• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Barbabok

Ändring, det blev IVs AIO då de rear en ny modell för endast 159 just nu. Vi slog till på 5st. Dom är ju verkligen toppen men torkar lite saktare än pockets. Fanns dock bara i pistagegrönt.

• gedansk
    Candra skrev 2011-02-18 17:39:11 följande:
    Helt fuzzi bunzfrälst : P de sitter perfek!
    De går att tvätta i 95 va?
    jag har tvättat mina Fuzzi i 95 grader utan problem.
  • Buspojkarna

Tänkte bara höra med er vart man kan sälja inlägg mer än på sjalbarn? Har inte blivit av med det sista.

Jag har 2st inlägg från imse vimse.

4st till pocketblöjor, varav 3st är lite tjockare (bambu booster?)

sedan även en fuzzi bunz i large där ena benresåren har släppt och säljes billigt

• Ronjas mamma

Jag kör för tillfälligt med I.v blöjbyxa och inlägg istället för formsydda som blir så bökigt.. Har en del gamla slitna handukar jag tänkte jag kunde sy några inlägg till babyen som kommer till sommar men, just nu använder jag IV inlägg och de är ju stora. Är där någon som använder inlägg till nyfödda och i så fall hur stora är de...

• MammaEmilie

Buspojkarna: prova på tradera eller blocket kanske.

• Buspojkarna

man får inte lägga ut på tradera. Bara om det är nytt

• Pulp

Det säljs begagnade tygblöjor etc på Tradera. Så det borde nog gå. Fast det var ett tag då auktioner försvann, kanske var det som såldes alldeles för begagnat så att säga.

Men maila Tradera och kolla reglerna. Jag har köpt begagnat därifrån nu när jag börjat samla på mig tygisar!

Jag måste nog ta mig i kragen och åka till Jysk nu i veckan för att se om de har vikisarna här. Jag ska kanske till IKEA i helgen och då köper jag där annars.

Jag har förresten för mig att någon tidigare skrivit om någon slags "påse" från IKEA som man kunde slänga de smutsiga tygisarna i för att sedan tvätta allt på en gång. Är det någon som har något att rekommendera därifrån? Jag är inte där så ofta då det är en bra bit att åka, så nu vill jag passa på att köpa ALLT jag behöver!

• Buspojkarna

eligt traderas regler får man inte sälja de där, men de kan inte granska alla suktioner. Om de ser de tar de bort de och man får en varning. Det fick jag. Har nu blivit av med alla andra fuzzi bunz i alla fall på sjalbarn, men resterande verkar segt. Förstår ju inte heller hur man lägger upp bilder där.

• kamelu

Hej!

Vi har tänkt använda tygblöjor till vårt barn som kommer i mars. Planen är att börja med vikisar som jag har förstått fungerar bra till nyfödda, och sedan testa oss fram. Det är ju en djungel! Glad

Vad föredrar ni när det gäller vikisar, rutvävda eller flanell? För-/nackdelar?

Är det någon idé att använda rispapper till en nyfödd som ammas, eller blir det aktuellt först senare?

• MammaEmilie

Rutvävda tycker jag va bra med ull byxa och rispapper har du ingen nytta av i början.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24