• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Candra

Vart kan jag få tag i en STOR pul-påse? Den blir ju full efter bara några stycken!
    Kan man ha vatten i papperskorgen, eller kan det skada blöjorna? Fick världens chock när jag plockade ur själva hinken inför tvätten igår, jäklar vilken lukt!

• Pulp

Jag kom på en ny fråga...

Hur mycket större blir rumpan på en bebis med tygblöja jämfört med engångsblöjor? Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan vara svårt att få på en body t ex. Stämmer det?

• Ronjas mamma

Pulp jag har köpt en del på lindex och kappahl och de har suttit fint beror självklart också på vad för blöjor man använder. Annars är där bodyförlängare har aldrig tyckt om dem själv. Många ekologiska klädmärken är också med lite större plats till blöjorna i bodyen.. Min favorit är Engels silke och ull ska inte tvättas så ofta och är super sköna men DYRA..

• Pulp

Ronjas mamma: Vi får ju helt enkelt testa, har ju kvar kläder sedan tidigare, så det är ju bra. Jag vill ju helst använda bodys, jag gillade inte tröjor, de åker ju bara upp! Men det löser sig alltid. Bodyförlängare får man väl kika på i värsta fall!

• Llimen
    Pulp skrev 2011-02-17 07:58:22 följande:
    Jag kom på en ny fråga...

Hur mycket större blir rumpan på en bebis med tygblöja jämfört med engångsblöjor? Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan vara svårt att få på en body t ex. Stämmer det?
    Det går absolut att få på en body, men visst blir rumpan lite större. JAg upplever framförallt att det är på längden som det behövs lite extra så antingen bodyförlängare eller en storlek större med uppvikta ärmar är bra. KAnske beror på vilken form bebisen har också, om det är en lång spinkis eller en lite kortare knubbis..
  • Pulp

Jag surfade runt lite angående bodyförlängare och stötte då på tvättbart rispapper. Är det bra? Någon som testat?

• Cornellia

Jag hade tänkt sy lite bodys åt kommande bebisen, och vi hade (nog) tänkt att använda tygblöjor, Tycker ni att jag ska använda ett större mönster på längden på bodyn då?

• johlinn

Cornelia - det tror jag är en bra idé. Det är såklart svårt att veta exakt hur mycket längre som kan behövas, men lite längre tror jag vore smart!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24