremeras allt medicinskt avfall (foster, amputerade kroppsdelar mm) och askan begravs i minneslundar. Ett klart steg framåt, som ju faktiskt visar på att man inom vården inte bara ser foster som slempklumpar.
    Älskar mina barn!!
  • siamusen
    Zusannah skrev 2010-03-12 19:27:46 följande:
    Jag både håller med och inte med.För fostret är det naturligtivs lika illa när det än aborteras, så om det är tidigt eller sent kan ju på det viset kvitta.MEN anledningen att jag reagerar är det sättet som aborter utförs. Det är ju inte så att fostret blir sövt och får smärtstillande medicin i samband med aborten, utan när det fötts fram kvävs det ihjäl eftersom lungorna inte är tillräckligt utvecklade. Till och med de allra minsta djuren med bara en tillstymmelse till hjärna kan ju bli rädda och känna smärta, så att ett foster som är 22 veckor gör det är jag helt övertygad om. Ett foster på 10-12 veckor tror jag dock inte har samma medvetandegrad så där tror jag inte lidandet och rädslan blir lika stor heller. Så av den anledningen tycker jag ändå det är befogat att sänka gränsen, särskilt gränsen för fri abort.
    Fostret är dött redan innan det föds ut. Man far tabletter innen som stannar av graviditeten.

Och ett foster även i en sen abort har inget medvetande och kan alltsa inte ha ont. Det behöver inte sövas.
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 19:27:46 följande:
    Jag både håller med och inte med. För fostret är det naturligtivs lika illa när det än aborteras, så om det är tidigt eller sent kan ju på det viset kvitta. MEN anledningen att jag reagerar är det sättet som aborter utförs. Det är ju inte så att fostret blir sövt och får smärtstillande medicin i samband med aborten, utan när det fötts fram kvävs det ihjäl eftersom lungorna inte är tillräckligt utvecklade. Till och med de allra minsta djuren med bara en tillstymmelse till hjärna kan ju bli rädda och känna smärta, så att ett foster som är 22 veckor gör det är jag helt övertygad om. Ett foster på 10-12 veckor tror jag dock inte har samma medvetandegrad så där tror jag inte lidandet och rädslan blir lika stor heller. Så av den anledningen tycker jag ändå det är befogat att sänka gränsen, särskilt gränsen för fri abort.
    Vart har du fått den infon ifrån att sena aborter är att föda fram fostret och sedan se på när det dör? Sena aborter sker i två steg, först gör man som en medicinsk abort, tar tabletter för att fostret skall dö och sedan födas fram, därefter görs en skrapning för att allt verkligen skall komma ut. Jag har aldrig hört talas om att aborten går till som du säger och jag tror inte heller så är fallet eftersom det inte hade varit ok inom de etiska ramar läkarkåren har!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!