• Jackie85

Hur ont gör det egentligen att föda barn?

Hur känns det egentligen att föda barn?

Om man som mig är typen som tacksamt skulle ta emot all smärtlindring som finns, hur smärtfritt kan man då egentligen komma egenom en förlossning?

Vilket skede gör egentligen ondast och hur "känns" de olika delarna?

Jag har en föreställning om att värkarna känns som menssmärtor x 100 ungefär, alltså en fruktansvärd smärta, men ingen smärta man inte klarar av.

Det skedet som oroar mig mest är helt klart själva "utdrivningsskedet", då speciellt precis när barnet kommer ut och man eventuellt spricker. Det måste ju vara det klart smärtsammaste skedet. Om man har en bäckenbottenbedövning vet någon ifall man då inte känner detta skedet alls?

Sedan en fråga om epiduralbedövning - Kan man stå, gå och föda ståendes på knä med denna bedövning, eller "fungerar" inte benen?

• Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?
  • Shasti

Om du vill ha det så smärtfritt som möjligt, be att få planerat snitt. Det gör ont efteråt ett par dagar, men det är ingenting mot värkar, tycker jag iaf. Hade en vidrig förlossning som tog 4 dygn (!) och slutade med akut kejsarsnitt, vilket var himmelriket. Jag fick en tidig EDA också, men den hjälpte kanske en halvtimme, sen var det ett helvete igen. Hemskt och överjävligt. Ursäkta, men du vill antagligen ha ärliga svar...

• Wizz
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-04-16 23:25:51 följande:
     Krytsningen gör inte ont alls, det känns mer som om man är bajsnödig och ska skita ut ett bowlingklot. Mer en bajsnödighetskänsla liksom.
    Haha det påminner mig om när jag låg på sidan ihoprullad för att de skulle sätta EDA.

-Fan nu bajsar jag på mig också, säger jag och tycker att jag faktiskt gör det. Skäms framför läkaren och allt och snälla bm lägger ett skynke över min rumpa när jag tycker det är pinsamt. Två minuter senare konstaterade de att jag har ju krystvärkar och inte fasen hade jag bajsat ner mig.

Sorry TS, lite OT här.
  • Anonym (inte så farligt)

Värkarna är onda men när de är som värst så släpper dom. Trodde precis som du att utdrivningsskedet skulle göra ondast. Andas med profylax (obs gick ingen kurs innan) och slappna av i hela kroppen. Hade suväräna barnmorskor som hjälpte till. Sprack och blev klippt (det läker jättebra efter). Ingen bedövning hade jag under förlossningen, lite lustgas som jag tyckte var sådär...
    Förlossningen det ondaste jag varit med om men också det mest fantastiska. Lycka till!

• Lantismamman75an

Det är ju så olika hur man upplever detta. Jag hade en patient en gång som inte sa ett pip på hela tiden. Hon tyckte inte det var nånting att föda barn...Sen har man dom patienter som skriker sig igenom hela förlossningen...Så man vet aldrig hur ont det gör förrän man har provat det själv. Sen är det ju väldigt viktigt att veta att varje förlossning är unik och bara för att man hade en hemsk första förlossning så behöver det ju inte vara så andra gången. Man bör oxå vara väldigt medveten om att kejsarnsitt är en stor bukoperation som innebär en hel del risker. Själv har jag lite svårt att fatta att folk häver ur sig så lätt att dom vill bli snittade(om det nu inte är av ngn speciella anledning) Men antagligen är jag lite skadad då jag sett en hel del på jobbet...

• Shasti
    Lantismamman75an skrev 2010-04-19 11:09:26 följande:
    Det är ju så olika hur man upplever detta. Jag hade en patient en gång som inte sa ett pip på hela tiden. Hon tyckte inte det var nånting att föda barn...Sen har man dom patienter som skriker sig igenom hela förlossningen...Så man vet aldrig hur ont det gör förrän man har provat det själv. Sen är det ju väldigt viktigt att veta att varje förlossning är unik och bara för att man hade en hemsk första förlossning så behöver det ju inte vara så andra gången. Man bör oxå vara väldigt medveten om att kejsarnsitt är en stor bukoperation som innebär en hel del risker. Själv har jag lite svårt att fatta att folk häver ur sig så lätt att dom vill bli snittade(om det nu inte är av ngn speciella anledning) Men antagligen är jag lite skadad då jag sett en hel del på jobbet...
    Nä, det verkar ju vara väldigt individuellt så egentligen ska man inte uttala sig... men jag begriper inte hur man kan uppleva det som "ingenting" även om jag förstår att det finns sådana förlossningar. Sen misstänker jag iofs att det var något fel med mina värkar, jag öppnade mig ju aldrig mer än 6 cm fast de höll på i 4 dygn, med värkstimulerande och allt. Har hört att "pinvärkar" är värre än riktiga värkar som funkar som de ska, så det kanske var det jag hade. Ja, snittet var smärtsamt efteråt o jag kunde knappt vända mig eller gå på 1 vecka, förlorade nästan 2 liter blod osv osv... men det var som sagt himmelriket mot den hemska förlossningen, hu.
  • Linny

