Jag kan berätta hur det var för mig. Jag var livrädd för att föda, även om jag hade inställningen att jag inte kunde göra så mkt än att bita ihop och trycka ut ungen
Trodde dock att jag säkert skulle få panik över smärtan... Sa det till min sambo me, att jag förmodligen inte skulle kunna slappna av utan bara få panik liksom. Har väldigt låg smärttröskel och är nålrädd så jag fick till och med bedövningssalva på handen när de satte droppet
Gick hemma med värkar från 2 på natten till cirka 10 på förmiddagen. Kommer ihåg att jag inte visste vad jag skulle ta mig till, gick på toaletten hela tiden för att få bort det onda liksom. Kändes som när man har sån där jättemagknip som bara går över om man går på toaletten... Bara det att det ju inte gjorde det den här gången... I bilen in till förlossningen tyckte jag dock det klingade av lite, så jag var helt säker på att bli hemskickad igen... Väl inne var jag dock öppen 5 cm och BM kunde känns huvudet på min dotter
Jag blev så glad och såå lättad. Hade ju klarat av en massa hemma redan! Hade väldigt täta värkar, ungefär 1/2 minute mellan varje. Kommer ihåg att min sambo fick panik en gång och sa till BM att han hade läst att värkarna inte skulle komma så tätt. BM sa att jag hade en livmoder som arbeta som hos en andragångsföderska. Min sambo var dock en fena på att sköta lustgasen, så den fick jag mkt hjälp från tyckte jag. Fick liksom tankarna på annat håll. Under öppningsskedet sa jag till BM en gång att det inte var så farligt som jag hade trott. Hon var nog inte van vid att höra det
Ändå ringde jag på klockan några gånger för att jag trodde nåt konstigt hade hänt. Ja tänkte, så här ont kan man väl inte ha om inte ungen e på väg ut
När jag då skulle krysta ut henne og det låång tid, kanske två timmar. Hade inga krafter och värkarna stannade av lite så ja fick värkstimulerande dropp. Jag var dock så himla rädd att de skulle bli tvungna att ta till sugklocka eller nåt (var livrädd för att spricka), så jag kände inte att det gjorde så himla ont, var bara så fokuserad på att hon skulle komma ut. Sprang ingenting när hon väl kom ut, trots att hon hade handen uppe vid ansiktet. När hon sen låg på magen kände jag hur ont jag hade där hon hade kommit ut, för då kunde jag tillåta mig att känna efter.
Lustgas var den enda smärtlindring jag hade. Inte en enda gång tänkte jag att jag ville/behövde ha något annat.
Kan tillägga att i min journal står det att jag slappnade av bra, vilket säkert var en bidragade orsak till att jag aldrig fick panik som jag trode ja skulle få. Lustgasen var grym me. Kände mig som en full 15-åring som tjatade på min sambo om hur mkt jag älskar honom
Tyckte även radion pratade till mig, och hörde ett högt surrande ljud inne i rummet som jag också låg och tjatade om
Du har en häftig upplevelse framför dig! Jag längtar till nästa gång det är min tur. Det är verkligen grymt att föda barn.