• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Candra

Det läckte en del, den var helt fylld när hon vaknade. Dåliga inlägg kanske? Eller behövs kanske tvättas mer..
    Tror blöjorna är gränsfall för små, tycker inte de täcker så bra bak när hon rör sig. Nåt tips på blöjor som är lite större i storleken baktill?

• johlinn

Candra - vad hade du för blöja och vilka inlägg? 

iv:s aio tycker jag fungerar super på natten. De är ju i olika storlekar också.

• Candra

Papoose pocket, var billigt på tradera så tänkte testa dem först.. Inläggen har jag ingen aning om, men dem finns också på tradera, så får kolla där.. De håller bra för vätskan i sig, de känns bara för små.

• Candra

I vanliga blöjor så har hon alltid storleken större än vad det står. Hon väger 10kg men hade liberos från 13kg, mindre var för smått.. Borde jag köpa för samma antal kilo i tyg då också? De här står upp till 15 kg, men jag är skeptisk..

• johlinn

Det kan vara så att blöjorna är för små, men du kan också prova att lägga i mer inlägg i blöjan innan du ger upp den storleken.
    IV:s blöjor brukar gå att få tag på begagnade till bra priser om du vill testa dem istället.

• johlinn

Till natten har vi ungefär dubbelt så mycket inlägg som till dagen, ibland lite mer.

• Candra

Jag försökte lägga i fler, men då gick blöjan inte på alls. Aja, bara att testa igen ikväll och se om det blir nån skillnad.
    Såg att det fanns iv på blocket, men jag har ingen möjlighet att åka och hämta nåt, måste skickas isf, och det känns lite osäkert från blocket.
    Vill testa att sy själv, men pul känns lite dyrt att köpa innan jag vet att det faktiskt blir bra.. Och fleece lär väl inte hålla tätt så länge.

• johlinn

Förstår - du får slänga ut lite frågor på sjalbarn eller här om det är någon du "känner" som du vågar köpa av som har att sälja.

• Nillan77
    Candra skrev 2011-02-04 11:19:28 följande:
    Papoose pocket, var billigt på tradera så tänkte testa dem först.. Inläggen har jag ingen aning om, men dem finns också på tradera, så får kolla där.. De håller bra för vätskan i sig, de känns bara för små.
    Jag har också köpt dessa. Såg idag att en av dem gått sönder. Lamineringen (eller vad det heter) har släppt från tyget. Kolla så det inte är det som hänt. Hade du bara det inlägget som följde med? Eller har du köpt de där inläggen som ska suga mer?

Jag tycker dessa pocket är väldigt små. Min pojke väger också runt 10 kg, men det är precis att de går på. De ser för små ut runt benen.
  • Candra

Nej, de är hela. De håller vätska bra, men de ser som sagt för små ut och kan inte ta så mycket kiss.. Har köpt de andra inläggen också.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24