• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Movie Freak
    Michisen skrev 2010-03-11 13:22:22 följande:
    Nu blir jag väldigt fascinerad. Hur vet du att det är så att de som vill ge sina barn exempelvis namnet Ninja faktiskt inte gillar namnet i sig utan bara vill vara så udda som möjligt?Jag kan villigt erkänna att du måste vara en bättre människa än mig, för jag tror nog att man verkligen måste älska namnet Månstråle för att orka stå och ropa det ut på gården när det är dags för middag.Som sagt - det är inte namnen i sig som är konstiga, det är hur pass trångsynt man är som människa som avgör hur konstigt man tycker att ett namn är.
    nej av alla riktiga namn som finns i så mång olika former så är det inget annat en att man måste vara udda o stå ut som gör att man väljer månstråle eller äpple eller ninja till sina barn.

men det är mkt mkt enklare o det förstår jag att sitta o slänga ur sig ord som trångsynt en att inse att det faktiskt är så.

det du inte ser är att jag lägger ingen värdering i att man vill vara udda men faktum är väljer man ett sådant namn TS säger så vill man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas osv
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Michisen
    FrökenSwe skrev 2010-03-11 21:08:19 följande:
    Nänä då förstår jag inte vitsen med att ta upp det i en tråd med konstiga namn!
    Jag kan inte heller rå för att du inte förstår. Naturligtvis.
  • Veladis
    Movie Freak skrev 2010-03-12 11:51:14 följande:
    nej av alla riktiga namn som finns i så mång olika former så är det inget annat en att man måste vara udda o stå ut som gör att man väljer månstråle eller äpple eller ninja till sina barn. men det är mkt mkt enklare o det förstår jag att sitta o slänga ur sig ord som trångsynt en att inse att det faktiskt är så. det du inte ser är att jag lägger ingen värdering i att man vill vara udda men faktum är väljer man ett sådant namn TS säger så vill man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas osv
    "Faktum är"? Du sitter alltså inne med de absoluta faktaunderstödda svaret?
  • PetraA88
    minci81 skrev 2010-03-12 11:37:25 följande:
    Ja verkligen föräldrarna borde tänka på att namn valet kan påverka barnet i framtiden när det gäller mobbning och andra konstigheter. Jag tycker att lite mer ansvar ska föräldrarna ta inte bara tycka att det är skoj att barnet ska heta si och så.
    Så du påstår att vi är mindre ansvarsfulla för att våra barn har ovanligare namn!?
    Haha jag skrattar rått.
    Vi är inte mindre ansvarsfulla eller dåligare föräldrar för det :S.
    Tänk på vad du skriver för du kan misstolkas rejält.
    Värsta man kan säga! Uscha.
    Bäst jag slutar skriva nu innan grodorna hoppar fram!
  • Veladis
    minci81 skrev 2010-03-12 11:37:25 följande:
    Ja verkligen föräldrarna borde tänka på att namn valet kan påverka barnet i framtiden när det gäller mobbning och andra konstigheter. Jag tycker att lite mer ansvar ska föräldrarna ta inte bara tycka att det är skoj att barnet ska heta si och så.
    Jamen visst! Så för att undvika mobbning ska vi alla namnmge våra barn till Anna oh Johan (nejvänta, Johan rimmar ju på toan), Anna och Karl kanske. Sen klär vi dem i lagom moderna men inte utstickande kläder, ger dem varken glasögon eller tandställning (även om de skulle behövas), satsar på standardhobbies som fotboll och äter bara köttbullar till middag. Det är viktigt att inte sticka ut, för då kan man bli mobbad!

Eller skiter man i att följa alla andras åsiktet och satsar istället främst på att ge sina barn en bra självkänsla och uppfostrar dem att inte se ner på andra, oavsett om de heter Erik, Ossian, Viktor eller Liam, har tandställning eller dansar balett.
  • Michisen
    Movie Freak skrev 2010-03-12 11:51:14 följande:
    nej av alla riktiga namn som finns i så mång olika former så är det inget annat en att man måste vara udda o stå ut som gör att man väljer månstråle eller äpple eller ninja till sina barn.men det är mkt mkt enklare o det förstår jag att sitta o slänga ur sig ord som trångsynt en att inse att det faktiskt är så.det du inte ser är att jag lägger ingen värdering i att man vill vara udda men faktum är väljer man ett sådant namn TS säger så vill man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas osv
    Njae. Faktum är att DU då tycker att man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas och så vidare.

Fast vedertaget fakta är det ju inte för att du tycker så.
  • Veladis

Vi hade inga planer på att välja ett udda namn för att sticka ut så mycket som möjligt. Vi kallade bebismagen för Vilja eftersom bebisen uppenbarligen hade ens stark vilja att komma till oss trots att vi inte planerade barn och jag åt p-piller. Sen kom sambon på att Vilya med y var ett namn från Sagan om Ringen. När bebisen sen kom ut fortsatte hon helt enkelt heta Vilya.

• Diablo

Min dotter heter Tingeling! Jag tror inte att man blir mobbad enbart för sitt namn! Vi tycker namnet passar till henne, vårt andra barn heter Ängla tyvärr passar det inte men vi tycker inte vi kan ändra det till Diablo Tycker man inte om sitt namn när man växer upp kan man ju ändra det, en petitess!

• Michisen
    Veladis skrev 2010-03-12 12:06:20 följande:
    Vi hade inga planer på att välja ett udda namn för att sticka ut så mycket som möjligt. Vi kallade bebismagen för Vilja eftersom bebisen uppenbarligen hade ens stark vilja att komma till oss trots att vi inte planerade barn och jag åt p-piller. Sen kom sambon på att Vilya med y var ett namn från Sagan om Ringen. När bebisen sen kom ut fortsatte hon helt enkelt heta Vilya.
    Och vi kallade sonen Dexter för att han kändes som en Dexter så fort som han kom ut. Dessutom passar det utmärkt till vårt efternamn.

För övrigt så var Erik, Johan, Jakob, Rasmus, Melker, Joakim, Jimmy, Dennis, Emil och många fler vanligare namn redan "upptagna" inom närmaste släkten, så de namnen kändes inte aktuella. För att inte tala om att ingen av oss kände för att låta vårt barn dela namn med människor vi träffat som heter en viss sak och som vi inte gillar, vilket begränsar urvalet ytterligare.

Jag är väldigt glad åt att det numera går att namnge sina barn till nästan vad som helst och att det inte är tre Linda, fyra Emma, fem stycken Anna, tre Jonas och så vidare i klassen. Känns roligare för barnet att vara lite mer ensam om sitt namn.

På sonens förskola är det för övrigt inte ett enda barn som delar namn med någon annan på förskolan, vad jag har sett, rätt fantastiskt av sextio ungar, eller snarare deras föräldrar.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?