• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Barbabok

Hej
    Jag använder tygblöjor ffa pockets åt min tjej, men hon växer ur dom fort. Just nu har hon en sort (okänt märke) som räcker till >13kg, men hon väger ju 14,3. Dessa fungerar ang. läckage och så men kasar ner eller sitter för hårt beroende på hur man knäpper dom. Vilken sort är bäst (länka gärna) åt en lite rundare tjej ffa runt magen, hon är 2 år i mars.

• Ronjas mamma

Pulp har provat både imses och ett annat märke(kommer inte ihåg) rispapper som säg vara tvättbara men jag upplever att de blir så skrynkliga att jag bara struntat i att använda dem efter tvätt..

• johlinn

barba - imsevimses aio har stora storlekar tycker jag (som ju har en tunnis). Köpte en xl som jag tänkte kunde passa eftersom han väger ca 11 kg (den är mellan 11-14 kg enligt märkningen) men de var tokstora för honom. De har ju också en stl s-large som är från 13 kg och uppåt. Den kanske kan passa?http://www.imsevimse.se/shop.pab?category=562|73&id=8354

• Barbabok
    johlinn skrev 2011-02-17 19:29:15 följande:
    barba - imsevimses aio har stora storlekar tycker jag (som ju har en tunnis). Köpte en xl som jag tänkte kunde passa eftersom han väger ca 11 kg (den är mellan 11-14 kg enligt märkningen) men de var tokstora för honom. De har ju också en stl s-large som är från 13 kg och uppåt. Den kanske kan passa?www.imsevimse.se/shop.pab?category=562|73&id=8354
    johlinn, ja dom är bra, vi hade dom från 3kg, men tar en evighet att torka dessvärre, och vi använder inte torktumlare, har ingen. Därför tänker jag pockets. Vikisar (med IVs byxor) har vi massor men dom blir så tokstora, får inte ner dom i byxorna ju De får funka på natten bara.
  • Barbabok
    johlinn skrev 2011-02-17 19:53:59 följande:
    Barba - verkligen ett problem ibland nu med byxor, ibland svårt o få över dem över vanliga pockets också. Små smala nätta blöjbakar är de sydda för...

Ah, nä då har jag inga förslag. fuzzi bunz i large kanske? www.barnshop.se/product_info.php?products_id=...
    Ja dom kanske vore nåt? Ska snacka med karln i huset som tycker de hon har "duger" ett tag till. Dom har ju knappar och vid smalare läge får hon märken vid höfterna medan lösare passform gör att de glider ner vilket han inte märkt säger han.
  • johlinn

ah. Men det kanske kan vara läge o köpa en och prova? Eller kanske nån annan variant som jag inte provat.

• Candra

Helt fuzzi bunzfrälst : P de sitter perfek!
    De går att tvätta i 95 va?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24