• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Maria K

En storleksfråga, vi använder pockets (fuzzi bunz mest) och då vår dotter är prematur så fick vi ju använda engångsblöjor först och sen XS, hon väger nu ca 7,5kg och har fortfarande storlek S.

Men vad har vanliga "stora" bäbisar för storlek när de föds?
    Bäbis ska komma om typ 1,5 månad och på den tiden tror jag inte N har växt i M storleken.

• fröken sol
    Loreena skrev 2010-09-23 20:26:28 följande:
    Är det bara jag som tycker att engångsblöjor luktar urk? Jag tycker att det luktar kiss, institution som för tankarna till äldreomsorgen, ammoniak, kemikalier och bläääk.
    Tygisar är det bästa! :D
    det luktar göräckligt. men vi använder ibland men färre och färre tillfällen.
  • Ekorrfamiljen
    Loreena skrev 2010-09-23 19:52:56 följande:
    Är det någon som handlat från babykind.co.uk?
    Vad kostar portot?
    Har ni provat nature babies classic covers? Är de bra? jag tyckte att de fanns i fina färger och det verkar bra att man kan anpassa storlekarna.
    Har beställt därifrån och portot står väl när man beställer? Det gick fort att få paketet därifrån iaf.

Engångare luktar som sagt kablärk, till och med innan de hunnit användas. Tack och lov att tvättmaskinen snart är lagad så jag kan återgå till mina tygisar igen.
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • IVFmamma

Vi kör ju med engångs på barnen på natten och hittade idag på Coop sånna miljövänliga blöjor (Nature babies?) för halva priset för att påsen var lite trasig och smutsig, tänka att en sån lite grej kan göra hela ens dag.

• johlinn
    Maria K skrev 2010-09-24 12:16:48 följande:
    En storleksfråga, vi använder pockets (fuzzi bunz mest) och då vår dotter är prematur så fick vi ju använda engångsblöjor först och sen XS, hon väger nu ca 7,5kg och har fortfarande storlek S.

Men vad har vanliga "stora" bäbisar för storlek när de föds?
    Bäbis ska komma om typ 1,5 månad och på den tiden tror jag inte N har växt i M storleken.
    Ingen aning, E. var yttepytte och prematur fuzzisarna var de enda som satt riktigt bra. Men när han vägde ca 3 kg så hade han nog kunnat haft stl S på Fuzzi, jag hade dock inte köpt någon sån utan bara en M som var gigantisk. Dock så passade faktiskt BG onesize rätt hyggligt så vi körde mest på dem.
  • myran82

Hejsan.
    Jag har kikat på tygblöjor ett tag och funderar på formsydd frottéblöja med blöjbyxa utanpå.

Vad tror ni om det? Är det hyffsat smidigt & lätt?

• johlinn

myran - lätt är det, men smidigt är det inte. Frottéblöjorna suger ruskigt mycket och är toppen för o suga upp mycket kiss och löst bajs. MEN de är tjocka och otympliga på ett litet barn. Tycker jag alltså!

• myran82
    johlinn skrev 2010-09-30 19:18:19 följande:
    myran - lätt är det, men smidigt är det inte. Frottéblöjorna suger ruskigt mycket och är toppen för o suga upp mycket kiss och löst bajs. MEN de är tjocka och otympliga på ett litet barn. Tycker jag alltså!
    Kanske bättre med flanell? Jag är helt ny på det här.

Sonen är 6 månader & väger 7.2 kg om det spelar in
  • IVFmamma

Frottéblöjorna funkar bäst som nattblöjor, flanell är smidigare dagtid.

Om du inte är kräsen är mitt tips att köpa grejer begagnat. De suger bäst när de är välanvända.

• myran82
    IVFmamma skrev 2010-09-30 19:41:35 följande:
    Frottéblöjorna funkar bäst som nattblöjor, flanell är smidigare dagtid.

Om du inte är kräsen är mitt tips att köpa grejer begagnat. De suger bäst när de är välanvända.
    Blöjbyxan kan jag nog tänka mig men är lite tveksam till själva blöjan att köpa begagnat.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24