• Jackie85

Hur ont gör det egentligen att föda barn?

Hur känns det egentligen att föda barn?

Om man som mig är typen som tacksamt skulle ta emot all smärtlindring som finns, hur smärtfritt kan man då egentligen komma egenom en förlossning?

Vilket skede gör egentligen ondast och hur "känns" de olika delarna?

Jag har en föreställning om att värkarna känns som menssmärtor x 100 ungefär, alltså en fruktansvärd smärta, men ingen smärta man inte klarar av.

Det skedet som oroar mig mest är helt klart själva "utdrivningsskedet", då speciellt precis när barnet kommer ut och man eventuellt spricker. Det måste ju vara det klart smärtsammaste skedet. Om man har en bäckenbottenbedövning vet någon ifall man då inte känner detta skedet alls?

Sedan en fråga om epiduralbedövning - Kan man stå, gå och föda ståendes på knä med denna bedövning, eller "fungerar" inte benen?

• Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?
  • Eisa

Jag var också rädd för utdrivningsskedet TS men det var helt smärtfritt konstigt nog. Jag fattar inte hur det kunde vara det, men det var det. Jag kände absolut ingen smärta alls.

Öppninsgvärkarna gjorde ont men det var fullt hanterbart. Jag hade inte ens lustgas.

Och jag var RÄDD innan så klarade jag det så klarar du.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-21 15:55:35 följande:
    Hm. Det är ju svårt att definera smärta men jag hade så ont efter min operation att jag faktiskt trodde att jag skulle dö. Så ont gjorde det. Hur ont hade du haft innan? På den där skalan sjukvården använder där 1 är ingen och 10 är värsta tänkbara smärta.
    Ja, för mig är ju förlossningssmärtan en klar 10 och innan har jag väl haft 8-9 även om jag innan förlossningen tyckte att de smärtorna var en 10:a
  • Anonym

Jag dog varenda gång jag fick en värk ....f*n va ont men efter att jag fick EDA så var jag i himmelriket...jösses vilken befrielse :) Från att va döende till att bara känna trycket neråt...underbart!!!!!

• Ninja05
    Fruktansvärd smärta.. hm. Jag har upplevt smärtor som gjort att man vill dö ja. Blev bla biten av en 50 kg schäfer i ansiktet det gjorde så ont så jag hamnade i chock. Sedan har jag blivit sparkad av en häst halvt medvetslös och den smärtan var ... ja hemsk. Skulle nog svara ja på det.

Men undrar lite vart du vill komma med frågan?

Anonym skrev 2010-03-21 14:03:58 följande:
    Du tyckte att det gjorde fruktansvärt ont, har du upplevt fruktansvärd smärta innan?
  • Busgrabbarnas mamma

Det gör ont som s-tan, men jag måste säga att efter timmar av värkar var det ändå väldigt "skönt" att få trycka på under utdrivningsskedet. Jag hade bäckenbottenbedövning under sista förlossningen men tyckte inte om den. Jag hade inte lika ont som jag haft vid de tidigare förlossningarna, men det gjorde också att jag inte kände värkarna lika starkt och kunde inte krysta så bra. Hade behövt känna mer eftersom lilltjejen var hyfsat stor och svår att få ut. Men det är jag det. För andra kan ju den sortens bedövning vara kanon.

• Anonym

Jag har också varit med om en del smärta innan, tex gallsten brutit fingret precis som du.

Förlossningssmärtorna är inte lite extrema som dessa smärtor, när man brutit något så svimmar man ju av smärta och även i gallsten men förlossningssmärtona är ölite mildare även om det gör ont det med.

Och sen kan du ju fuska och ta epidural då gör det ju inte ont alls.

• Anonym (annan smärta)

Kan inte citera av nån anledning...

Jag tror att mycket av den smärtan du beskriver att du upplevt tidigare är värre än vad du kommer att uppleva förlossningssmärta.

Den värsta smärta jag någonsin upplevt är smärtan från kraftig foglossning (visserligen också gravidrelaterat) när man kliver snett och tappar kontrollen och belastar framfogen/blygdbenet snett. Det är den enda smärta jag nästan svimmat av. Efter det kommer nog att bryta armbågen. Sedan kommer föda barn.
    Klart att det gör ont, men som så många skrivit så är det hanterbart. Jag använde lustgas och bäckenbottenbedövning mot slutet, jag blev både klippt och sprack en del och det kände jag inte alls.
    Hade jag haft ett val inför nästa bebis så hade jag definitivt försökt utan bäckenbottenbedövningen.
    Nu blir det snitt av medicinska skäl så nu är jag orolig för den smärtan istället, har aldrig opererarats i buken.

Men om du nu skulle välja/få planerat snitt pga förlossningsrädsla så behöver du ju inte oroa dig för narkosen. Med största säkerhet blir du inte sövd. Jag ska vara vaken nu när min bebis ska ut.

• LBA

Jag var faktiskt glad när det väl satte igång =) Jag blev lite stolt faktiskt! Å nu får jag berätta för alla att han äntligen är på väg...Det händer så mycket, visst är man lite skrajjsen men man får ju sååå bra vård på förlossningen så man känner sig ju som en drottning! Nu när jag tänker tillbaka på min så minns jag bara dom glada bitarna, tex. Lustgasen och vad jag sa när jag typ var "hög" Jag skrattade i värkarna och sa aj aj aj..och sambon skrattade med mig..men visst det var stunder då dom var lite starkare men då bet jag ihop och höll mig tyst och hamnade i en annan värld...Det gör ju inte ont hela tiden...

• Anonym (lilla jag)
    LBA skrev 2010-03-24 08:57:40 följande:
    J..Det händer så mycket, visst är man lite skrajjsen men man får ju sååå bra vård på förlossningen så man känner sig ju som en drottning!
    min upplevelse av min förlossning är att jag precis lika gärna hade kunnat föda hemma. trots en lång och utdraget process fick jag varken hjälp eller smärtlindring på förlossningen och inte heller på bb.
    efter måånga timmar blev jag paralyserad av smärtan och tröttheten och kunde inte göra mig förstådd och än mindre röra mig. jag blev bokstavligen paralyserad.

jag är så ledsen för att min förlossning blev som den blev. jag läste på om olika sorters smärtlindring och försökte hålla ett öppet sinne inför vad som kunde hända. men jag hade faktsikt aldrig tänkt tanken att jag inte skulle få någon smärtlindring alls pga personalbrist.. jag har aldrig känt mig så liten och åsidosatt i hela mitt liv.
  • Anonym (VA?)
    Anonym (lilla jag) skrev 2010-03-27 21:05:56 följande:
    min upplevelse av min förlossning är att jag precis lika gärna hade kunnat föda hemma. trots en lång och utdraget process fick jag varken hjälp eller smärtlindring på förlossningen och inte heller på bb.efter måånga timmar blev jag paralyserad av smärtan och tröttheten och kunde inte göra mig förstådd och än mindre röra mig. jag blev bokstavligen paralyserad.jag är så ledsen för att min förlossning blev som den blev. jag läste på om olika sorters smärtlindring och försökte hålla ett öppet sinne inför vad som kunde hända. men jag hade faktsikt aldrig tänkt tanken att jag inte skulle få någon smärtlindring alls pga personalbrist.. jag har aldrig känt mig så liten och åsidosatt i hela mitt liv.
    Va?? låter ju hemskt att inte kunna få smärlindrinmg pga personalbrist? Vilket sjukhus var du på..??? Hoppas det inte var SÖS där jag ska föda snart...
Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?