• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MillaochFidde

Hejsan!
    Jag är helt ny på området blöjor. Väntar barn nu i feb.
    Jag och min sambo funderar på att testa det med tygblöjor.
    Frågan är dock var köper man sånna?
    Å vad är det för olika.
    Det är ju som en hel djungel med även blöjor som med andra bebis grejer.
    Var köper man tygblöjor?
    Ska man ha en så kallad blöjtrosa utanpå eller kan man ha body direkt?
    Vill minnas att jag sett blöjtrosor bland barnkläderna mina förälrar sparat.
    Tack på förhand för hjälp :)

• Ekorrfamiljen

Hej MillaochFidde: Jag antar att du menar blöjbyxa? De blöjtrosor som fanns när vi var små släpper igenom fukt och funkar inte så bra ihop med tygisar. Tygblöjor finns att köpa hos Babyproffsen och lite andra barntillbehörsbutiker, eller på nätet (exv http://www.imsevimse.se som jag gillar mycket.) På första sidan här i tråden finns nog länkar till fler butiker. Jag vet inte vilka som fortfarande är aktiva, men någon annan har säkert koll.

Man kan välja vikblöjor där man har en tygduk som man viker och har en blöjbyxa till, eller så köper man pockets, som är som blöjbyxor med fickor där man lägger in något som suger bra eller allt-i-ett-blöjor där man har en färdig blöja. Då byts hela blöjan vid bytet och samma sak med pockets. Har du vikblöjor kan du rädda blöjbyxan ibland och återanvända vid nästa blöjbyte.

Nu är jag inte den bästa att förklara, men det finns säkert någon annan som kan komplettera mitt svammel.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Emmelinan

Du kan hitta jattemycket info och reviews pa youtube! Jag har spenderat TIMMAR med detta tygblojesokandet! Sa jag kommer bli sk*tsur om det sen visar sig att tygblojor inte funkar for oss och var livsstil! Det SKA funka, sa ar det bara!!!

• johlinn

Emmelinan - då har du nog energi att hitta ett sätt som KOMMER fungera för er lilla familj. Det är så olika vilket system som passar när väl bebis är ute. Måste säga att jag är förvånad att det fungerat så bra för oss. Vi har trots allt mycket runt oss just nu och ändå har tanken aldrig slagit mig att ge upp tygisarna, för de fungerar SÅ bra! (pockets och aio nästan enbart)

• Tygtiiger

Emmelinan: om du vill få det att funka - gå inte ut stenhårt och kämpa dig blå! Kör på engångs om ni tycker det är jobbigt någon dag och testa lite olika sorter, för oss funkade det jättebra att ta paus då och då - dessutom blir man ju motiverad när man känner hur illa engångs luktar!!

MillaochFidde: tygblöjor köper man begagnat eller på internet. Det finns engelska tygblöjesidor som är jättebra, tex www.thenappylady.co.uk som har massor av information och tips. Enkelt uttryckt behöver man något som suger upp kiss och stoppar bajs och något som håller vätan från kläderna.

Vikblöjor är ett tygstycke som man viker till för att forma som en blöja. Billigt, outslitligt, men lite pilligt.

Formsydda blöjor är färdigsydda och behöver inte vikas. Finns i flanell, frotté, bomull, bambu, mikrofiber etc.

Blöjbyxor är vattentäta byxor i någon form, finns i fleece, ull och laminerat tyg (PUL). Massor av olika modeller.

AIO är all-in-ones, blöja och blöjbyxa ihopsytt, som en engångsblöja fast man tvättar den efter varje gång, såklart.

Pockets är en blöjbyxa fodrad med fleece (oftast), mellan fodret och yttertyget bildas en ficka där man stoppar in ett inlägg av tyg som suger upp kisset. Funkar som en AIO men den måste fyllas innan man använder den, och torkar snabbare.

Man får prova sig fram med vad man gillar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • johlinn

Tygtiger - så sant! Vi har alltid kört med plastblöjor emellanåt, för bekvämlighetens skull till nätter, resor, reserv, barnvakt. Men vi längtar alltid tillbaka till våra tygisar. Har hittat fungerande nattblöja nu i tyg, men det ÄR enklare med plastblöja på natten.

• emindy
    Pulp skrev 2011-01-24 15:27:10 följande:
    Så de är bra först efter 1 1/2 år?

Är det någon som testat både nya Barnslig tvättlapp och nya imse vimse vikisar? Vilka suger bäst snabbast?
    nejdå, de funkade fint när lillan var liten men jag misshandlade dem innan hon föddes för jag tyckte de kändes så nya...
  • IVFmamma

Måste man alltid tvätta ullbyxorna innan de kuras? kan man inte bara fukta dem innan de läggs i kurvattnet?

• caromell
    Nillan77 skrev 2011-01-24 10:24:41 följande:
    Jag körde med vikisar och imse vimses blöjbyxor på dagen och Imse vimses allt-i-ett på natten. Det fungerade jättebra. Även min man klarade av det utan problem. Han var i och för sig positivt inställd till tygblöjor redan från början.
    Vilken variant  av IV's blöjbyxor använde du? 
Svar på tråden Tygblöjetråden 24