• Jackie85

Hur ont gör det egentligen att föda barn?

Hur känns det egentligen att föda barn?

Om man som mig är typen som tacksamt skulle ta emot all smärtlindring som finns, hur smärtfritt kan man då egentligen komma egenom en förlossning?

Vilket skede gör egentligen ondast och hur "känns" de olika delarna?

Jag har en föreställning om att värkarna känns som menssmärtor x 100 ungefär, alltså en fruktansvärd smärta, men ingen smärta man inte klarar av.

Det skedet som oroar mig mest är helt klart själva "utdrivningsskedet", då speciellt precis när barnet kommer ut och man eventuellt spricker. Det måste ju vara det klart smärtsammaste skedet. Om man har en bäckenbottenbedövning vet någon ifall man då inte känner detta skedet alls?

Sedan en fråga om epiduralbedövning - Kan man stå, gå och föda ståendes på knä med denna bedövning, eller "fungerar" inte benen?

• Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?
  • Lilla Snosgosen

Hm... Nu ska vi se här. De första 10 timmarna hemma gick ju bra; det gjorde ont som fan när värkarna kom, men som sagt så klarade jag ju av att vara hemma.

De andra 15 timmarna var jag på förlossningen och det gjorde som mest ont de sista cm som skulle öppnas. Då kom värkarna så tätt att jag knappt hann andas; ett tag var jag okontaktbar för att jag hade så ont att jag fick panik. Men när väl krystningen började kändes det som en sån befrielse. Visst det sved och gjorde ont och jag tryckte på så att jag såg ut som en tomat i nyllet, men jäklar vilken kraft man har. Jag sprack på tre ställen; fick sy två stygn på ett och ett stygn på de andra två ställena så det var absolut ingen fara!! Jag är tacksam för att jag bara sprack så lite. 
    Så summan av kardemumman är att det tog 25 timmar att få ut min lilla prinsessa. Jag använde endast lustgas som smärtlindring. Det gjorde så ont att jag inte kan beskriva det. Men nu är det glömt och jag kommer vilja ha fler barn :D (Antar att jag kommer säga: "Vad har jag gett mig in på" även andra gången jag ska föda ;))
    Lycka till btw. Kom ihåg att du är kvinna, vi är skapta för sånt här. Förlossningen är en piss i havet - du har ditt barn för resten av livet! :D
  • Anonym (Bedövning tack)
    i form  av?
    Anonym skrev 2010-04-19 23:11:36 följande:
    värkarna var en miljon ggr värre än utdrivningskedet. och när de sydde kändes knappt, man fick ju bedövning.....
  • First baby
    Linny: tack, ska läsa de {#lang_emotions_wink}
    ♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
  • Wizz
    First baby skrev 2010-04-20 09:13:27 följande:
    Linny: tack, ska läsa de
    Kunde inte citera ditt förra inlägg, men lokalbedövning lägger de inte i slidan, utan bredvid, men det bedövar slidöppningen. De började lägga en sådan på mig för hjärtljuden gick ner, så de förberedde för klipp och sugklocka.

Men det gick fort att få ut tösen så jag slapp.
  • Anonym

men det är ju omöjligt att säga då alla upplever smärta olika. Om de flesta här säger att det inte gör så där jätteont och du sedan upplever en helvetisk smärta, känner du då att du  har blivit lurad här på FL?

• redneck girl

slutet på öppningsskedet är värst tycker jag.men man pallar det med.bara att bita i hop.

• Anonym (HELT ÄRLIGT)

Om du ändå inte tänker göra någon prestigegrej av det hela så kan jag säga att det gör ONT ONT ONT så be om all smärtlindring du kan få{#lang_emotions_wink}

• melamikaela

Gick hemma med mensvärk till och från i ett dygn, kom in till förlossningen och var öppen nio cm, öppningsskedet för mig var okej, fattade inte ens att det var värkar jag hade. På slutet innan han kom ut, så skrek jag att jag ville dö, att jag höll på att dö. Och jag ljuger inte, jag trodde verkligen att jag skulle dö, om inte annat så ville jag det. Gjorde så förbannat ont!

lucas, min prins.
  • melamikaela
    melamikaela skrev 2010-04-21 15:07:58 följande:
    Gick hemma med mensvärk till och från i ett dygn, kom in till förlossningen och var öppen nio cm, öppningsskedet för mig var okej, fattade inte ens att det var värkar jag hade. På slutet innan han kom ut, så skrek jag att jag ville dö, att jag höll på att dö. Och jag ljuger inte, jag trodde verkligen att jag skulle dö, om inte annat så ville jag det. Gjorde så förbannat ont!
    Provade lustgas, men tyckte inte att det funkade, jag hade fullt upp med att skrika istället.
    lucas, min prins.
  • First baby
    melamikaela skrev 2010-04-21 15:10:39 följande:
    Provade lustgas, men tyckte inte att det funkade, jag hade fullt upp med att skrika istället.
    ingen annan bedövning i.ö?
    ♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?