• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Candra

Tack igen :)

Nu har vi hämtat ut dem på posten, så nu blir det spännande att testa!
    När man tvättar dem, går det bra att tvätta med inlägget i, eller måste man ta ut dem? Tänker att det inte kan vara så mysigt att plocka isär kissiga blöjor

• Tygtiiger
    Loreena skrev 2011-02-02 12:15:33 följande:
    Hur gör ni andra när ni ska iväg och inte kan byta på ett tag? Räcker det med ett extra inlägg i microfiber och ett torrskikt i fleece? Om ni tex  ska gå på stan i några timmar. Hemma byter jag blöja med 1-2 timmars mellanrum, ibland oftare, för jag tycker inte att min son ska behöva vara blöt.
    Jag tar med extra blöjor, plastpåse och byter i vagnen precis som jag skulle gjort med en engångs, fast jag slänger inte den använda blöjan utan tar med den hem. Man måste ju ändå ha beredskap för om de bajsar. I pockets kan man ju lägga i extra inlägg, men om man boostar för mycket börjar de läcka och våra formsydda blev rätt bulkiga om de boostades för mycket. Torrskikt i fleece är bra dock!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • johlinn

gör ungefär som hemma om jag byter ute. vi har haft pockets och bytt ungefär var fjärde timme om det inte bajsats. De knyts in i plastpåse eller läggs i pulpåse. Får hem plastpåsar från dagis, så det har jag gott om dock, så pulpåsen används sällan nu.

• Loreena
    johlinn skrev 2011-02-02 20:52:10 följande:
    gör ungefär som hemma om jag byter ute. vi har haft pockets och bytt ungefär var fjärde timme om det inte bajsats. De knyts in i plastpåse eller läggs i pulpåse. Får hem plastpåsar från dagis, så det har jag gott om dock, så pulpåsen används sällan nu.
    Vad använder ni för pocket om ni klarar er i 4 timmar? Vad har ni för inlägg i blöjan? Det verkar ju toppenbra om man ska iväg! Just nu så använder vi engång om vi ska bort eftersom att de håller torrt längre, men jag gillar eg inte engångsblöjorna, tycker att de stinker.
  • johlinn

Loreena - vi har bumgenious pocket. De håller bra för oss med det vanliga inlägget i. Om de ska hålla för natten boostar jag mer.

• yrväder
    Loreena skrev 2011-02-03 14:26:38 följande:
    Vad använder ni för pocket om ni klarar er i 4 timmar? Vad har ni för inlägg i blöjan? Det verkar ju toppenbra om man ska iväg! Just nu så använder vi engång om vi ska bort eftersom att de håller torrt längre, men jag gillar eg inte engångsblöjorna, tycker att de stinker.
    Syrran har hemmasydda pockets på sin dotter med naturmaterial innerst (så det blir ju ett extra uppsugande lager i dom) På dagarna har hon inlägg som är 3 lager microfiber, och 3 lager bambu och hon byter ungefär var tredje timme men dom håller oftast fyra innan dom riskerar att läcka. På natten har hon 9 lager bambu.
  • Candra

Första natten med tygblöja för dottern nu :P spännnde

Svar på tråden Tygblöjetråden 24