• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Saken0909

Min mamma har en bekant som döpte sin son till...Tarzan.. det tyckte jag var konstigt! Tarzan Svensson??? Vet inte vad hon hette i efternamn jag droppade bara ett exempel ;)

ja hej å hå.. men smaken e juh som baken, delad, varför gå samma väg som alla andra ;) sen tror jag inte någon lär glömma Tarzan i 4B ((exempel)) när han blir stor ;)) *haha* så både bra och dåligt med konstiga namn kanske?? :)

• Saken0909
    bimadrock skrev 2010-03-12 13:05:41 följande:
    Jag har skrivit ett inlägg lååångt tillbaka i tråden men kan inte riktigt släppa detta än.. :PMin dotter har inte ett sånt vanligt namn. Hon heter Wilde, vilket många tycker är ett pojknamn och ett ord-namn som är jättekonstigt.Det skumma är att de ENDA som reagerar på att det är ett konstigt namn och som kan rynka på ögonbrynen åt det är VUXNA människor! "Kan man verkligen heta så?", "Tänk på mobbningen i skolan" bla bla bla...Dottern går på förskola och inte ett enda barn tycker att namnet är konstigt. Hon heter ju så, precis som boll heter boll och fröken heter Madde. Även äldre barn som hennes kusiner som är  upp till 10-12 år ser inget konstigt i det alls. Det är ju bara ett namn.Kanske det är dags för oss vuxna att vara mer accepterande. Det är inte så farligt när saker o ting är lite mer annorlunda.
    Tyckte Wilde var riktigt tufft! :) Är det någon som hört namnet Wimla då??
  • Pikku85

fick höra av min sambos moster som jobbat på bvc om ett par som ville döpa sitt barn till "Vittu". enligt paret var detta ett så vackert namn=P

• Michisen
    Saken0909 skrev 2010-03-12 13:08:13 följande:
    Tyckte Wilde var riktigt tufft! :) Är det någon som hört namnet Wimla då??
    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Wimla. Av dessa har 1 namnet Wimla som tilltalsnamn.

Någon mer måste ju alltså hört det. :)

Funderar för övrigt på namnet Maina till en eventuell dotter.
    Min mormor hette Majbritt, min morfarsmor Aina. Bägge har gått ur tiden sedan vi fick sonen. Maina skulle vara ett fint sätt att minnas dem bägge. Vet dock inte om det ligger rätt i munnen som tilltalsnamn, men det skulle ju märkas.
  • Michisen
    Pikku85 skrev 2010-03-12 13:10:12 följande:
    fick höra av min sambos moster som jobbat på bvc om ett par som ville döpa sitt barn till "Vittu". enligt paret var detta ett så vackert namn=P
    Jag läste på Overheard in New York om en nyfödd flicka som hade fått namnet Placenta, för det var också ett väldigt vackert namn.

Det finns ingen kvinna som har namnet Vittu som förnamn, för övrigt, eller tilltalsnamn. :)
  • metallgem
    bimadrock skrev 2010-03-12 13:05:41 följande:
    Jag har skrivit ett inlägg lååångt tillbaka i tråden men kan inte riktigt släppa detta än.. :PMin dotter har inte ett sånt vanligt namn. Hon heter Wilde, vilket många tycker är ett pojknamn och ett ord-namn som är jättekonstigt.Det skumma är att de ENDA som reagerar på att det är ett konstigt namn och som kan rynka på ögonbrynen åt det är VUXNA människor! "Kan man verkligen heta så?", "Tänk på mobbningen i skolan" bla bla bla...Dottern går på förskola och inte ett enda barn tycker att namnet är konstigt. Hon heter ju så, precis som boll heter boll och fröken heter Madde. Även äldre barn som hennes kusiner som är  upp till 10-12 år ser inget konstigt i det alls. Det är ju bara ett namn.Kanske det är dags för oss vuxna att vara mer accepterande. Det är inte så farligt när saker o ting är lite mer annorlunda.
    Precis, min dotter har ett gammalt gammalt svensk namn. Inte udda men det är väldigt få som är döpta till det. Det är inga barn som reagerat på hennes namn, bara vuxna.
  • Pikku85
    Michisen skrev 2010-03-12 13:11:56 följande:
    Jag läste på Overheard in New York om en nyfödd flicka som hade fått namnet Placenta, för det var också ett väldigt vackert namn.Det finns ingen kvinna som har namnet Vittu som förnamn, för övrigt, eller tilltalsnamn. :)
    jaghoppas att dom inte fick igenom det och om jag minns rätt så var det en pojke..
  • metallgem

Har fö inte valt det för att det var udda, utan för att vi tyckte det var vackert.

• Michisen
    Pikku85 skrev 2010-03-12 13:13:56 följande:
    Ingen i Sverige heter Vittu vare sig som flicka, pojke, eller efternamn, åtminstone inte fram till den 31 december 2009.
  • Michisen
    Michisen skrev 2010-03-12 13:16:01 följande:
    Ingen i Sverige heter Vittu vare sig som flicka, pojke, eller efternamn, åtminstone inte fram till den 31 december 2009.
    Kanske ville de pojken namnet Vito däremot.
    Det finns 51 män som har förnamnet Vito. Av dessa har 29 namnet Vito som tilltalsnamn.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?