• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • brünnhilde
    yrväder skrev 2011-02-12 23:58:41 följande:
    Thalia
    Tror inte rispapper är nån större ide på magsjuka/diarre, det lär nog bara rinna av. Dom säger ju att det inte är någon mening med rispapper på amningsbajs så kan inte se att det skulle funka bättre vid magsjuka.
    Jaha..

Men för oss funkade det jättebra....
  • madde10

Nu har jag sytt min första tygblöja!
    Gick hyfsat bra men jag fattar inte riktigt hur det inte ska läcka. Stod i ottobre beskrivningen att det skulle vara flanell/bomull/frotte eller liknande på utsidan. Gärna med nåt fint mönster på.
    Så jag sydde med flanell på utsidan. Men eftersom det inte är nåt PUL tyg, så måste den väl läcka? och då måste man sätta på ett blöjskal eller ullbyxa. Varför har man då ett fint mönster på blöjan om man ändå måste dölja det? Hmm, mycket att läsa på om olika material Glad

• yrväder

Madde
    Precis, du har alltså sytt en formsydd blöja och dom måste man ha en ytterbyxa i pul eller ull ovanpå, annars läcker dom. Fint tyg, tja roligare att sy, tvätta, byta

• madde10
    yrväder skrev 2011-02-13 23:51:46 följande:
    Madde
    Precis, du har alltså sytt en formsydd blöja och dom måste man ha en ytterbyxa i pul eller ull ovanpå, annars läcker dom. Fint tyg, tja roligare att sy, tvätta, byta
    Jaha, då förstår jag! Ja, vad gör man inte för att det ska bli roligare att tvätta
    Undrar om jag kan byta ut tyget på utsidan till PUL  fast jag gör insidan likadan, eller kommer det att läcka ändå,för man vändsyr ju. Jag tänker främst på i grenen.
  • yrväder

Jag vändsyr alla mina pockets och gör stickningar runtom och gör resårkanaler både i ben och midja. Det viktiga är att sy med polyestertråd som inte leder fukt. När man sen tvättar blöjan tätas pulskiktet igen runt tråden

• Pulp

Vad tror ni om förrådet jag byggt upp nu (via Tradera)?

12 st ImseVimse Formsydda Flanellblöjor Newborn
    6 st  ImseVimse Ekologisk Vikblöja 75 gram

2 st ImseVimse Blöjbyxa Soft 3-6 kg - använda men i bra skick
    2 stycken blöjbyxor soft ekologiska, 3-6 kg - oanvända
    2 st  ImseVimse Blöjbyxa Soft - 5-8 kg  - använda men i bra skick

2 rullar av rispapper  NYA
    4 st inlägg för torr stjärt - NYA
    2 st inlägg för ökat absorption  NYA
    5 st flanellinlägg från Imse Vimse

Det blev mycket imse vimse och inte bara vikisar som jag tänkte från början. Men då maken fortfarande är lite tveksam så kanske han tycker det är bättre med formsydda!

Visst borde detta räcka första perioden? Eller borde jag komplettera med något annat? Kanske snappisar då, eller finns det något annat alternativ för det? 

• Tygtiiger
    Pulp skrev 2011-02-14 07:35:58 följande:

Det blev mycket imse vimse och inte bara vikisar som jag tänkte från början. Men då maken fortfarande är lite tveksam så kanske han tycker det är bättre med formsydda!

Visst borde detta räcka första perioden? Eller borde jag komplettera med något annat? Kanske snappisar då, eller finns det något annat alternativ för det? 
    Det beror helt på vad du tycker om de formsydda. Jag avskydde imses formsydda tyckte de var krångliga, breda och klumpiga. Vikblöjorna var kanon. Snappisar kan du inte använda på flanell, bara på frotté eller rutvävda blöjor.

Med 18 blöjor skulle jag tro att du behöver tvätta varje - varannan dag, men det beror helt på hur ofta ni behöver byta. Vi var tvungna att byta tolv blöjor per dag eftersom vår son bajsade åtminstone tio gånger om dagen när han var liten, och då går det ju åt!

Det är väl ett utmärkt paket att börja med, så märker du vad ni gillar och vad ni vill byta ut eller komplettera med!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Ronjas mamma

Yrväder syr du några barn själv kan dra på typ up and go? Min stora tjej börjar mer och mer vilja kunna själv problemet är att hon lätt får av sig blöjan men kan inte få den på igen. Eller kan de kanske det med knappar? BG har ju bytat ut sina med knappar så kunde jag ju bara köpa några av den nya modellen..

• yrväder

Ronja
    Nej jag har inte testat det, E har inte börjat göra så än, men jag har sett mönster som är gjorda för det, både med och utan knappar. Känns ju smidigt att kunna öppna blöjan utifall dom har bajsat.

• fröken sol
    Pulp skrev 2011-02-14 07:35:58 följande:

nu använder vi 6-8 blöjor per dag när han är 8 månader. men använde mååånga fler när han var bebis, eftersom han bajsade heeela tiden :) så jag hade nog velat ha lite fler blöjor för att slippa tvätta så ofta.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24