• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Pulp
    emindy skrev 2011-01-24 21:48:18 följande:
    nejdå, de funkade fint när lillan var liten men jag misshandlade dem innan hon föddes för jag tyckte de kändes så nya...
    Men vad bra, jag tänkte att de skulle kunna vara ett alternativ! Så fort jag kommer iväg till IKEA ska jag köpa på mig en bunt som får användas hemma ett tag innan skrutten kommer ut! De är ju väldigt billiga och det är ju onödigt att köpa det dyraste bara för att!

Men man kanske behöver större efter ett tag, de är ju 70x70 cm. Visst ska man ha lite större när bebisen blir större?
  • Nillan77
    caromell skrev 2011-01-24 22:31:21 följande:
    Vilken variant  av IV's blöjbyxor använde du? 
    Jag använde främst ImseVimse Blöjbyxa Organic Cotton, men jag provade även ImseVimse Blöjbyxa Soft och ImseVimse Blöjbyxa Fox Fibre. Fox Fibre gillade jag inte alls. Soft var helt ok.
  • MammaEmilie

Imse vimses ull byxor är också jättebra, dom har även rytvävda vikblöjor i 2 oliga stolekar.

• fröken sol
    Pulp skrev 2011-01-25 06:59:54 följande:
    Men vad bra, jag tänkte att de skulle kunna vara ett alternativ! Så fort jag kommer iväg till IKEA ska jag köpa på mig en bunt som får användas hemma ett tag innan skrutten kommer ut! De är ju väldigt billiga och det är ju onödigt att köpa det dyraste bara för att!

Men man kanske behöver större efter ett tag, de är ju 70x70 cm. Visst ska man ha lite större när bebisen blir större?
    hej vi använder 70x70 barnslig tvättlapp, eller 75x75 imses fortfarande på dagtid men 80x80 eller 85x85 på natten det funkar super. Innan när han var nyfödd hade vi sånna som var 60 och 65 tror jag. Nu är han 7,5 månad.
  • Emmelinan
    johlinn skrev 2011-01-24 20:17:37 följande:
    Emmelinan - då har du nog energi att hitta ett sätt som KOMMER fungera för er lilla familj. Det är så olika vilket system som passar när väl bebis är ute. Måste säga att jag är förvånad att det fungerat så bra för oss. Vi har trots allt mycket runt oss just nu och ändå har tanken aldrig slagit mig att ge upp tygisarna, för de fungerar SÅ bra! (pockets och aio nästan enbart)
    Ja, jag hoppas det! Jag har en KANSLA av att vi kommer gilla aio och/eller pocket bast, men vad vet jag?
  • Emmelinan
    Tygtiiger skrev 2011-01-24 21:01:58 följande:

Emmelinan: om du vill få det att funka - gå inte ut stenhårt och kämpa dig blå! Kör på engångs om ni tycker det är jobbigt någon dag och testa lite olika sorter, för oss funkade det jättebra att ta paus då och då - dessutom blir man ju motiverad när man känner hur illa engångs luktar!!

Tack for tipset! Jag har oxa tankt sa, att jag tar det 50/50 och ger det en chans. Kanns som att det ar mindre risk att man ger upp da.
  • Pulp

Nu har jag försökt googla runt och hitta var man kan köpa snappis. Jag hittar en del gamla länktips, men inget av dem fungerar längre.

Så är det någon som har förslag så tar jag gärna emot dem! Det känns ju som en bra idé att komplettera med det till vikisar!

• yrväder
    Pulp skrev 2011-01-26 13:52:53 följande:
    Nu har jag försökt googla runt och hitta var man kan köpa snappis. Jag hittar en del gamla länktips, men inget av dem fungerar längre.

Så är det någon som har förslag så tar jag gärna emot dem! Det känns ju som en bra idé att komplettera med det till vikisar!
    alvehamn.se har men deras sida verkar tillfälligt nere.
  • Pulp

yrväder: Jo, det var en av sidorna jag försökte med. Den har varit nere några dagar nu...

• yrväder
    Pulp skrev 2011-01-26 15:48:31 följande:
    yrväder: Jo, det var en av sidorna jag försökte med. Den har varit nere några dagar nu...
    Okej. Tror det är enda svenska sidan som har faktiskt. Vet att jag letade runt en del och har för mig att dom var dom enda jag hittade som hade. Förhoppningsvis kommer den upp snart igen. Annars finns det på ebay.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24