För mig: Inte speciellt ont alls faktiskt. Hade ingen smärtlindring alls, inte ens alvedon.

Kändes som en molande värk, värre än mensvärk men inte så farligt. Däremot kändes det på ett annat sätt då man verkligen kände att hela kroppen jobbad för fullt. 
    När huvudet stod i öppningen skulle jag säga att det gjorde ont. Det brände som eld, i kanske tio sekunder. Sen var det över.
  • Umm Elias

Det här är en omöjligt fråga att besvara, det går inte att beskriva en sån smärta man får under förlossningen. Man kan försöka med "det känns som om man ska dö", "så ont du kan tänka dig" etc men sanningen är den att det inte går att BESKRIVA en sån smärta.. Det gör så sjukt ont att det inte finns ord att förklara med MEN det är den mest fantastiska sak man kan vara med om, hade inte bytt ut min förlossning mot något i världen och skulle vilja göra om det 10 gånger till... Tyvärr måste jag göra planerat snitt from nu men tack och lov har jag fått vara med om en "riktig" förlossning en gång iallafall..

Det är inget att vara rädd för, det gör ont, sjukt ont men det är en kick och en rush som inte heller går att beskriva....

• bolaboll

Jag kan säga såhär:

Jag fick tvillingar varav den första kom vaginalt.
    Missade kanske förvärkarna något, då jag fick en ganska stark smärtlindrande spruta över natten då ena låg och tryckte mot levern viket gjorde så fruktansvärt ont, och så satte det bara igång på morgonen.
    Jag har så länge jag haft mens haft stoora problem med mensvärk, så utdrivningsskedet (vilket är det som jag mest kommer ihåg) gjorde inte alls lika ont som mina menssmärtor.
    Hann inte heller med någon bedövning då det gick så snabbt, men använde lustgasen en del.
    Jag tyckte nog mest att det var jävligt jobbigt, som i utmattande "nej jag ooorkar inte krysta en gång till".
    Som säkert fler har sagt så är ju smärta relativ, så det är ju svårt att säga exakt hur ont. Det diffar nog ganska mycket.

• Anonym

Mina förlossningar har varit olika allihopa.

Med första barnet höll den på i nästan ett dygn och  det var värkarna som var jobbigast. Efter 15 timmar fick jag epidural och det var helt underbart!!! Efter några timmar kände jag mig bajsnödig och då var hon på väg ut

Med nr 2 fick jag en teckenbödning och åkte in och fick stanna kvar för att jag öppnat mej 3 cm men hade inga(kännbara) värkar. Började känna lite efter nån timme men tyckte inte det var värkar. När jag började få ont kom de kollade, och då var jag redan öppen 10 cm. Slet av mig byxor tröja och bh och vips efter tre krystvärkar var hon ute.

Med nr 3 var vi lämnade de andra barnen hos min mamma och hon frågade om jag verkligen var säker på om det börjat. Nä jag vet faktiskt inte sa jag för jag var säker men ändå inte på ett vis.Men så fort vi satte oss i bilen blev jag säker. Jätte onda värkar! Använde lustgas den timmen vi var på förlossningen.Snabb förlossning men ont med både värkar och när hon kom ut.

Jag tycker att värkarna är det som är mest jobbigt!! När man får börja krysta så kan man hjälpa till på ett vis och det känns bättre. Men det är SÅÅ värt det!! Underbara upplevelser!! Helt otroligt!!!

• First baby

när fick du Edan? Jag blivit lovad Eda+ pump, går på (aurora samtal liknande) i skåne. När ska man ta det så risken blir mindre för sugklocka stora sprickningar? Vad tycker du? Jag vill helst ha d så sent som möjligt det är med utdrivningskedet jag är rädd för.

♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?