• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger

Cornellia - jag köpte ALLT nytt, sydde väldigt lite och bara för nöjes skull, och provade en hejdlös massa sorter (som jag skrivit om i min blogg här på fl, det hette något annat när sonen var liten ), en del har ändrats men många sorter finns kvar.

Och vi tjänade i runda slängar 4000 kr på tygblöjorna, trots att vi hade engångs ibland och köpte för mycket och inget begagnat. Det är enormnt dyrt att byta tolv bajsblöjor per dag om man använder engångs... så man ska inte oroa sig för att köpa och prova.

Vikblöjor och formsydda skulle jag köpa begagnade, i synnerhet vikisar är bättre när de är slitna. AIO och pockets är jag mer tveksam till och blöjbyxor tycker jag behöver köpas nya nu till nästa barn för de slits rätt så hårt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Cornellia

Just nu känns det som om jag lägger tygblöje ideerna på hyllan. Det verkar vara skitsvårt att hitta enkla blöjor som passar eller att sy själv i förväg, och jag känner spontant att jag inte vill hålla på att sy/leta/köpa sen när barnet är nyfött.

Men tack för svaren iaf.

• Nillan77
    Candra skrev 2011-02-10 08:48:49 följande:
    Vad vill du ha för dem då?

Vilken blöja är er favorit?
    Försökte svara i ett meddelande direkt till dig, men det fungerade inte så bra. 60 kr st vill jag gärna ha plus frakten. Vad den kan gå på har jag inte kollat.

Min favorit just nu är Bumgenius Flips.
  • Tygtiiger
    Cornellia skrev 2011-02-11 17:44:44 följande:
    Just nu känns det som om jag lägger tygblöje ideerna på hyllan. Det verkar vara skitsvårt att hitta enkla blöjor som passar eller att sy själv i förväg, och jag känner spontant att jag inte vill hålla på att sy/leta/köpa sen när barnet är nyfött.

Men tack för svaren iaf.
    Man ska bara prova om man känner för det! Om lusten faller på så köp någon enstaka blöja och prova mellan engångsblöjorna, så ser du snabbt hur du tycker det funkar.
  • Tygtiiger
    Nillan77 skrev 2011-02-11 21:19:57 följande:
    Hur gör ni vid magsjuka? Använder ni tygblöjor eller engångs då?
    TYGBLÖJOR! Frottéblöjor var det enda som stoppade den typen av löst bajs i explosionsform. I engångsblöjorna gled det ju bara av och upp och ut Död. Blä. Nä, tacka vet jag frottéblöjorna. Vi körde dem en omgång i nittio grader när magsjukan var över för säkerhets skull. (Dessutom var det lätt att se om han kissat något och det är ju viktigt vid magsjuka)
  • Tygtiiger
    Nillan77 skrev 2011-02-11 21:39:59 följande:
    Min man vill inte att vi använder tyg när det är magsjuka för blöjorna är så jobbiga att skölja...
    Duschen och badkaret, precis som man får göra med barnet. Så gjorde vi.
  • Cornellia
    Tygtiiger skrev 2011-02-11 21:12:38 följande:
    Man ska bara prova om man känner för det! Om lusten faller på så köp någon enstaka blöja och prova mellan engångsblöjorna, så ser du snabbt hur du tycker det funkar.
    Problemet är ju att vi vill ha tygblöjor, det känns helt rätt. Men som sagt verkar det vara så svårt att hitta rätt i djungeln.
  • Nillan77

Vi har en handdusch vid toaletten, men det är så dåligt sprut i den så det är svårt att få bort bajset utan att gnugga lite också. Min man vill absolut inte få bajs på händerna. Han tror inte att det räcker att tvätta händerna ordentligt efteråt.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24