• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    Cornellia skrev 2011-02-11 14:19:52 följande:
    Nu känner jag mig ännu mer velig och förvirrad

Kanske man skulle köpa blöjor istället då. *börjar om att läsa det där jäkla sjalbarnsforumet*
    Om du inte gillar dem kan du alltid sälja dem på blocket eller sjalbarn sedan - det kan du inte med pampers!!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • betula

Här är en till nygravid som överväger tygblöjor. Inte alls händig dock, så det är köp som gäller, men blir ju helt förvirrad av allt man måste sätta in sig i för att känna att man kan göra vettigt val.

AIO känns ju praktiskt som nybörjare, men det är ju sån skillnad ekonomiskt om man jämför m vikblöjor :/ Begagnat gör ju det givetvis mer ekonomiskt, men jag tycker fortfarande prisskillnaden är så stor :(

Vad är adressen till detta "sjalbarn" som det pratas om?

• Cornellia
    betula skrev 2011-02-11 14:48:29 följande:
    Här är en till nygravid som överväger tygblöjor. Inte alls händig dock, så det är köp som gäller, men blir ju helt förvirrad av allt man måste sätta in sig i för att känna att man kan göra vettigt val.

AIO känns ju praktiskt som nybörjare, men det är ju sån skillnad ekonomiskt om man jämför m vikblöjor :/ Begagnat gör ju det givetvis mer ekonomiskt, men jag tycker fortfarande prisskillnaden är så stor :(

Vad är adressen till detta "sjalbarn" som det pratas om?
    www.sjalbarn.se

men jag blir mest förvirrad av det forumet.
  • yrväder

Svårt och svårt. Jag hade aldrig sett en pocket i hela mitt liv när jag sydde första tygblöjorna till E. Det enda jag hade sett var imses flanellformsydda (gamla utan resår) och deras blöjskal. Trots det ritade jag tom mönster själv för att få till passformen då E är väldigt smal. Visst, kanske inte det vackraste jag sytt i mitt liv, men dom gick att använda och enda gången dom läckte var på slutet när kardborren var så dålig att den gick upp....

Men visst, det var lite pilligt och man får nåla som en tok för en del pul glider helt hopplöst mycket, men där tycker jag myllymuksuts är överlägsen, tycker deras pul är väldigt enkel att sy i. Sen beror det ju på vad man har för innermaterial oxå, coolmax är jättehalkigt och sladdrig och svårsytt, microfleece är lättare, bambufrotten som jag hade på andra omgången pockets var lite småknepig, men det gick.

Jag tycker du ska testa! Det är kul, och (oftast) blir det billigare än att köpa. Om man inte får habegär och köper mer tyg än man behöver och syr fler blöjor än man behöver

• Candra

TygTiger: Den kommentaren snor jag direkt

• Cornellia
    Candra skrev 2011-02-11 14:25:21 följande:
    På sjalbarn är det många som säljer begagnat riktigt billigt, så köp lite olika varianter där och prova vad du trivs bäst med innan du testar att sy själv. Jag tycker alltid det är lättare att sy saker efter man kunnat klämma lite på en färdig innan. Jag är jättesugen på att sy själv, men drar mig lite för att köpa dyra tyger innan jag känner mig helt säker på formen, så experimenterar med fleece o dyl innan.
    Jag är inte alls bekväm med att köpa begagnade blöjor, jag kommer nog köpa nytt.

Är oxå sugen på att sy, det verkar så roligt, men det verkar som att det är lättare till större barn. Ska nog fundera på att köpa istället, men det är ju för 17 en ännu större djungel.
  • Candra

Och som vanligt vägrar ipaden skicka allt jag skriver : P hur som helst : P till och med min veliga sambo är helt såld på tygblöjor nu, så länge det är jag som tvättar iaf :P

• Candra

De tvättas så varmt, så ur bakteriesynpunkt är det inget att oroa sig för, och de absorberar bättre ju mer tvättade de är.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24