• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Viena - vi har inte behövt smörja alls och dottern är fem månader och har använt FB fyra av dem. Vi luftar någon gång om dagen. Tvättar med IV flanelltvättlappar eller i handfatet med bara vatten och torkar torrt m frotté. Lite olja i badvattnet, men det vet jag inte om det påverkar.

• Tygtiiger

Viena - vi spolar bebisen under kranen Jag har sytt tvättlappar med flanell på ena sidan och microfleece på andra sidan, de är rätt ok, annars använder vi vanvettiga mängder av ikeas tvättlapp KRAMA. När vi är ute kör vi skamlöst på färdiga våtservetter, pampers är superäckliga så de använder jag till fläckborttagning och för att tvätta bort färg när jag färgar håret (de är jättebra till det), libero är ok och änglamarks är bäst. Och finns i små förpackningar för 19 kr!

Min man bojkottar pocketblöjor så när vi behöver sätta på salva tar vi en frottéblöja istället!  

Krupke, we've got problems of our own!
  • llotta

Hörrni, börjar kisset lukta mer kiss i och med annan mat än enbart smakisar? Eller är det våra blöjor som gör att det börjat lukta, jag upplever dem som helt luktfria efter tvätt men däremot har de en mycket mer utpräglad kisslukt när de är kissiga nu än tidigare.... Risken är att de inte mår jättebra av vår tvättmaskin i lägenheten, trots förtvätt och extra sköljning är den kanske för snål. Det är nog ändå dags för en tur på 95 i tvättstugan.

Sen börjar FB i strl S bli små till lillskruttan (fem månader, knappt sju kilo och 65 cm). Jag skulle tro att de funkar någon månad eller två till, men det är dags att titta sig om efter nästa steg. Vi är nöjda med dem, även om de läcker lite vid benen emellanåt. Vi har även några IV aio i S som ju är klumpigare, men de klarar kissmajan lite bättre. Nattetid använder vi engångs och kommer nog fortsätta med det. Pockets eller aio är intressant och både one size och annat. Vad hade ni satsat på? Jag köper gärna begat, så gärna sorter som inte är allt för ovanliga...

• johlinn

llotta - om ni trivs med fv så är rb i stl medium en storlek som håller länge länge länge... E. är tre och den fungerar fortfarande, nu är han av den lilla modellen ändå

• telgebo

OT, var det inte någon här inne som hade fött på södra BB? Jag försöker hitta henne här (hon skrev i denna tråd att hon fött där) men jag kan inte finna henne. Kan inte minnas hennes medlemsnnamn.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Viena skrev 2011-09-16 14:25:04 följande:
    Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija
    Den verkar ju enkel, gäller bara att minnas det i skallen också den dagen man står nyförlöst på förlossningen och ska ta på första tygblöjan

Var beställer man såna där snappi nu igen? Är leveransen snabb (BF om 5 veckor, men kan ju få tidigare)

Du får gärna översätta till svenska om du vill.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Hur många vikisar och blöjbyxor ska med räkna med kommer att gå åt på BB? Jag har om jag nu får tänkt stanna 3 dagar/nätter på BB.  Har inget minne av hur många blöjor som gick åt, använde engångsblöjor då.

Hur länge kan man använda vikblöjor på en bebis innan man går över till pocket eller AIO?

Det finns väl ingen kräm/salva/olja som man ev smörjer bebisen med som förstör/täpper till vikblöjorna väl?

• Palsternacka
    Viena skrev 2011-09-16 14:25:04 följande:
    Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija
    Det ser ju så fantastiskt roligt ut med tygblöjor på såna små småttingar. Blöja ner till knäna liksom!
  • Jania
    Viena skrev 2011-09-16 14:33:16 följande:
    Har förresten några frågor angående tvätt/vård av bebisen när man använder pockets med fleeceyta inuti (t.ex. Fuzzi bunz), eller torrinlägg av fleece.

- Kan man överhuvudtaget smörja bebisens rumpa med något vid behov, eller täpper alla typer av salvor/oljor/krämer till fleecen?

- kan man använda olja i bebisens badvatten, eller kan även detta göra att pocketblöjorna fungerar sämre?

- Anävnder ni tyglappar att tvätta bebisens rumpa med? Vad tvättar ni med? Enbart vatten? Hur gör ni rent när bebisen har bajsat?
    Tvättar sedan ca en vecka nästan endast under kranen oavsett om hon gjort ifrån sig över handfatet eller i blöjan. Å så torkar jag med en liten så KRAMA-tvättlapp. Väldigt lätt, i alla fall när hon är så liten som nu...
    Är jag ute använder jag främst apotekets papperstvättlappar och vatten jag tar med i en liten vattenflaska, men jag har även med ett paket med liberotvättlappar (som vi fick i reklamväskan på BB Flört)
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Köpte ett sån't där tolvpack med vikisar (tvättlappar) på Jysk här om dagen.
    Hur många ggr bör jag tvätta dem innan jag använder dem som blöjor? Några av dem har gått en omgång på 95gr med övriga tygisar nu ikväll. Ska man köra dem en gång till på minst 60gr??

Nu blir det till att hänga sjukt mycket tygisar. Missade att tvätta igår så allt utom två ligger i maskin nu.... Tur att det funkat så bra med EC idag, Pyttis har mest legat på luftning med en liten handduk 
    Klarar vi inte natten på tygisar har jag tack o lov några libero kvar från den där reklanväskan från BB

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24