• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • miljarden
    Loreena skrev 2011-03-18 11:16:05 följande:
    Just det - All in one tar lite längre tid att torka.. så du behöver antagligen hänga dem över ett element eller torktumla dem för att inte torktiden ska bli för lång... Där är ju pocket smidigare, för de går fortare att torka..
    Tack för tipsen Loreena. Vi har tvättmaskin och kan torka på element. Tror vi börjar med några all-in-one som verkar enklast så kanske vi gå över till pocket med tiden.
  • Loreena
    johlinn skrev 2011-03-18 13:46:28 följande:

Fast just IV:s aio torkar snabbt. Bara något långsammare torktid än pockets pga hur de är sydda. Det är iaf så jag upplevt det, men jag hängtorkar i torkrum så det är ju snabbare än ren hängtorkning.

Ok! :)
  • miljarden

Fast just IV:s aio torkar snabbt. Bara något långsammare torktid än pockets pga hur de är sydda. Det är iaf så jag upplevt det, men jag hängtorkar i torkrum så det är ju snabbare än ren hängtorkning.

låter ju superbra! ska bli mkt spännande att testa. 
  • emindy

jag håller med, och vi hängtorkar "vanligt" på ett varmt ställe i huset
    jag avgudar våra IV AIO
  • Ronjas mamma

DEt jag tyckte bäst om med mina IV aio när vi hade dem var bomulls fleecen som gör ett torrskikt om natten utan att vara konst material..

• contaqt

Är det nån som kan varför det är just max 3 dagar som de använda blöjorna kan ligga innan de måste tvättas?

• betula

Någon som har något att säga om kushies AIO?

Får köpa begagnade till vrakpris av bekants bekant.

• johlinn
    contaqt skrev 2011-03-19 10:24:42 följande:
    Är det nån som kan varför det är just max 3 dagar som de använda blöjorna kan ligga innan de måste tvättas?
    Vi låter ibland blöjorna ligga i fyra dagar innan tvätt. Men ligger de längre börjar de lukta även efter tvätt och risken finns att de börjar mögla. På sommaren är det max tre dagar som gäller iaf för oss!
  • Ronjas mamma

Vi har haft våra till att ligga i fem dagar några gånger om vi använt många engångs men säger som johlinn då har våra luktat apa men inga problem efter tvätten..

• Barbabok

Jag tycker nog det stinker om våra Öppen tvättkorg, alltid ur med iläggen, men ändå luktar det starkt av kiss. I hallen dessutom.. Ligger max 2 dagar.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24