• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • fröken sol

samt vi hade bara 4 blöjbyxor i början dom blev ofta bajsiga så vi fick tvätta för hand, sen när vi köpte fler blev livet så mycket lättare.

• Tygtiiger

Vad har ni för skötväskor? Sist hade vi en canvasväska från Marco Polo som var bra men den är sliten och jag funderar på att gå loss på en kul skötväska, även om det väl egentligen är onödigt. De flesta traditionella skötväskor är ju patetiskt små (skiphop och liknande) - jag kollade på jujube och de har lite större. Rekommendationer?

Krupke, we've got problems of our own!
  • fröken sol

vi kör på ryggsäck, funkar super, mer ergonomiskt med om man ska bära med sig den utan vagn :)

• Pulp

Jag ska se om jag får tag på 10 imse vimse vikisar som jag såg på en annons på blocket då som komplement! 

• MammaEmilie

jysk har rutvävda 70x70 har själv haft imse vimses 85x85 men dom kändes stora ibörjan. Hörde på sjalbarn att jysks rutvävda va bra men behöves tvättas några gånger innan det blev bra uppsugningsförmåga.
    Dom är otroligt billiga 12pack för 129kr.
    ps det står tvättlappar på förpackningen.

• Ronjas mamma

Jo yrväder har också tänkt på det med hur man gör vid bajs.. Säg till om du provar sy några eller ni andra om ni ser någon som gör en up and go tygblöja.. Jag hade en gammal datorväska först men sedan hittade en kompis till mig den som stadium har gjort och den är perfekt dessutom har den en blikslås så man kan öppna väskan en strimla i toppen så man snabbt kan komma åt torklappar och dyligt Den är dok inte så skoj eller lyxig bara som en svart axelväska. Men där är plats till en dags ekstra kläder och tygblöjor till två..

• Pulp

emelie: Kanske skulle kolla på Jysk! Tack!

• Pulp

Vad heter de? Står det också att det är tvättlappar?

• Titinea
    Ronjas mamma skrev 2011-02-14 13:54:33 följande:
    Jo yrväder har också tänkt på det med hur man gör vid bajs.. Säg till om du provar sy några eller ni andra om ni ser någon som gör en up and go tygblöja.. Jag hade en gammal datorväska först men sedan hittade en kompis till mig den som stadium har gjort och den är perfekt dessutom har den en blikslås så man kan öppna väskan en strimla i toppen så man snabbt kan komma åt torklappar och dyligt Den är dok inte så skoj eller lyxig bara som en svart axelväska. Men där är plats till en dags ekstra kläder och tygblöjor till två..
    Jag har tänkt sy en sådan, men har inte kommit längre än så. Testade sy en i ett träningsbyxemönster, men den höll inte för längre tid, kanske för en kissning och inget mer. Så det blir många blöjor med sådana.
    Men just nu så fungerar det bra med mina fram, sido och bakknäppta blöjor på A, så behovet för dra upp blöja är inte så stort så jag har prioriterat annat.
    Kika gärna in i min syblogg
Svar på tråden Tygblöjetråden 24