• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaEmilie

Barnslig tvätt lapp från ikea är dom rutvävda?

• yrväder
    MammaEmilie skrev 2011-02-15 17:56:05 följande:

Barnslig tvätt lapp från ikea är dom rutvävda?

jo
  • madde10
    yrväder skrev 2011-02-14 00:35:00 följande:
    Jag vändsyr alla mina pockets och gör stickningar runtom och gör resårkanaler både i ben och midja. Det viktiga är att sy med polyestertråd som inte leder fukt. När man sen tvättar blöjan tätas pulskiktet igen runt tråden
    Nu är jag inte riktigt haj på detta.Resårkanaler,betyder det att du bara sätter fast resårändarna, inte sicksackar fast hela resåren på blöjan? Då syr jag fast resåren i ändarna, syr en raksöm innanför så den ligger kvar och sen en stickning utanför?
  • yrväder
    madde10 skrev 2011-02-15 19:36:01 följande:
    Nu är jag inte riktigt haj på detta.Resårkanaler,betyder det att du bara sätter fast resårändarna, inte sicksackar fast hela resåren på blöjan? Då syr jag fast resåren i ändarna, syr en raksöm innanför så den ligger kvar och sen en stickning utanför?
    Sy blöjan ihop blöjan räta mot räta. Vänd rätt väg och markera vart resåren ska vara, jag brukar nåla oxå för att kanten ska bli jämn och fin. Sen syr jag en raksöm runtom hela blöjan, där resåren ska vara håller jag ut lite mer, och på resten av blöjan syr jag väldigt nära kanten. Sen trär jag i resåren, fäster på ena sidan, drar åt och fäster på andra sidan.

Man kan göra som du skriver, dvs fästa resårändarna på insidan, och sen sy kanalen när man vänt rätt och därmed "fånga" in resåren, men jag har testat denna variant och visst, får man kläm på den går den väl marginellt fortare än mitt sätt, men jag tyckte mest det var bökigt att sy snyggt och rakt när man samtidigt skulle sträcka resåren.
  • yrväder

just ja, ska skriva oxå att om du använder lastin, dvs silikonresår funkar INTE mitt sätt, för det går inte att fästa i den, då går den av. Enda sättet med den är att zickzacka fast den på insidan.

• madde10
    yrväder skrev 2011-02-15 19:55:10 följande:
    just ja, ska skriva oxå att om du använder lastin, dvs silikonresår funkar INTE mitt sätt, för det går inte att fästa i den, då går den av. Enda sättet med den är att zickzacka fast den på insidan.
    Jättetack för svar! Nu ska jag knåpa på en till blöja Glad
  • Llimen

Nu måste jag fråga alla er experter!

Dottern på fyra månader har lite problem med sin hud och har torra fläckar/ eksem lite varstans. Ibland blir hon också väldigt torr och röd i rumpan. Förut har vi varvat tygblöjor med engångs eftersom vi inte haft tillräckligt många tygblöjor. Då har jag helt enkelt kunnat smörja in rumpan med inotyol och använda engångs under kanske en dag så har problemet varit borta.

Nu har vi gått över helt på tygblöjor (vikblöjor från imsevimse), men eftersom jag läst att man ska undvika krämer som inotyol eftersom de förstör blöjorna vet jag inte riktigt hur jag ska göra med hennes stackars rumpa. Finns det något annat bra som fungerat för er?

• johlinn

Llimen - två förslag. 1. tvätta med olja istället för vatten. Smörj även med olja vid behov.
    2. lägg en fleecelapp, ex en billig filt du klippt sönder mellan blöjan och rumpan och smörj med salva. De lapparna kan sen inte tvättas med blöjorna eftersom salvan då täpper till blöjorna.

• Llimen
    johlinn skrev 2011-02-16 11:38:04 följande:
    Llimen - två förslag. 1. tvätta med olja istället för vatten. Smörj även med olja vid behov.
    2. lägg en fleecelapp, ex en billig filt du klippt sönder mellan blöjan och rumpan och smörj med salva. De lapparna kan sen inte tvättas med blöjorna eftersom salvan då täpper till blöjorna.
    Tack! Jag tvättar med olja ibland, men inte alltid. Ska testa det. Fleeceinläggen kan ju också fungera bra, vill ju inte gärna hålla på med engångs..
  • Candra
    Nillan77 skrev 2011-02-11 21:09:55 följande:
    Försökte svara i ett meddelande direkt till dig, men det fungerade inte så bra. 60 kr st vill jag gärna ha plus frakten. Vad den kan gå på har jag inte kollat.

Min favorit just nu är Bumgenius Flips.
    Tack för erbjudandet, men nu har vi så vi klarar oss
Svar på tråden Tygblöjetråden 24