• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger

Ni som har rutvävda vikisar - köp snappis/nappi nippa! det är banne mig suveränt och tyvärr funkar det inte på flanell, men det är kanon på rutvävda och på frotté. Fantastiskt bra. Man sätter på blöjan och den sitter KVAR medan man i lugn och ro micklar på blöjbyxan.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Candra

Nu har vi hittat dem vi trivs bäst med (hittills iaf, har ju bara hunnit testa tre olika Tungan ute) Och det är wanoo Var lite fundersam först, förstod inte riktigt hur jag skulle lyckas stoppa dem, men efter lite övning och lirkande så gick det bra Tungan ute
    Läste för ett tag sen om en sida som säljer bright bots trainingpants billigt, var i England tror jag, är det nån här som har länken?

• Pulp

TygTiger: Nu har jag fått tummen ur och beställt snappis från Alvehamn! De har bara toddler hemma, men de hade själva använt den storleken från nyfödd så det kan funka.

Maken är ännu inte övertygad, men även om han nu får för sig att använda engångsblöjor så kan jag ju köra med tygisar! Det är bättre än bara engångs!

Jag vill börja testa dem NU!

• johlinn
    Pulp skrev 2011-03-04 09:46:29 följande:

TygTiger: Nu har jag fått tummen ur och beställt snappis från Alvehamn! De har bara toddler hemma, men de hade själva använt den storleken från nyfödd så det kan funka.

Maken är ännu inte övertygad, men även om han nu får för sig att använda engångsblöjor så kan jag ju köra med tygisar! Det är bättre än bara engångs!

Tveksamma maken var här lättövertalad och kör nu med lika mycket tyg som jag dvs alltid utom nattetid och resor.
  • Ronjas mamma

Pulp en gammal atnt sa en gång till mig att med nya diskhandukar skulle man bara dränka dem i en spann vatten över natten och så tvätta som vanligt så skulle de suga perfekt efter vet inte men tänker att samma burde gälla för vikisar. Får beställa några snappis till sommar räknar med att köra vikisar på den lilla så slipper vi för att anförskaffa fler tygblöjor just nu har jätte många vikisar jag ärvt av alla möjliga

• MammaEmilie
    Pulp skrev 2011-03-04 09:46:29 följande:

Maken är ännu inte övertygad, men även om han nu får för sig att använida engångsblöjor så kan jag ju köra med tygisar! Det är bättre än bara engångs!

Min man va också tveksam till tygisar i början och han bytte mest till engångs, men nu när vi har börjat med pockets så byter han mest bara tygisar Skrattande Man hör han där inne, vilken färg vill du ha, kanske en med äpplen Skrattande
    Så skönt att vi har hittat något som funkar förbåda Solig
  • Pulp

Låter bra med män som är lättövertalade. Min man går ju med på det men tycker att jag är lite knasig! Men jag tänker förvika vikisarna och underlätta så mycket som möjligt i början!

Ronjas mamma: Vilket bra tips! Jag ska testa!

• Ronjas mamma

Emmelinana jag tvättade mina två gånger utan något.. Pulp jag har inte provat det själv eftersom mina de flesta är ärvda men om det funkar är det ju smart. Min man har envist kört med BG AIO så jag använder båda delar dvs Aio och inlägg med I.V byxa för är aio slut så går han på engångs eller blir skitsur medan han bytar. Men till hans försvar så är det han som går i tvättstugan kl 6 om morgonen 2 gg i veckan

• Emmelinan
    Ronjas mamma skrev 2011-03-04 15:24:48 följande:
    Emmelinana jag tvättade mina två gånger utan något.. Pulp jag har inte provat det själv eftersom mina de flesta är ärvda men om det funkar är det ju smart. Min man har envist kört med BG AIO så jag använder båda delar dvs Aio och inlägg med I.V byxa för är aio slut så går han på engångs eller blir skitsur medan han bytar. Men till hans försvar så är det han som går i tvättstugan kl 6 om morgonen 2 gg i veckan
    "utan nagot", vad menar du? Utan tvattmedel? Eller att det inte blev lackage? Kanner mig fortfarande grasgron pa det har!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24