First baby skrev 2010-04-19 13:19:22 följande:
HUR ONT gör det när de sätter edan? JAG PLANERAR SMETA M EMLA så att det gör mindre ont då de ska bedöva (jag brukar ass läk under ryggmärgsprov)Min man vill jag ska ej ta det han säger han föder hellre 1000ggr än få d skitet på ryggen, men jag vill få en (slang/pump) direkt jag kommer in ifall jag behöver EDA. (jag blivit lovad pumpen)/mvh F.BTill er andra: Jag är livrädd att bli sydd, vissa säger det gör mer ont än att föda.Min största skräck utdrivningskedet Och spricka för mkt. Själva smärta innan barnet ska ut är jag ej rädd för.men smärtan när den håller på födas är jag xtrewm rädd för. Jag får tom ont vid sex nu mera hur fanska d gå?
Tar du EDA så är det större risk för bristning eftersom du kan överforcera. De kunde/hann ju inte sätta EDA på mig, men bedövningssprutorna innan kändes ingenting. Vissa får svårt med kisseriet efter EDA, min kompis fick kateter ett par dagar.
Jag lyssnade på BM, bad om varma handdukar och spack ändå jättemycket. Men det märkliga var att det kändes inte ett dugg, kände bara ett stort tryck nedåt hela tiden när hon var på väg ut. När huvudet trängt ut så var det mest aaah vad skönt nu släppte trycket. Jag var också jätterädd för utdrivningsskedet, men var märkligt lugn när det väl var på gång. Höll min sambo i handen och sa att jag var skiträdd, men det var vekligen inget att oroa sig för. Jag sprack hela vägen ner till slutmuskeln, blev sydd ordentligt och har haft noll problem efteråt. Hade sex igen efter fem veckor.
Tänk på att du spricker inte AV ATT barnet kommer ut, du spricker FÖR ATT barnet ska kunna komma ut!
Om det bara är utdrivningsskedet som skrämmer dig, kan du inte be om att få lokalbedövning istället, en sån de lägger innan klipp?